Halloj,

Har blivit med svets, men har ingen aning om vad jag ska använda för elektroder.
Det är en äldre Deca Star 115, bifogar bild på inforutan.
Är det här en DC eller AC-svets?
Vilka pinnar bör man använda till den?

Jag vill gärna lära mig, men vill gärna att det blir rätt material från början. Har tyvärr inte hittat någon vidare info om den via Google.

Tack på förhand!

Bild på informationsplåten för en äldre Deca Star 115 svetsmaskin med tekniska specifikationer.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Vilka elektroder du ska använda bestäms till största del av vad du ska svetsa, inte svetsen i sig.

Köp nått sånt här och prova dig fram; [länk]
Jo, men skulle tippa på att jag kommer få svårt att använda 3,25mm med den svetsen. Men det är en idé, tack
 
F Freethefire skrev:
Jo, men skulle tippa på att jag kommer få svårt att använda 3,25mm med den svetsen. Men det är en idé, tack
Säkert, men jag tror inte man hittar några billigare, lättare tillgängliga ... Har du aldrig svetsat lär du bränna en del elektroder innan du ger dig på något "riktigt projekt" ...
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
Rutila elektroder (typ 43.32, 46.00, 46.16) är väl det som fungerar med den svetsen och stål.
Rostfritt kan gå svetsa med 63.?? (Kommer inte ihåg)

Basiska typ 48.00 går INTE då slaggen inte smälter då värmefördelningen med växelström blir fel.

Protte
 
  • Gilla
Freethefire och 1 till
  • Laddar…
Håller med @prototypen OK 43.32 ofta kallad nybörjare pinne och för van svetsare användes den till häfta fast saker då man inte behöver se vad man gör utan kan svetsar på känn, blir det fel är det bara att bryta bort häftan.
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Rutila elektroder (typ 43.32, 46.00, 46.16) är väl det som fungerar med den svetsen och stål.
Rostfritt kan gå svetsa med 63.?? (Kommer inte ihåg)

Basiska typ 48.00 går INTE då slaggen inte smälter då värmefördelningen med växelström blir fel.

Protte
Tack för utförligt svar!
Så det är växelströmssvets?
 
Ringarna i varandra betyder transformator, växelström in, växelström ut.
Hade det funnits en pil som pekar mot ett tvärstreck så betyder det likriktare och då är det likström ut.

Protte
 
  • Gilla
Freethefire
  • Laddar…
prototypen prototypen skrev:
Ringarna i varandra betyder transformator, växelström in, växelström ut.
Hade det funnits en pil som pekar mot ett tvärstreck så betyder det likriktare och då är det likström ut.

Protte
Stort tack Protte!
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.