Har sökt lite på nätet efter information men utan resultat.

Vi håller på att planera ett nytt hus på vår tomt där vi vill bygga huset i två etapper och där ena delen av huset knuts samman med andra delen med en 500 mm tjock mur med valvbåge.

Tanken är inte att man skall kunna gå mellan husen inomhus men vi vill att dessa "två" byggnader skall räknas som en i bygglovet. Detta genom att sammankoppla dessa med en mur i natursten med valvbåge. 3-3,5m hög.

Någon som har koll på hur man kan göra så att dessa två byggnader räknas som en?
 
Hur långt räknar ni med att ha mellan de två etapperna?
Om ni räknar med att bli klara med båda delarna inom 5 år bör det räcka med ett bygglov.

*Men* jag misstänker att ni vill använda den ena delen när den är klar och jag tror inte det går att få ett slutbesked för en del av en byggnad.

Vad är orsaken till att ni enbart vill ha ett bygglov, enbart kostnaden, eller någon annan tanke?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Hur långt räknar ni med att ha mellan de två etapperna?
Om ni räknar med att bli klara med båda delarna inom 5 år bör det räcka med ett bygglov.

*Men* jag misstänker att ni vill använda den ena delen när den är klar och jag tror inte det går att få ett slutbesked för en del av en byggnad.

Vad är orsaken till att ni enbart vill ha ett bygglov, enbart kostnaden, eller någon annan tanke?
Nja nu missförstod du mig nog.

Vi vill inte ha ett bygglov, vi vill att båda byggnaderna räknas som en byggnad fast de ska byggas i 2 etapper.

Vi måste riva huset vi bor i idag för att kunna bygga huset. Huset vi har idag står väldigt dumt på tomten.

Vi kan ju tänka oss en "korridor" mellan husen i värsta fall.

Oklart hur lång processen kommer bli:
1. Bygga klart ena delen av huset. (Etapp 1)
2. Riva det äldre huset.
3. Omfattande markarbeten.
4. Bygga resterande del av huset (Etapp 2)

Några år med all säkerhet.
 
Claes Sörmland
Det borde nog gå till så här:

1. Bygga klart ena delen av huset med bygglov 1. (Etapp 1)
2. Riva det äldre huset (ingår då i bygglov 1; annars separat rivningslov om byggnaderna ska finnas parallellt och det fungerar med detaljplan).
3. Få slutbesked och därefter flytta in.
4. Söka bygglov 2 för tillbyggnad av det nya huset.
5. Omfattande markarbeten.
6. Bygga resterande del av huset (Etapp 2)
7. Få slutbesked på tillbyggnaden.
 
  • Gilla
M911
  • Laddar…
Problemet med det är väl att de kan neka bygglov 2.
Det går väl att få ett bygglov med flera startbesked och slutbesked, ett för varje etapp.
 
  • Gilla
M911
  • Laddar…
K kindvall skrev:
Problemet med det är väl att de kan neka bygglov 2.
Det går väl att få ett bygglov med flera startbesked och slutbesked, ett för varje etapp.
Tack! Det är detta vi varit lite rädda för. Den första delen av huset är en liten begränsad del, ett garage med bostad bredvid/ovanpå.

Om kommunen sedan nekar etapp 2 så har vi förstört rätt mycket.

För att bygga ihop garage med bostadsdel tillsammans med huvudhuset inom ramen för 1 bostad tänkte vi använda mur med valvbåge alt en "korridor" som kopplar ihop båda byggnaderna så allt räknas som ett hus.

Min fråga egentligen var om det på något sätt går att räkna mur med valvbåge som en del av huset och på så sätt slippa bygga en 5-6 m lång korridor.
 
K kindvall skrev:
Problemet med det är väl att de kan neka bygglov 2.
Det går väl att få ett bygglov med flera startbesked och slutbesked, ett för varje etapp.
Det är väl det sista som är det intressanta i frågan: Går det att få flera slutbesked i ett och samma bygglov?

Att få byggnaden, med flera delar etc, i ett och samma bygglov lär ju inte vara något problem, så länge det fungerar med aktuell detaljplan etc. Men, det är ju trist om man river huset man bor i utan att ha någon byggnad som man får bo i på några år. :)
 
Om ni räknar med att genomföra båda byggena inom 5 år kanske ni kan söka bygglov för båda samtidigt, men bygga ett i taget, med separata slutbesked?
 
harry73
Ni kan ju också söka 2 bygglov samtidigt, men då måste du påbörja bygget inom 2 år. Så det första bygget ska vara färdigt inom 2 år och därefter behöver ni påbörja rivningen och bygget av andra huset.

Bättre att få ett bygglov med flera slutbesked
 
Det ni bygger först är alltså egentligen en komplementbyggnad. Och steg två är alltså att ersätta huvudbyggnaden med en ny.
Det borde gå att lösa med ett bygglov.
Men varför är det så viktigt att det räknas som en byggnad? Med en mur mellan bör de ju räknas som fristående.
 
K kindvall skrev:
Det ni bygger först är alltså egentligen en komplementbyggnad. Och steg två är alltså att ersätta huvudbyggnaden med en ny.
Det borde gå att lösa med ett bygglov.
Men varför är det så viktigt att det räknas som en byggnad? Med en mur mellan bör de ju räknas som fristående.
För att vi ska få plats krävs det att "komplementbyggnaden" är minst dubbelt så stor som detaljplanen tillåter.
 
Har ni fått någon indikation på att er slutgiltiga målbild kommer få ett godkänt bygglov, oavsett antal byggnader/bygglov?
 
Dowser4711 Dowser4711 skrev:
Har ni fått någon indikation på att er slutgiltiga målbild kommer få ett godkänt bygglov, oavsett antal byggnader/bygglov?
Vi har fått nej på garaget därför måste det knytas ihop med huvudhuset som vi fått från kommunen är ok.
 
Jag vet om/hört talas om byggen där man försökt sig på detta och löst det genom att glasa in en gång mellan byggnaderna.
 
W witten skrev:
Jag vet om/hört talas om byggen där man försökt sig på detta och löst det genom att glasa in en gång mellan byggnaderna.
Ja vi behöver "bygga ihop" husen. Därav undrar jag om någon har koll på om en större mur på ett mirakulöst sätt kan räknas som hus?

Annars får vi bygga en gång mellan byggnaderna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.