Muren skall vara ren, så den kan andas.
För att slippa ev vattentryck mot husväggen kan du köra med optiweb duk (finns bla hos Hornbach) istället för vanlig markduk. Då får du en ”goretex” funktion och slipper att markvatten kan rinna in mot väggen genom pordrän/isodrän.
Du har dock vanlig markduk (och makadam) runt dränrören så vattnet kan sippra in.[/QUOTE]
 
Men kan muren ”andas” med den där duken?
 
Sorry! Nu har jag läst - ja den andas.

Vattnet kommer eventuellt stiga underifrån och jag har svårt att se hur optiwebduken kan förhindra detta eftersom det är svårt att få till fastsättningen av duken mot skrovlig berg. Därmed kommer vattnet stiga även innanför duken.
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
Om du känner dig orolig så tycker jag att du ska köra på din första tanke (y). Du skulle kunna använda den ovan nämnda duken. Är osäker på om denna utnyttjar sin fulla funktion i detta fallet då vattnet kommer sipprande i botten längs berget och inte utövar ett direkt vattentryck. Tror det är viktigare att du fixar till hålkärlet med bra lut så att vatten inte blir stående mot muren. Sen asfaltstryker från berget och någon dm upp på muren, se bild tidigare i tråden.
 
Tror jag gör det....även om det känns mer lockande att forma cellplast än isodränskivor.

Prisskillnaden är försumbar eftersom det ofta kommer ut iso/pordränskivoR på blocket till bra pris.


Tror jag fått till rännorna helt ok.

Grävd ränna längs husvägg för dränering med text som markerar rännan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
bossespecial
  • Laddar…
måste bara fråga lite, är grunden ventilerad?
Har du ngt organiskt material i grunden?
 
Nej grunden är tillsluteb (kattgluggar har satts igen med cellplast) - detta ska dock förbättras något, tex genom att täta ingången till krypgrunden med gummilist etc.

Det är en krypgrund med takhöjd 50 cm 140 cm.

Jag har en hjärtmur som avdelar grunden.

De åtgärder jag hitintills gjort inne är att riva ut 50 procent av trossbotten. Den sidan om hjärtmuren som var angripen/rutten. Den sidan haf jag satt fimbercemtskivor på.

Kört Jape mögeltvätt på hela grunden och ozon-renare.

Hela grundmuren är frilagd sedan 3v tillbaka.

Just nu har jag följande värden:

Luftfuktighetsvärden för en krypgrund med temperaturindikatorer och tidsangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Ok planerar du att ventilera grunden på ngt sätt? Ety annars kan jag se problemen börja växa igen läs mögel om du har ngt organiskt alltså.

Marken inne i grunden kommer att avge fukt om du inte spärrar mot detta på ngt sätt. Vidare måste du dessutom isolera mot marken om du inte vill lägga en smärre förmögenhet på att värma kryputrymmet (vilket du oxå hade planerat vad jag kan läsa mig till)


Grundmuren står som jag har förstått det hela direkt på berget varför den kommer att suga upp fukt. Detta är i sig inget problem om grunden på insidan isoleringen är varm och ventilerad då kommer fukten att avgå som ånga in i det varma utrymmet och ventileras bort.

Om du inte ventilerar kommer luftfuktigheten förmodligen att öka tills jämnvikt uppstår (beror på temp) och därefter börja kondensera på de kallaste ytorna.

Finns lite olika skolor kring hur fukt vandrar här på forumet och vad jag har utläst tillhör jag inte huvudfåran på forumet. Jag har skrivit ngr inägg kring detta i forumet. Nåväl jag tycker du har åtgärdat en stor del av problemet redan genom att förhindra att vatten tränger in i krypgrunden.

Om du inte väljer att ventilera så behöver du en luftavfuktare

Vilka åtgärder har du gjort för att skydda trossbottnen? Skivor av PIR är väl i det närmaste diffusionstäta i synnerhet om du köper sådan som har aluminiumutsida, isolerar dessutom väldigt bra. Köp skivor med spontad kant så blir det tätt. Om man vill vara riktigt säker kan man tejpa skarvarna med alutejp se till att den är basta godkänd
 
Redigerat:
Ja alltså vad menar du med ventilerad? Uteluftsventilerad?

Jag misstänker att jag aldrig kommer få grunden så pass varm att kag slipper köra byggfläkt de kritiska veckorna.

Skarvarna på de diffusionsöppna fibercementskivorna är tejpade med tesas alutejp.

Jag kör just nu en kondensavfuktare (woods).

Det synliga vattnet i grunden började torkas upp i och med att grunden frilades för tre veckor sedan. Jag misstänker att det inte är helt uttorkat ännu.


Det jag planerar att göra är:

- isolera grundmuren
- isolera ”golvet” i krypgrunden, alltså berget.
-installera en fläkt som drar runt luften så att förhållandena på de olika sidorna om hjärtmuren utjämnas.
 
L L-E skrev:
Ok planerar du att ventilera grunden på ngt sätt? Ety annars kan jag se problemen börja växa igen läs mögel om du har ngt organiskt alltså.

Marken inne i grunden kommer att avge fukt om du inte spärrar mot detta på ngt sätt. Vidare måste du dessutom isolera mot marken om du inte vill lägga en smärre förmögenhet på att värma kryputrymmet (vilket du oxå hade planerat vad jag kan läsa mig till)


Grundmuren står som jag har förstått det hela direkt på berget varför den kommer att suga upp fukt. Detta är i sig inget problem om grunden på insidan isoleringen är varm och ventilerad då kommer fukten att avgå som ånga in i det varma utrymmet och ventileras bort.

Om du inte ventilerar kommer luftfuktigheten förmodligen att öka tills jämnvikt uppstår (beror på temp) och därefter börja kondensera på de kallaste ytorna.

Finns lite olika skolor kring hur fukt vandrar här på forumet och vad jag har utläst tillhör jag inte huvudfåran på forumet. Jag har skrivit ngr inägg kring detta i forumet. Nåväl jag tycker du har åtgärdat en stor del av problemet redan genom att förhindra att vatten tränger in i krypgrunden.

Om du inte väljer att ventilera så behöver du en luftavfuktare

Vilka åtgärder har du gjort för att skydda trossbottnen? Skivor av PIR är väl i det närmaste diffusionstäta i synnerhet om du köper sådan som har aluminiumutsida, isolerar dessutom väldigt bra. Köp skivor med spontad kant så blir det tätt. Om man vill vara riktigt säker kan man tejpa skarvarna med alutejp se till att den är basta godkänd
Det organiska som finns i grunden är en trossbotten, dvs på den sida som ej åtgärdats. Den har ”hållit” trots inträngande fukt i närmare 50 år.
 
Ventilerad kan antingen vara inne eller uteluft. Dock faller vitsen med att isolera om du ventilerar med uteluften.

Även om marken var fuktig under delar av året så han det kanske torka upp tillräckligt mellan varven för att det skulle klara sig. Antar att den var ventilerad tidigare grunden alltså.

Varför vill du ha diffusionsöppet in i trossbotten. Det normala är väl att man tätar mot hur fukt i denne.
 
Ja grunden var tidigare uteluftsventilerad men nu håller jag på att göra den till en oventilerad varmkrypgrund.

Huset var tidigare kallställdes men ska fortsättningsvis vara någorlunda varm året om.
 
Kritisk RF är väl 70%?

Dvs jag är redan ”hemma”. Isolera grundmuren och golvet mot berget gör jag för att minska användningen av byggfläkten.
 
Oventilerad => avfuktare vilket du nu har.

Byggfläkt behövs inte om du har sorportionsavfuktare

krypgrundsisoleringen fyller väl två syften hindra markfukt samt isolera.

Tycker idén med att använda fibercementskiva som skydd mot inträngande fukt i trossbotten är en smula oortodoxt.
 
Redigerat:
D Derbyboy skrev:
Sorry! Nu har jag läst - ja den andas.

Vattnet kommer eventuellt stiga underifrån och jag har svårt att se hur optiwebduken kan förhindra detta eftersom det är svårt att få till fastsättningen av duken mot skrovlig berg. Därmed kommer vattnet stiga även innanför duken.
Normalt så sätter man duken utanpå pordränen istället för markduken. (Markduken sätter man för att inte få in jord i pordränen). Får du fast pordränen på väggen får du givetvis på markduk/optiweb utanpå.
Hur dina förutsättningar är med gråvatten lägger jag mig inte i. Att man dränerar är ju för att få bort vatten från grunden. Annars har man helt enkelt gjort fel om man får vatten upp mot väggen i pordränen.
Ett vanligt argument mot pordrän/isodrän är ju annars att markfukt/regn kan leta sig in i pordränen och blöta ner väggen (vilket platon skyddar mot). Men med optiweb skyddar man väggen mot eventuell markfukt/regn att nå väggen. Optiweb har inget med dränrören och grundvattennivån att göra.
Normalt skall ju vattnet (ångan) som andas ut från din varma vägg kondenseras utanför väggen i pordränen och sedan rinna ner i pordränen till dränröret. Nu andas duken, så eventuell ånga kan vandra hela vägen ut ur pordränen också om det behövs (beroende på temp).
Win win. Isolering och likt platon ett skydd mot (mark/yt) vatten som ev vill rinna mot vägg mao.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.