Är det någon här som har gjort eller tänkt göra en grund bestående av en källare med en gjuten platta som tak till denna?

Har en situation där jag för att kunna gjuta en platta måste fylla ut under denna ( och fyra meter runt om som jag förstår det ) upp till två meter packad "sten". Runt 600 m3 sten á 375 SEK ( inkl. moms ) packat och klart. Detta kommer landa på drygt 200 000 SEK, och sedan tillkommer själva gjutandet av plattan.

Jag funderar alltså på om det kan visa sig vara billigare, eller åtminstone inte dyrare, att antingen gjuta en platta på befintlig mark, mura upp och sedan lägga till exempel Plannja Combideck och gjuta ytterligare en platta på detta. Alternativt att göra en torpargrund med samma typ av lösning eller en kombination av källare och torpargrund om marken visar sig vara för ojämn.

Vi skall i så fall endast ha ingång utifrån och kommer åtminstone i första läget inte inreda alls även om det blir en källare.

Mitt reservalternativ är en traditionell torpargrund, men det lockar inte för jag vill ha ett stumt golv.

Kan kanske tillägga att jag har planerat för ett nedsänkt vardagsrum som kanske begränsar mina möjligheter. Att bygga ett etagehus eller suterränghus är inget alternativ. Att rita om är inget alternativ.

Erfarenheter? Synpunkter? Sågningar?
 
Skulle också bygga utan källare, men ville inte bygga på så mycket uppfyllnad pga risk för sättningar etc. Alternativet var en högre grund. Detta drog med sig bjälklag mm, det enda som saknades för att få en källare var ett gjutet golv, så det blev det. Har byggt källaren med gjuten platta, med invändig höjd 2300 mm under en tredjedel av huset, ca 100m2 utvändigt, med ett siporexbjälklag. Har sedan lagt vattenburen golvvärme på plan 2 och gjutit en finsats ovanpå alltihop. Värme i källare med konventionella radiatorer.
 
Jag ritade vårt hus så det skulle följa tomtens sluttning. Detta resulterade i en del sprängning och därefter en källarplatta på ca 80 kvm. Sedan har vi murat upp med leca till en takhöjd på 2300 mm. Nu ska det fyllas emot runt halva källarväggen och därefter gjutas en platta uppe på källaren som sedan fortsätter i en platta på mark i den bakre delen av huset ca 130 kvm. Golvvärme ligger vi i båda plattorna.
Ovanpå detta bygger vi sedan huset i trä och smide.

Kolla www.villaekhill.blogspot.com

Mvh
Andreas
 
AndWig:
Ser intressant ut med bygget! Hur har det gått för er sedan det senaste inlägget?

Jag blev nyfiken på att du valt betongbjälklag till huset, spännande! Vilken metod ska ni använda vid byggandet? Sguta på plats med stämp eller blir det någon prefabricerad variant över källaren? Hur blir prisskillnaden jäntemot konventionellt träbjälklag?

//Magnus
 
Jag har byggt ett garage med platsgjutet betongbjälklag 5x9m.
Suveränt mer jobb än vad jag trodde med själva lecagrunden men det gjutna betong bjälklaget var skitlätt.

Gjorde enkelt så här.
Gjuten sula i botten 60cm bred 20cm hög med klack för att hålla mot lecan.
På det en murade lecaväggar ca 160cm höga 25cm tjocka.
Sista lagret ett halvstående lecablock (bildande ett L längs upp på alla fyra väggar) lecablocket lika högt som plattan skal bli tjock
Sedan på med peva 45 (prefabricerad specialplåt) funkar som armering samtidigt .
Två stämprader under sedan dit med betongbil.
Klart!
Har nu ett utrymme under garaget med mycket plats för PRYLAR.
Låter lätt men gav en hel del strul på vägen ångrar dock inte lösningen för fem öre!
Just nu är det fuktigt utav He#*** men blir väl bättre när det kommer ett garage på…
 
Lantmataren skrev:
Jag har byggt ett garage med platsgjutet betongbjälklag 5x9m.
Suveränt mer jobb än vad jag trodde med själva lecagrunden men det gjutna betong bjälklaget var skitlätt.

Gjorde enkelt så här.
Gjuten sula i botten 60cm bred 20cm hög med klack för att hålla mot lecan.
På det en murade lecaväggar ca 160cm höga  25cm tjocka.
Sista lagret ett halvstående lecablock (bildande ett L längs upp på alla fyra väggar) lecablocket lika högt som plattan skal bli tjock
Sedan på med peva 45 (prefabricerad specialplåt) funkar som armering samtidigt .
Två stämprader under sedan dit med betongbil.
Klart!
Har nu ett utrymme under garaget med mycket plats för PRYLAR.
Låter lätt men gav en hel del strul på vägen ångrar dock inte lösningen för fem öre!
Just nu är det fuktigt utav He#*** men blir väl bättre när det kommer ett garage på…
Det låter smidigt med betongbjälklaget! Lecamurar har jag murat så det räcker, så det jobbet känner jag till.. ;)

Får jag fråga hur prisläget i material ligger för ditt gjutna bjälklag och för "vanligt" träjälklag för hus? Det skulle vara intressant med en jämförelse.. Behvödes det ingen topparmering när du gjöt? Eller nöjde du dig med bottenarmering?

Roligt sånt här!
 
Enligt konstruktören behövdes ingen armering mer förutom plåten.
Jag lade dock i en armeringsmatta i topp för sprickarmering och 10mm med cc 1m i botten bara för att vara säker...

Kommer inte ihåg priserna i huvet nu men det blev inte så farligt alls köppte direkt från fabriken med en fraktfirma som skickade ner det.
detta var dimentionerat för 2 biler och då behövde bara betonglagret vara 16cm tjockt så det blev inte så faligt mycket betong heller.
Skall man bygga hus blir ju spännvidderna större och jag antar det då behövs plintar under eller en balk.
Längden (9m) kan dock förlängas i det oändliga...

Är du riktigt intreserad av priset får jag väl kolla upp det...
 
......om inte annat så vore jag intresserad av priset  :)
 
Bumpar upp denna tråd igen då gjutet bjälklag är på tapeten igen! Mer info och prisskillnad för er som stått i denna frågeställning tack
 
Peva 45 kostar 150kr/kvm exkl. moms, men inkl. frakt. Lägg till armering för ett par tusenlappar och naturligtvis den stora posten - betongen. Smidigast med SKB, eftersom det kan bli knepigt att vibrera betongen utan att skada plåten.
 
Låter som det blir betydligt billigare med träblälklag då... någon som kan ge båda priserna?

Övriga fördelar/nackdelar med gjutet/reglat källartak?

/Tobben
 
Man får ju ställa upp hela ekvationen:

  • Golvvärmeförläggning, slipper man plåtar och glespanel och pyssel så är det ju ganska smidigt.
  • Ett betongolv är ju smidigt att skrota runt på under bygget :)
  • Ett extra värmemagasin i huset är väl aldrig fel?
  • Chans till färgad betong tycker jag är det mest lockande dock.
Peva45 och Combideck verkar inte vara lätta att få "prata" kring med olika leverantörer om man är självbyggare och vill ställa det ena mot det andra så alla som har någon input om detta med platsgjutna små bjälklag får gärna höra av sig.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.