nikasp
Jag har varit lite inne på Bosch PFS 5000 E för att måla torpet med äkta Faluröd (slamfärg) och alla andra projekt hemma och i torpet: garageport, möbler, skåpluckor m.m. Läser lite negativt om inte tillräckligt bra finish på möbler och Clas Ohlson skriver att den inte passar för äkta Faluröd. Någon som testat och vet?

Tar gärna allmäna tips på spruta för helst under 2000 inkl spruta och kompressor eller kombo á la Bosch som nämnts ovan.
 
  • Gilla
K3N8
  • Laddar…
nikasp
Nu har jag googlat mig blå och beställt en. Kommer nästa vecka men ej köptvång. Tacksam för tips, tycker mig ha googlat fram att det blir rätt bra. Har ett litet torp och en lada som ska få en omgång i sommar är det tänkt.

Är helt med på att man kanske inte kan få perfekta skåpluckor och liknande men lite lekstuga och annat blir det.
 
lopec
Är det inte samma spruta som kommer upp på faluvapen när man läser på om deras slamfärg går att spruta? Så borde ju vara lämpad.
 
nikasp
lopec lopec skrev:
Är det inte samma spruta som kommer upp på faluvapen när man läser på om deras slamfärg går att spruta? Så borde ju vara lämpad.
Ah, jag kollade lite bättre och visst är det ju slamfärg. Då köper jag och kör. Har läst att en del späder klart mer än 10% men det är säkert en kombo av hur tjock färgen är, luftmängd och inställning på pickan.
 

Verkar funka =)
 
nikasp
Jepp, blir intressant att se hur fort det går på vårt lilla torp. Får be sambon fylla behållarna vartefter och maskerar fönster osv. Klart är ju att det tar ett jäkla tag att arbeta in färg med pensel men blir säkert lite bättre.
 
nikasp
Perfekt, hade beställt (men inte betalat) på Webhallen för 1699 men nu säljer Komplett den för 1499 spänn.
 
Hur har det gått? Fungerade den bra med rödfärgen? :)
 
  • Gilla
Jagets
  • Laddar…
nikasp
Robert.K Robert.K skrev:
Hur har det gått? Fungerade den bra med rödfärgen? :)
Håller på med takrenovering så har inte hunnit. Jag hoppas att minst testa en vägg någon gång mot slutet av månaden och återkommer då. Planen är att spruta och ha bra medhjälpare/sambon med fasadpensel på skaft redo ifall färgen behöver strykas ut.
 
nikasp nikasp skrev:
Håller på med takrenovering så har inte hunnit. Jag hoppas att minst testa en vägg någon gång mot slutet av månaden och återkommer då. Planen är att spruta och ha bra medhjälpare/sambon med fasadpensel på skaft redo ifall färgen behöver strykas ut.
Tänkte glida in här och kolla om det möjligtvis är så att du har något omdöme att lämna kring färgsprutan och resultat? :)
 
nikasp
M Morrgann skrev:
Tänkte glida in här och kolla om det möjligtvis är så att du har något omdöme att lämna kring färgsprutan och resultat? :)
Här: Recension Bosch PFS 5000e och Biltemas spärrfärg (furupanelgrottan)
https://www.byggahus.se/forum/threa...as-spaerrfaerg-furupanelgrottan.261843/page-2

Jag ska syna lite bättre men var dit nyligen och det ser riktigt bra ut vad jag kan se såhär på kort sikt. Ska nog överväga att spruta på något medel mot alger före de andra fasaderna. Det har varit en riktig skitvinter här Stockholm och Sörmland. Extremt fuktigt och ingen kyla.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.