Hej!
Är det någon som har erfarenhet av att gå ihop, de som bor högst upp i en bostadsrättsförening för att få bygga till på vind?
Våran förening ska sälja vind,men av någon anledning finns något slags motstånd/avundsjuka bland vissa i styrelsen för detta.
De tror att de ska sälja allt till lyxrenovering & tjäna miljoner, och har svårt
att se de faktiska fördelarna med att låta de som redan bor i huset få bygga uppåt.


Om någon har hamnat i liknande sitts får ni gärna dela med er av erferenhet.
mvh
Alexander
 
Har precis köpt råvind ovanför min lägenhet och skall bygga en vindsetage nu i vår.

Ett argument som man kan använda är att föreningen slipper höja hissen (eller sätta in ny hiss) i fastigheten, myndigheterna vill att tillträdet till huset skall förbättras vid ombyggnation. Det är inte billigt att höja hissen det kanske tom. inte är tekniskt möjligt. Är det den stor yta typ 200 kvm kan det nog löna sig för föreningen att höja hissen men är ytan mindre så finns det ingen ekonomi i projektet.
 
En av anledningarna till att många bostadsrättsföreningar motsätter sig att BRF-havare köper loss vindsutrymme ovan sin egna bostadsrätt, står att finna i bostadsrättslagen. Anledningen förkortat är den att detta innebär en otillbörlig fördel för den enskilde bostadsrättsinnehavaren. Jag vet ju inte hur du bor, men jag som bor på tredje våningen har vind ovanför min lägenhet. De som bor på första våningen skulle ju inte kunna dra nytta av ett extra vindsutrymme, därav den otillbörliga fördelen. Hoppas att detta var ett svar på vägen.

Mvh

Styrelseledamot i HSB-förening
 
Jag förstår inte problematiken. Styrelsen bör/måste sälja vindsutrymmet enligt markandsvärde oavsett vem de säljer till, utomstående eller medlem. På så sätt missgynnas ingen medlem.
 
En bostadsrättsförening måste väl ingenting. Vad är det som skulle göra att de måste sälja ett vindsutrymme? I bostadsrättslagen 9 kap, 15 och 16 §§ framgår att inga förändringar i själva bostadsrätterna, och vad detta innebär för de enskilda bostadsrättsinnehavarna, får komma till stånd om det inte är så att ett stämmobeslut med minst två tredjedelars majoritet föreligger.

I praktiken innebär detta att en förändring i den enskildes bostadsrätt, som utöver inredning och annat, kan vara till särskild fördel för den enskilde, står i strid med såväl stadgar som bostadsrättslag. Det är dessutom sällan som en seriös BRF beviljar detta för den enskilde.

Har däremot hela föreningen (genom majoritetsbeslut på stämma som jag nämnde tidigare) antagit detta, kan måhända situationen se annorlunda ut.

Du nämner även att BRF kan sälja utrymmet till utomstående, detta är också helt fel, då du måste vara beviljad inträde (dvs vara medlem i föreningen) för att kunna köpa eller nyttja några lokaler däri.


frsani skrev:
Jag förstår inte problematiken. Styrelsen bör/måste sälja vindsutrymmet enligt markandsvärde oavsett vem de säljer till, utomstående eller medlem. På så sätt missgynnas ingen medlem.
 
Korsriddaren: jag tycker du märker ord lite väl hårt, eller är det så att vi skriver för otydligt? I så fall ber jag om ursäkt!

Givetvis måste en bostadsrättförening en massa, frågan är bara vad den måste i detta fallet.

Föreningen måste abolut inte sälja något vindsutrymme, men om den väljer att göra det måste föreningen följa de lagar och regler som finns.

Vad jag menar med att sälja till marknadsvärde, är precis som du skriver, är att inga enskilda medlemmar ska gynnas utan marknadsvärde ska gälla.

När det gäller att sälja till utomstående är det ju faktiskt så att även medlemmar säljer sina bostadsrätter till utomstående. Det är ju alltid så att någon som köper måste beviljas medlemskap, om det sedan är ett vindsutrymme eller en bostadsrätt som de köper.
 
När jag skriver att det inte får innebära en otillbörlig fördel för den enskilde, syftar jag inte på marknadsvärdet utan hänvisar till likhetsprincipen i bostadsrättslagen. Om jag tex får svårare att sälja min bostadsrätt, eller får mindre betalt för den, pga att attraktiviteten på grannens lägenhet med extra vindsvåning ökat och minskat min, är detta en otillbörlig fördel.

Tanken med mitt inlägg var på inget sätt ett försök att märka ord utan snarare att visa på hur det brukar fungera i bostadsättsföreningar. Visst kan man sälja en vindsvåning fristående, men det förutsätter att just vindsvåningen är en egen bostadsrätt. Att äga mer än en bostadsrätt i samma förening är att betrakta som en otillbörlig fördel. I de flesta föreningar är detta inte heller tillåtet. Om det sedan bottnar i den svenska avundsjukan eller någonting annat kan man såklart spekulera i men tyvärr är det så här det förhåller sig. Själv skulle jag inte haft någonting emot att köpa mina två grannars bostadsrätter och ha hela våningsplanet för mig själv, men så får man inte göra idag längre. Inte heller kan man som förr köpa en bostadsrätt i spekulationssyfte och hyra ut den tills värdet stigit tillräckligt mycket. En hel del har ändrats och även skärpts i den nya bostadsrättslagen som vi fick 2003. Jag är själv verksam i en mycket stor bostadsrättsförening, måhända är praxis annorlunda i mindre föreningar.
 
Måste bara kommentera detta,

Likhetsprincipen sätter inte hinder för att upplåta en råvind med bostadsrätt, så länge man erbjuder samma förmån för samtliga medlemmar. Troligen är det endast en medlem intresserad - den som bor intill/under råvinden. Vad gäller otillbörligheten är detta inte heller relevant om man säljer utrymmet till ett pris som inte är otillbörligt.

Vidare är det inte förbjudet att äga mer än en bostadsrätt, såvida inte detta framgår av stadgarna.

En styrelse kan dock inte bevilja en råvindsförsäljning, detta är alltid en väsentlig förändring av fastigheten vilken stämman måste besluta om.

Visst kan man sälja ett utrymme när väl det upplåtits som bostadsrätt till utomstående.

Det finns fördelar för föreningen omvandla ett utrymme som kostar pengar till ett utrymme som någon istället betalar årsavgift för. Förutsatt förstås, att inte någon annan som idag använder vinden lider skada.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.