Hej,

Jag och min sambo har ritat en planlösning för vårt framtida hus, vi skulle gärna ta emot lite tips och konstruktiv kritik på saker som vi kanske inte tänkt på eller rent av missat.

Lite bakgrundsinfo: Inga barn, men förhoppningsvis om några år. 1,5 plans hus (måtten inte helt klara men vi vill ha cirka 170-180 kvm, tror att måtten på planlösningen ska minskas lite). Ingen detaljplan i området.

På entreplan är det öppet i nock i vardagsrummet, stora fönster eftersom det är havsutsikt. Delvis utsikt från köket också.

På övre plan tänker vi takkupor i badrummet och stora sovrummet eftersom det blir snetak, balkong från stora sovrummet. Det stora grå fältet är vardagsrummet från entreplan, kunde inte få till det bättre i RoomSketcher. Det ljusgråa fältet är där trappan kommer upp. Bredvid trappan är en klädkammare.

Kom gärna med frågor/tankar/funderingar!
 
  • Ritad planlösning för 1,5-planshus med öppet vardagsrum, kök, och en spiraltrappa som leder upp till andra våningen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ritning av planlösning för 1,5-planshus med vardagsrum, kök och trappa, skapat i RoomSketcher.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du spegelvänder övervåningen behöver man inte ha de där sneda dörrarna i barnrummen och du får ett bättre hörn att möblera i på köpet.

Tvättstugan ser onödigt stor ut, men det beror ju lite på vilka funktioner man tänkt sig att ha där.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Anna_H Anna_H skrev:
Om du spegelvänder övervåningen behöver man inte ha de där sneda dörrarna i barnrummen och du får ett bättre hörn att möblera i på köpet.

Tvättstugan ser onödigt stor ut, men det beror ju lite på vilka funktioner man tänkt sig att ha där.

Tack för svaret! Jag kanske missförstår, men om jag spegelvänder övervåningen så kommer vi inte kunna ha takkupan/balkong ut från stora sovrummet eftersom vinkeln blir i vägen då?

Tvättstugan är nog lite stor som du säger, ska se över storleken på den.
 
V VeronicaM skrev:
Tack för svaret! Jag kanske missförstår, men om jag spegelvänder övervåningen så kommer vi inte kunna ha takkupan/balkong ut från stora sovrummet eftersom vinkeln blir i vägen då?

Tvättstugan är nog lite stor som du säger, ska se över storleken på den.
Så blir det ju, men vinsten i resten av planlösningen är nog större anser jag.
 
Okej, då ska vi se :D

Hallen, väääldigt stor? Indragningen med snedställd dörr till sovrummet förstår jag inte syftet med. Gör den väggen spikrak hela vägen till hallen ist. Dörren kommer ändå gå att öppna då utrymmet under trappen är fullt tillräckligt där.

WC i hall är jag personligen anti, det är opraktiskt då man måste gå igenom skiten varje gång man behöver gå på dass. Bättre att byta plats på den och KLK. Om tanken är en Walk in Closet så hade jag istället lagt de parallellt med varandra så KLK följer ytterväggen.

Tvättstugan är stor, det håller jag med om! Inget negativt i sig. Nackdelen här är att dörren in är på långväggen och snor således förvaringsyta. Här hade jag antingen flyttat dörren närmare köket för att få plats med garderober el liknande bakom dörren (alltså mot hallen) eller satt dörren in ifrån hallen istället.

På ovanvåningen ser jag direkt ett fel. Yttermåtten ser ut att vara exakt samma som bottenplanets? Om det är ett 1.5hus ni tänker er så blir det fel. Tänker man sig 45° taklutning utan takfot så behöver du dra in väggarna lika mkt som du vill ha i höjd på dem (mellan tummen och pekfingret) så vill du ha 1.2m som lägsta punkt så får du göra såhär
X = Bredden/djupet på huset
Y = Lägsta höjd på innervägg
X - (Y*2)

Håller f.ö med om att planlösningen hade blivit bättre om man spegelvänt den på ovanvåningen. Det man kunnat göra med stora sovrummet är att sätta in takfönster istället för takkupa om man vill ta vara på utsikten. Ett annat alternativ är att göra raka väggar i sovrummen och en liten korridor utanför som är ca 1.1 bred, så att vägg med dörr livar med garderoberna.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Gammelnörden
När jag läste att det skulle vara öppet upp till nock i vardagsrummet fick jag en idé som jag ville testa - att ta tillvara det och göra det öppet mot ovanvåningen så att man kan se den fina utsikten därifrån också. Försökte mig på att illustrera hur taket skulle se ut med streckade linjer för att tydliggöra hur jag mena...
Byggnadsarea 118kvm, boarea ca 210kvm.
Översiktsritning av ett hus med markerat öppet tak mot nock och utsikt mellan våningar, inklusive måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ritning av husplan med markerat tak och öppet upp till nock i vardagsrummet för utsikt mot ovanvåningen.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
J Jarlsgård skrev:
Okej, då ska vi se :D

Hallen, väääldigt stor? Indragningen med snedställd dörr till sovrummet förstår jag inte syftet med. Gör den väggen spikrak hela vägen till hallen ist. Dörren kommer ändå gå att öppna då utrymmet under trappen är fullt tillräckligt där.

WC i hall är jag personligen anti, det är opraktiskt då man måste gå igenom skiten varje gång man behöver gå på dass. Bättre att byta plats på den och KLK. Om tanken är en Walk in Closet så hade jag istället lagt de parallellt med varandra så KLK följer ytterväggen.

Tvättstugan är stor, det håller jag med om! Inget negativt i sig. Nackdelen här är att dörren in är på långväggen och snor således förvaringsyta. Här hade jag antingen flyttat dörren närmare köket för att få plats med garderober el liknande bakom dörren (alltså mot hallen) eller satt dörren in ifrån hallen istället.

På ovanvåningen ser jag direkt ett fel. Yttermåtten ser ut att vara exakt samma som bottenplanets? Om det är ett 1.5hus ni tänker er så blir det fel. Tänker man sig 45° taklutning utan takfot så behöver du dra in väggarna lika mkt som du vill ha i höjd på dem (mellan tummen och pekfingret) så vill du ha 1.2m som lägsta punkt så får du göra såhär
X = Bredden/djupet på huset
Y = Lägsta höjd på innervägg
X - (Y*2)

Håller f.ö med om att planlösningen hade blivit bättre om man spegelvänt den på ovanvåningen. Det man kunnat göra med stora sovrummet är att sätta in takfönster istället för takkupa om man vill ta vara på utsikten. Ett annat alternativ är att göra raka väggar i sovrummen och en liten korridor utanför som är ca 1.1 bred, så att vägg med dörr livar med garderoberna.

Tack! Vi kommer att dra in husets högra yttervägg något så att badrum/klk kommer i samma höjd som sovrum så då blir hallen något mindre, då får vi även bort den snedställda väggen. WC i hall har vi idag och har inget bekymmer med, men får ta en fundering till på den, likaså dörren in till tvättstugan.

Spegelvända överplan blir nog svårt då vi vill ha balkong ut från takkupan också så stora sovrummet får vara kvar på sin plats. Ska dock försöka experimentera lite med placering av badrum/klk/små sovrummen och se om vi kan få till något bättre där.
 
Gammelnörden Gammelnörden skrev:
När jag läste att det skulle vara öppet upp till nock i vardagsrummet fick jag en idé som jag ville testa - att ta tillvara det och göra det öppet mot ovanvåningen så att man kan se den fina utsikten därifrån också. Försökte mig på att illustrera hur taket skulle se ut med streckade linjer för att tydliggöra hur jag mena...
Byggnadsarea 118kvm, boarea ca 210kvm.
[bild] [bild]

Det var en rolig idé! Ska se om det går att göra något liknande utan att det blir för komplicerat/dyrt.
 
Alltid roligt att skissa på sitt hus

Vad gäller badrum i anslutning till hallen tycker jag mest är problem när man måste gå förbi där man har skorna på sig också. På er ritning ser det ut som det finns plats för att man inte ska behöva gå igenom det blötta/ sand som skorna lämnar efter sig.

Det stora problemet jag ser med planritningen är vardagsrummet på övervåningen. Saknar fönster till rummet. Detta kanske kan lösas med ett innerfönster till där det är öppet till nock så man också får den fina utsikten. I övrigt så känns rummet väldigt stort som inte kan användas till så mycket pga av så många dörrar på olika platser.

Sedan är det bra att fundera på hur det blir med ljudet om barnen kollar på tv på övervåningen medans ni har gäster i kök eller vardagsrum
 
Gammelnörden
Jag har roat mig med att göra små justeringar på TS planlösning för bottenvåningen t ex anpassat måtten efter tillgänglighetsprincipen. Stora huskroppen är 6,9x12,1m. Total byggarea är 113,7 kvm.
Planlösning för bottenvåning anpassad efter tillgänglighetsprincipen, med mått 6,9x12,1m och byggarea 113,7 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-planlösning av en bottenvåning med anpasade mått för tillgänglighet; innehåller kök, vardagsrum och andra rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av en tillgänglighetsanpassad planlösning för ett hus på 113,7 kvm.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-ritning av bottenvåningen med öppen planlösning, trappa och modern inredning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
3D-modell av en bottenvåningsplanlösning som visar matsal, kök och trappa, anpassad efter tillgänglighetsprinciper.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vilket program använder du Gammelnörden?
 
Gammelnörden
P punkhus skrev:
Vilket program använder du Gammelnörden?
Samma som TS - RoomSketcher. :)
 
  • Gilla
punkhus
  • Laddar…
Gammelnörden
Övervåning med fransk balkong i föräldrasovrummet och takkupa i TV-rummet. Jag har tänkt förhöjt väggliv så att det går att ha förvaring badrummet, badkar och sängar under snedtaket. Om man har 80 breda dörrar på övervåningen och justerar trappan bara en aning så tror jag man kan få till två lika stora barnsovrum.
Ritning av övervåning med föräldrasovrum, fransk balkong, takkupa i TV-rum, förvaringslösningar och två barnsovrum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.