Är i färd med att rita upp kommande uterum inför bygglovsansökan men har totalt låst fast mig i hur jag ska göra med taket för att helst ansluta det mot takfoten på huset. Hustakvinkeln är 26,57 grader och tänkte i min enfald använda samma vinkel på utbyggnaden också.

Storlek på uterummet är 4800x4500 mm (4800 mm brett).

Har, utifrån den design vi tittar på, fått följande rekommendationer på den bärande konstruktionen:
Nockbalk: 115x405 mm
Avväxlingsbalkar: 115x450 mm
Takåsar: 42x270 mm
Pelare (hörn): 115x115 mm
Mittpelare: 115x180 mm
Takbeklädnad: Betongtegelpannor

Med ovanstående förutsättningar, lyckas jag inte med 26,57 graders taklutning få anslutningen mot hustaket att bli snygg, inte utan att få en ca 1 km lång takfot. Hur hade ni gjort?

Bilden illustrerar hur långt jag kommit hittills (ignorera takås på utsidan av fasadpanelen - illustrativa syften).
 
  • Illustration av ett hus med ett pågående utbyggnadsprojekt för ett uterum med angiven takvinkel och konstruktionsdetaljer.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hmm, jag tycker bilden ser konstig ut? Takfotsbrädorna på utbyggnaden ska väl ligga på samma höjd som på huset? Bygg precis som en "vanlig" vinkel, så ser det bäst ut.

Vad är det som inte blir snyggt? Du kanske måste bredda uterumet något, eller ändra takvinkeln på utbyggnaden något för att allt ska klaffa?

/S
 
Precis det, att takfotshöjden blir fel :)

Med nuvarande dimensionering av allt:
- 2000 mm höjd glaspartier
- 450 mm limträ för avväxling
- 270 mm limträ för takåsar

så hamnar vi på 2720 mm medan husväggen är 2500 mm. Är det någon här som har förslag på alternativa lösningar för limträkonstruktionen, med andra dimensioner eller är det att titta på takstolar istället? Har experimenterat med andra taklutningar också, men inte lyckats få till det heller utan att få > 600 mm takfotsutsprång.
 
På bilden ser det ju ut som om takstolarna ligger på rätt nivå, men takfotsbrädan är ovanför. Denna ska ju spikas på takfotsänden, och då hamnar ju allt i rätt nivå, det ser ut så i alla fall om man tittar på bilden. Annars kan ju takstolar byggas i de flesta vinklar, det viktigaste med en tillbyggnad tycker jag är att den smälter in i det befintliga huset, både i utseende och proportioner.
 
ligger 270åsarna ovanpå avväxlingen nu? Kanske kan du sänka ner takåsarna på takfotsbalken och fästa in med balkskor, klyv åsarna så att bara en bit sticker ut över balk som takfotstass.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.