Hej, som rubriken lyder så försöker jag få ihop denna ekvation. Begränsat utrymme, vill ha VVB på vägg och tvättmaskin på golvet under. Idealet vore en NIBE Eminent 55 liters med solslinga. Kan nån länka eller tipsa, jag har surfat nätet i flera dagar...! Tack på förhand.
 
Solslinga i VVB är inte alldeles nödvändigt. Du kan sätta en plattvärmeväxlare på inkommande vatten och koppla solvärmen till denna. (Det tänker jag göra vilket år som helst nu...)
 
ricebridge ricebridge skrev:
Solslinga i VVB är inte alldeles nödvändigt. Du kan sätta en plattvärmeväxlare på inkommande vatten och koppla solvärmen till denna. (Det tänker jag göra vilket år som helst nu...)
Gahhh, har du något exempel på produkt. Det här blir nog två paneler stort. Tack för hjälp!
 
Har du en separat tank för solvärmen, eller du vill köra den enbart mot varmvatten? det var lite otydligt beskrivet.

50l VVB är inte mycket att köra en solfångare mot, speciellt inte eftersom man vill hålla VVB på 80c hela tiden.
Med en separat tank för solvärmen så matar du VVB genom den tankens tappvattenslinga och förvärmer VVB-vatten.
 
C corre skrev:
Har du en separat tank för solvärmen, eller du vill köra den enbart mot varmvatten? det var lite otydligt beskrivet.

50l VVB är inte mycket att köra en solfångare mot, speciellt inte eftersom man vill hålla VVB på 80c hela tiden.
Med en separat tank för solvärmen så matar du VVB genom den tankens tappvattenslinga och förvärmer VVB-vatten.
C corre skrev:
Har du en separat tank för solvärmen, eller du vill köra den enbart mot varmvatten? det var lite otydligt beskrivet.

50l VVB är inte mycket att köra en solfångare mot, speciellt inte eftersom man vill hålla VVB på 80c hela tiden.
Med en separat tank för solvärmen så matar du VVB genom den tankens tappvattenslinga och förvärmer VVB-vatten.
Hej,
hade inte tänkt ytterligare tank då det försvårar min minimalistiska layout. Bara mot solfångare för varmvatten-övrig värmemedia blir LLVP och elelement på toalett med solceller.
 
Jag har svårt att se hur det ska fungera, du kan inte ladda solvärme mot en så liten tank som dessutom är varm när solen kommer igång, då kommer det bara bli överhettat. Du måste ha en ackumelering av värme i något som förbrukar värme och har en buffert.
 
  • Gilla
Dowser4711
  • Laddar…
C corre skrev:
Jag har svårt att se hur det ska fungera, du kan inte ladda solvärme mot en så liten tank som dessutom är varm när solen kommer igång, då kommer det bara bli överhettat. Du måste ha en ackumelering av värme i något som förbrukar värme och har en buffert.
50 liter låter i alla händelser ganska lite för en varmvattenberedare, ja. Någon slags expansionskärl kommer ändå att behövas.
 
  • Gilla
Himmelsfararen
  • Laddar…
C corre skrev:
Jag har svårt att se hur det ska fungera, du kan inte ladda solvärme mot en så liten tank som dessutom är varm när solen kommer igång, då kommer det bara bli överhettat. Du måste ha en ackumelering av värme i något som förbrukar värme och har en buffert.
Ok, inser att detta kan bli svårt, pusslande eller omöjligt...tack för input!
 
Himmelsfararen Himmelsfararen skrev:
Ok, inser att detta kan bli svårt, pusslande eller omöjligt...tack för input!
Allting är möjligt för den som tror.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.