Bästa svaret

BirgitS
Det finns inga lagfarter för bostadsrätter. Den som ska bli ny ägare behöver söka medlemskap i föreningen och jag har för mig att köparen (normalt via mäklaren) visar upp en kopia på kontraktet och det är först när medlemskapet är beviljat som köpet är giltigt. Det finns ett antal formalia som måste vara uppfyllda i kontraktet för att det inte ska bli problem senare så enklaste sättet är att köpa dessa tjänster av en mäklare för några tusenlappar. Sen skriver man ett överlåtelseavtal i samband med att nycklar och pengar byter plats.

Bra sidor t.ex.:
https://www.hsb.se/norr/brf/skrivaren/boende-information/en-bostadsratts-overlatelse-i-sex-steg/
https://www.hemnet.se/artiklar/guid...t-en-guide-for-dig-som-funderar-p-ny-lagenhet avsnitt 7
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det finns inga lagfarter för bostadsrätter. Den som ska bli ny ägare behöver söka medlemskap i föreningen och jag har för mig att köparen (normalt via mäklaren) visar upp en kopia på kontraktet och det är först när medlemskapet är beviljat som köpet är giltigt. Det finns ett antal formalia som måste vara uppfyllda i kontraktet för att det inte ska bli problem senare så enklaste sättet är att köpa dessa tjänster av en mäklare för några tusenlappar. Sen skriver man ett överlåtelseavtal i samband med att nycklar och pengar byter plats.

Bra sidor t.ex.:
[länk]
[länk] avsnitt 7
Det är bara så att mäklaren vill ha 12500 för detta, det tycker jag inte är värt det.
 
  • Wow
BirgitS
  • Laddar…
Du beöver:
1. Köpeavtal med säljaren. skall enligt BRL vara skriftligt
Avtalet ska upprättas i tre likalydande exemplar, ett till köpare, ett till säljare och ett till föreningen
(Mäklare brukar kräva ett fjärde exemplar för sig själv.)
2. Ansökan om medlemskap i föreningen.
Den som genom köp, arv eller gåva förvärvar en bostadsrätt skall beviljas medlemskap om inte skäl för vägran föreligger.
Föreningen ska "inom rimlig tid" behandla ansökan om inträde. Föreningens beslut kan överklagas hos i första hand Hyresnämnden.
Användbara färdiga formulär för avtal och ansökan finns på nätet …
 
Det talades om köpeskontrakt och överlåtelseavtal. Behövs båda är sistnänmt bara för at reglera tillträdesdatum och nycklar?
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Det talades om köpeskontrakt och överlåtelseavtal. Behövs båda är sistnänmt bara för at reglera tillträdesdatum och nycklar?
Olika benämningar på samma sak …
 
C
Glöm inte bort att säljaren måste, eller åtminstone bör, ansöka om utträde också.
 
C cpalm skrev:
Glöm inte bort att säljaren måste, eller åtminstone bör, ansöka om utträde också.
Hör med förvaltningskontoret för föreningen ifråga. De brukar kunna sköta affärerna så att alla blir nöjda. Dessutom till en låg kostnad. Du slipper mäklare. Jag har gjort fem bostadsrättsaffärer, alla med olika föreningar inom HSB, har bara gott att säga om HSB:s handläggning.
 
Claes Sörmland
Helt okomplicerat egentligen. Mäklare är bara inblandat för att skapa förtroende när det rör sig om okända parter och ofta mycket pengar.
 
Om de ekonomiska frågorna innefattar lösande/övertag/nytecknande av lån tillkommer det lite formalia för att hantera pantsättningen av lägenheten.
 
K kindvall skrev:
Om de ekonomiska frågorna innefattar lösande/övertag/nytecknande av lån tillkommer det lite formalia för att hantera pantsättningen av lägenheten.
Ja men det behövs det inte mäklare till, det sköter banken/bankerna. Mäklare är bara "blodsugare".
 
V vedklyv skrev:
Hör med förvaltningskontoret för föreningen ifråga. De brukar kunna sköta affärerna så att alla blir nöjda. Dessutom till en låg kostnad. Du slipper mäklare. Jag har gjort fem bostadsrättsaffärer, alla med olika föreningar inom HSB, har bara gott att säga om HSB:s handläggning.
Haha. Föreningen är så liten att dem har inga kontor. Ordföranden är det "vandrande kontoret".
Men tack för tipset.
 
K kindvall skrev:
Om de ekonomiska frågorna innefattar lösande/övertag/nytecknande av lån tillkommer det lite formalia för att hantera pantsättningen av lägenheten.
Som sagt i #1 är alla ekonomiska frågorna lösta.
 
T Thomas_Blekinge skrev:
Haha. Föreningen är så liten att dem har inga kontor. Ordföranden är det "vandrande kontoret".
Men tack för tipset.
Jaha, på så sätt. Men tinga då tid med honom för skriverierna.
 
BirgitS
Finns det någon släkting eller vän som har köpt eller sålt en bostadsrätt de senaste åren kan man ju be att få kopiera de avtalen som var inblandade då. T.ex. är det viktigt att det står att köparen har uppmanats att granska lägenheten för annars kan köparen hävda dolt fel mot säljaren i fler fall (onödigt att sånt uppstår i onödan inom familjen), samt att lägenheten säljs i befintligt skick.
 
  • Gilla
Jesj
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.