Hej!
2 av mina källarfönster saknar själva sprinten i gångjärnet. Att byta gångjärn helt är besvärligt för en del eldragning gör att man inte numer kan öppna fönstret mer än ca 40 grader.

Skulle ändå gärna ha 2 fungerande gångjärn på varje fönster. Känner ngn till ngn försäljare av enbart sprint till sådana här gångjärn. Man borde kunna skjuta i de underifrån men jag förstår inte riktigt hur man i så fall kan få sprinten att fastna utan att falla ur igen i så fall.
 
  • Källarfönster med öppet gångjärn som saknar sprinten, omgiven av vitmålad vägg och glasruta med bubblor.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Lämpligt rundjärn helst kompaxel, för utseendet smider man till en halv kula.
Sedan slår man en bula mot kuländen till.
Bulan/stukningen gör att pinnen tränger sig fast i undre gångjärnshalvan.

Vad ska det vara för diameter på pinnen?

Protte
 
Tackar!
6 mm tror jag diametern ska diametern vara. Var tror du jag kan hitta en sådan kolv?
Det där smidandet är lite över min nivå så jag hoppar nog över det och nöjer mig om pinnen fastnar där!
 
En bit 6mm axel går säkert att komma över på någon svetsverkstad i trakten. Huvudet behövs egentligen inte så det är bara att he den ett par slag med hammaren så den blir litet ojämn i nedre ändan och tränger fast.

Annars kan du ju be någon som har metallsvarv att de svarvar en ny tapp i rätt mått med ett snyggt huvud på ändan.
 
C
Enklaste är nog att leta upp ett nytt likadant gångjärn och pressa ur tappen ur det.
Det är en väldigt vanlig modell som du borde kunna hitta i t.ex. en byggnadsvårdsbutik som har begagnade beslag. Kanske även nytillverkat.
 
-30tal då är de säker 1/4" axel
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.