Fick inlagt massiv trägolv som limmades fast i hela lägenheten. Under fanns träplankor.

Med tiden (började efter 6mån) har jag fått glipor efter glipor. En av fördelarna med att limma trodde jag just var att slippa glipor i framtiden då limmet ska vara elastislkt? Har jag missförstått allt eller har golvläggaren använt ett dåligt lim / varit slarvig att banka på vissa ställen?
 
  • Gilla
jonko
  • Laddar…
Tanken var väl att det skulle bli ett flytande golv. Om golvet verkligen ligger helt löst och inte sitter fast någonstans (inte för tunga möbler eller köksskåp monterat ovanpå) så kan det fungera.
Men alla trägolv krymper och sväller med årstiderna. Limmet är inte elastiskt, tvärt om. Snarare så att det finns risk att det spricker någon annanstans än i limningarna. Någonstans måste spänningarna som uppstår jämnas ut.
Så här blir det nästan alltid med massiva trägolv.
Att sprickorna uppstår efter 6 månader kan bero på vid vilken årstid det las in och vilken fuktkvot de hade vid det tillfället.
 
@Per i Hamrånge
Jo att golvet växer/krymper med årstiderna var jag beredd på men jag hade trott golvet att hela golvkakan expanderar/minskar som ett stycke.

Har vanliga möbler såsom säng/soffa etc. Att detta skulle ske på ett spikat golv var jag förberedd på men inte limmat som sagt.
 
Det är flytande då så de inte limmat och sen skruvat det i underlaget?
 
S Stefan1972 skrev:
Det är flytande då så de inte limmat och sen skruvat det i underlaget?
Nej det är ett enbart limmat flytande golv.
 
Jag antar att de har använt ett ms-polymer lim sk. parkettlim (dessa är elastiska) och hellimmat golvet mot underlaget och inte limmat not och fjäder?
En hellimning där underlaget har en bra dragfasthet vilket är viktigt. När trä rör sig så lossnar det i svagaste ytan i det här fallet så skall det innebära att du får springor upp till 1% av brädans bredd. Har man större springor så är det något som är fel.
I de flesta fall rör det sig om följande orsaker
  1. Golvet är lackat och det har fått en sidolimning vilket gör att varje golvplanka inte kan röra sig brukar bli en STOR springa var 3-4 plankrad (samma sak som att limma not och spont)
  2. Extrema fuktförhållanden har man en luftfuktighet under 30% RF inomhus så uppstår springor det förekommer så låga värden som 6% RF och då får man extremt stora springor.
  3. Vattenskada / fukt kommer underifrån och låg fuktighet inomhus kan plankorna bli konkava med stora springor som resultat

Ett hellimmat golv mot underlaget räknas inte som ett flytande golv.
Ett golv som limmas not och fjäder är ett flytande golv och ska man undvika det finns ingen tillverkare som vill att man göra detta (ja jag vet att det finns undantag men dessa användare får oftast problem i ca 90% av fallen)
 
T Torkad gubbe skrev:
Jag antar att de har använt ett ms-polymer lim sk. parkettlim (dessa är elastiska) och hellimmat golvet mot underlaget och inte limmat not och fjäder?
En hellimning där underlaget har en bra dragfasthet vilket är viktigt. När trä rör sig så lossnar det i svagaste ytan i det här fallet så skall det innebära att du får springor upp till 1% av brädans bredd. Har man större springor så är det något som är fel.
I de flesta fall rör det sig om följande orsaker
  1. Golvet är lackat och det har fått en sidolimning vilket gör att varje golvplanka inte kan röra sig brukar bli en STOR springa var 3-4 plankrad (samma sak som att limma not och spont)
  2. Extrema fuktförhållanden har man en luftfuktighet under 30% RF inomhus så uppstår springor det förekommer så låga värden som 6% RF och då får man extremt stora springor.
  3. Vattenskada / fukt kommer underifrån och låg fuktighet inomhus kan plankorna bli konkava med stora springor som resultat

Ett hellimmat golv mot underlaget räknas inte som ett flytande golv.
Ett golv som limmas not och fjäder är ett flytande golv och ska man undvika det finns ingen tillverkare som vill att man göra detta (ja jag vet att det finns undantag men dessa användare får oftast problem i ca 90% av fallen)
Tack för svar blev mkt info :) men om vi återgår till ursprungsfrågan. Ska dessa glipor behöva uppkomma på ett limmat golv?
Det är fiskbensparkett. De använde samma limmetod som i denna länk (dvs mot underlaget)
 
Ja det blir glipor om du har för låg luftfuktighet inomhus, limmet är flexande och uppför sig på nästan samma sätt som om man skulle ha spikat eller skruvat golvet.

I mycket ovanliga fall så kan trät ha för hög fuktkvot (bör vara ca 8%) och då kommer du få konstanta springor året om.

Oftast räcker det med en enkel hygrometer för att hålla lite koll på sitt inomhus klimatet.
Köpte min hos Clas Ohlson för att ha kolla på inomhus/utomhus temperatur och luftfuktighet. Sen är jag lite av en kontrollfreak så jag lånade hem jobbets proffs luftfuktsmätare och kontrollerade hur bra den var, differensen var ca 1% och det kan jag leva med. När mitt inomhusklimat närmar sig 35% så laddar jag luftfuktaren, köper hem blommor till frun, hänger tvätt istället för torktumlare, låter dörren till badrummet stå på glänt när man duschat.
 
T Torkad gubbe skrev:
Ja det blir glipor om du har för låg luftfuktighet inomhus, limmet är flexande och uppför sig på nästan samma sätt som om man skulle ha spikat eller skruvat golvet.

I mycket ovanliga fall så kan trät ha för hög fuktkvot (bör vara ca 8%) och då kommer du få konstanta springor året om.

Oftast räcker det med en enkel hygrometer för att hålla lite koll på sitt inomhus klimatet.
Köpte min hos Clas Ohlson för att ha kolla på inomhus/utomhus temperatur och luftfuktighet. Sen är jag lite av en kontrollfreak så jag lånade hem jobbets proffs luftfuktsmätare och kontrollerade hur bra den var, differensen var ca 1% och det kan jag leva med. När mitt inomhusklimat närmar sig 35% så laddar jag luftfuktaren, köper hem blommor till frun, hänger tvätt istället för torktumlare, låter dörren till badrummet stå på glänt när man duschat.
Märkligt trodde golvet rörde sig som ett stycke med årstiderna (och luftfuktigheten). Hmm
 

Bästa svaret

Om golvet limmas not-fjäder så blir hela golvet som en flytande kaka. Det är detta som kallas flytande läggning av massivt golv.

Om man gör på detta sätt så tänk på att golvet rör sig upp till 1% i bredd mellan årstiderna har man då ett rum som är 3m brett så bör man ha 4 cm springa mot väggen. Av den anledningen så avråds ALLTID flytande läggning av massiva trägolv för vem vill special beställa en golvsockel som är 5 cm tjock?
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
T Torkad gubbe skrev:
Om golvet limmas not-fjäder så blir hela golvet som en flytande kaka. Det är detta som kallas flytande läggning av massivt golv.

Om man gör på detta sätt så tänk på att golvet rör sig upp till 1% i bredd mellan årstiderna har man då ett rum som är 3m brett så bör man ha 4 cm springa mot väggen. Av den anledningen så avråds ALLTID flytande läggning av massiva trägolv för vem vill special beställa en golvsockel som är 5 cm tjock?
Aha ok grymt då vet jag att det gick iallafall! Låter som du säger väldigt riskabelt om det är dessa säkerhetsfogar.
 
T Torkad gubbe skrev:
Om golvet limmas not-fjäder så blir hela golvet som en flytande kaka. Det är detta som kallas flytande läggning av massivt golv.

Om man gör på detta sätt så tänk på att golvet rör sig upp till 1% i bredd mellan årstiderna har man då ett rum som är 3m brett så bör man ha 4 cm springa mot väggen. Av den anledningen så avråds ALLTID flytande läggning av massiva trägolv för vem vill special beställa en golvsockel som är 5 cm tjock?
Vi lade in massivt furugolv, 30 mm tjockt, i hela huset för 32 år sedan. Limmat med trälim i sponten. Med upp till 7 meters rumsbredd rör sig golvet max 15 mm mellan torra/fuktiga årstider, dvs betydligt mindre än 1 %. Har rätt smala golvsocklar så det blir en liten springa vintertid, men det är OK.
 
  • Gilla
fribygg
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.