Passa dig för Media Markts hemsida. Jag skulle köpa vitvaror där.
Men när jag kom till kassan var priset inte alls det samma som när jag stoppade varorna i varukorgen.
9444 kr skulle det kosta men i kassan kostade det 11980 kr. På bilden nedan syns båda priserna.

Skärmdump av Media Markt hemsida med varukorg som visar priserna 9444 kr och 11980 kr.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
Nalleman64
  • Laddar…
BirgitS
Kjell1967 Kjell1967 skrev:
På bilden nedan syns båda priserna.
Verkligen?
 
BirgitS BirgitS skrev:
Verkligen?
Ja, visst det låter otroligt. För man tror att när man lägger en vara i varukorgen så är man överens om ett pris.
Det här hände en söndagskväll. Enligt Media markt själva så var det slut på kampanjen och hade man inte gått genom kassan så fick man det nya priset på sina varor.
Först försökte de med att det var en program bugg. Men då visste dom inte att det var en systemutvecklare som klagade.

I den här situationen var det ganska uppenbart. Det blev en siffra till i summan. Skulle det bara varit någon 100 lapp eller ett par så skulle man säkert inte lagt märke till det.
 
  • Haha
Maria T
  • Laddar…
BirgitS
Kjell1967 Kjell1967 skrev:
Ja, visst det låter otroligt.
Mitt frågetecken var för att jag faktiskt inte ser vad du trodde att kylen och frysen skulle kosta utan bara priset i varukorgen.

Kjell1967 Kjell1967 skrev:
För man tror att när man lägger en vara i varukorgen så är man överens om ett pris.
Man tror det men juridiskt är det ju inte så utan det finns ju undantag som gäller även efter att man har passerat kassan och betalat.
 
5490+6490 blir ju 11980, var syns det att det skulle vara 9444 i pris i den bild du visar?
 
Redigerat:
G Glenno83 skrev:
Kylen håller troligtvis på att braka så jag tittar på ny kyl samt frys.

Beslutångesten är svår...

Länkar är till kylarna men både kyl och frys ska köpas in.

Hade bestämt mig för Miele (totalt 18’000:)
[länk]

Men de har en bra deal på Samsung just nu.
Samsung (totalt 14’000:)
[länk]

Miele är ju Miele och ska väl hålla länge. Garantin är dock bara 1 år.
Ingen transport eller installation ingår.

till Samsung ingår 5 års garanti, leverans, installation, bortforsling av nuvarande kyl samt det lilla faktumet att Samsung är ca 4000:- billigare.

Synpunkter mottages tacksamt!
Jag kastar in en brasklapp. Har hört många som menar på att Miele är grymma på vattenmaskiner, men medelmåttiga på övrigt. Köpte själv Miele tvätt som är kanonbra.

Vad gäller vitvaror annars så tycker jag att mest kvalitet för pengen är Siemens/Bosch. Det är dom jag varit mest nöjd med vad gäller både kvalitet och funktion genom åren. Då har vi ändå renoverat ett par bostäder och där bytt mängder med vitvaror. Har bl.a haft ett antal Husqvarna och Cylinda. Men nu blir det Siemens/Bosch.

Har ingen erfarenhet av Samsung dock. Vårt hus är 13 år gammalt, med enklare Siemens vitvaror från nytt. Förra ägaren bytte diskmaskin efter 11 år, och vi fick byta tvätt när den var 12. Nu så var det dags för kyl/frys och micro som var 13 år. Ugn och häll fungerade bra fortfarande, men byttes av andra skäl. Jag tycker det är bra vid daglig användning av barnfamilj.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Mitt frågetecken var för att jag faktiskt inte ser vad du trodde att kylen och frysen skulle kosta utan bara priset i varukorgen.
Det står ovanför har gjort en röd ring runt. Det är en bild på en varukorg sedan står det 2 produkter 9 444 kr.
Man tror det men juridiskt är det ju inte så utan det finns ju undantag som gäller även efter att man har passerat kassan och betalat.
Tog även skärmbilder från pricerunner med priset som var när jag lade varorna i korgen.
Skärmbild av Media Markt-webbplats med priser på vitvaror i en onlinekundvagn.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
R roli skrev:
5490+6490 blir ju 11980, var syns det att det skulle vara 9444 i pris i den bild du visar?
Visar en annan bild där jag ringat in priset.
Har även klistrat in delar av skärmbilderna från pricerunner som visar priserna som var när jag lade varorna i korgen.

Skärmdump från Media Markt hemsida med priser på vitvaror och total summa i varukorgen omringade.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
  • Ledsen
Marc Abramsson och 2 till
  • Laddar…
Ahh, där stod det. Kanske dags att skaffa bättre glasögon........:geek:
 
Mitt Cylindakylskåp började krångla några år efter att jag köpt lägenheten. Den och frysen hade troligen minst 10 år på nacken innan mitt köp av lägenheten. Den första tanken var att köpa 2 nya skåp, 185 cm höga för att passa in i utrymmet.
Efter att ha tänkt ett steg längre köpte jag två kombiskåp som passade i utrymmet. Kylskåpen och frysarna är ungefär lika stora i liter.
Vad vinner man på detta?
- Om något av skåpen krånglar har man fortfarande ett helt fungerande kombiskåp.
- Alla matvaror (som inte ska vara frysta) behöver inte samma temperaturer. I det ena skåpet har jag 4-5 grader, i det andra 8 grader (för t ex grönsaker eller andra varor som inte behöver fullt så kallt).
- För det tredje så använder/öppnar man ju kylskåpet oftare än frysen och då behöver man inte böja sig djupt lika ofta.

Jag är väldigt nöjd med mina vitvaror trots att de varken är Miele eller Samsung utan Bosch.
 
  • Gilla
Maria T
  • Laddar…
Det finns väl olika modeller till olika pris av båda fabrikaten. Men om de prestandamässigt är lika så borde Samsung duga. Köpte Samsung 2011. De är fortfarande som nya.
 
  • Två rostfria Samsung-kylskåp med elektroniska kontrollpaneler, väl underhållna och moderna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
lilytwig lilytwig skrev:
Det finns väl olika modeller till olika pris av båda fabrikaten. Men om de prestandamässigt är lika så borde Samsung duga. Köpte Samsung 2011. De är fortfarande som nya.

Samsung har jag från 2016: https://www.elon.se/vitvaror/kyl-fryspaket
 
Humlo
En kompis till mig renoverade köket och köpte Samsung kyl och frys nu i vintras från Elgiganten. Efter 2 månader var alltihop kasst och de fick krångla med att få ersättningsvaror. Jag kommer inte köpa Samsung efter att ha sett hur de fick slita för att få rätt trots garanti.
 
Humlo
T tobiast skrev:
Ok. Anledningen till att jag frågar är att de för stora kylskåpen som folk vant sig vid att ha är en stor orsak till att hushållens matkonton skenar och man har mkt matsvinn. 25% av maten (pengarna) slängs och mycket beror på att man har för stora kylskåp.

Ett tips om man ska skaffa nytt kylskåp och samtidigt är intresserad av sin hushållsekonomi är att fundera på om man inte klarar sig med ett mindre.
Vi har alltid haft en stor kyl och en stor frys bredvid varann och aldrig slängt mat. På allvar aldrig slängt eftersom det vi handlar har lång hållbarhet och inte är känsligt. Det skönaste med stor kyl är att alltid ha plats för färska grönsaker och laga mycket mat så det alltid finns mat att värma ur kylen eller frysen. Färdiga sallader. Oliver och vitlöksklyftor i marinad i skålar. Kött som ligger och gottar sig något dygn innan det är dags att tillagas. Smör, ost och pålägg. Mjölk, fil och juice osv. Familjen äter ofta och mycket och fyller vi på en gång i veckan så är det mesta slut tills nästa veckohandling.

Nu så flyttade vi till ett hus där det bara är en halv kyl och en halv frys på varann. Ni vet student style. I källaren finns en stor frys men det blir inte att man "använder" den så som om den stått i själva köket. Visst, det är mest bröd och lite frysta grönsaker där men eftersom den står så avigt så glömmer jag bort att den finns. Nu försöker jag ha frysvaror på 3 små hyllor och det går inte att trolla fram några goda rätter som jag brukar. Det slutar med att jag lagar mindre mat och vi äter mer utemat/hämtmat. (!) Köket är överlag dåligt planerat med konstig planlösning och knepig förvaring så jag har helt lagt av min matlagarglädje och inväntar en köksrenovering som är planerad våren 2020 :) Nu blir det mest pasta och köttfärssås och bara så det räcker en dag för mer får vi inte plats med i kylen. Så för vår del så är det totalt oekonomiskt att ha en liten kyl och frys. Ost/smör och mackkontot är skyhögt och så lite hämtmat på det. =)
 
  • Gilla
Maria T och 1 till
  • Laddar…
Nu blev det Samsungvarorna. Får hålla tummarna att de fungerar bra. Föll lite för deras flerstegskompressor där de ger 10 års garanti, på just kompressorn.
5 års garanti och leverans samt bortforsling av befintlig kyl hjälpte också till.

Men jag kan hålla med om Mediamarkts hemsida även om jag hittade annat knas där än som tidigare nämnts. Väljer jag deras färdiga paket med Samsung kyl/frys får jag betala 16 eller om det var 17 tusen. Väljer jag dem var för sig så kostar båda 14 tusen. Illa...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.