Ja du, så länge de inte är provade av Statens Provningsanstalt är det inte lätt att säga. Har du kollat där? De är kanske provade. Jag har inte tittat efter.

Själv har jag 72 stycken 1800 mm långa 58 mm grova heatpipe rör, med reflektorplåtar. Nu, när det är -20°C på nätterna, men dagsmejan nästan har töat bort snön från solfångarna, står de för 1/3 av värmebehovet.
 
Hej apersson.

Det kallar jag en rejäl solfångar anläggning. Tungt. :surprised:

Vad kostade det kalaset och hur mycket ger den per år.
Var i landet finns den?
Hur klarar du överhettning på sommaren? Löser heatpipen det problemet?

Jag har själv ett fint söder tak, men priserna motiverar inte en sådan anläggning.
 
Hela solkalaset kostade 72000. Betalar sig aldrig jämfört med ved, men det är ju mycket bekvämare. Totala anläggningskostnaden blev 185000, med då minskar driftkostnaden jämfört med oljan så mycket, att det ändå betalar sig på fem år, ungefär, även om solen aldrig skiner. Eldar med ved också, alltså.

Jag bor i Traryd, i Småland, ganska nära skånska gränsen. :)

Hur det går med överhettning på somrarna vet jag inte än, jag har bara haft den i drift i snart tre månader. Men jag har:
1) Ganska stora tankar, 2250 liter totalt.
2) Kopplat ett element i källaren separat från övrig värmecirkulation, för att kunna värma/torka källarväggarna på sommaren.
3) En installation som ska klara partiell förångning om det behövs.

Jag eftersträvade så låg driftkostnad som möjligt, utan att behöva mixtra med veden jämt och ständigt. Det var det som motiverade mig, inte priset.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.