Hej på er.

Vi skulle behöva hjälp med att besluta bästa tillvägagångssätt.

Läget är som följer:
Vi har byggt hus och bott där i drygt ett år. Total kostnad drygt 2.5mkr. Huset är värderat till ca 2.9mkr och vi har 2.150mkr i lån.
Nu är det så att vi har fått erbjudande om att köpa mina svärföräldrars hus som har ett läge närmare stan men som är äldre och på marknaden nog skulle gå för ca 2.1mkr. De har endast ca 100' i lån och huset köptes för 175' en gång i tiden. De vill nu köpa en lägenhet ist.

Saker att ta hänsyn till är bl.a. :

- Vi blir skatt skyldiga på vår vinst.
- De blir skattskyldiga på det vi köper huset för - 175 000 - nästa boendes kostnad väl?
- De ska kunna finansiera sin lägenhet.
- Att storleken på både deras skattebelopp nu och sedan även vår skatt då vi ev. säljer det huset påverkas av den prislapp som vi sätter på huset.
- Om vi köper huset så kommer vi att vilja renovera det för ca 300' - 400'.

Tänkbara scenario kan ju vara:
1. Vi köper deras hus väldigt billigt = Deras skatt blir mindre och vi får mindre lån, men att vår skattesmäll blir betydligt större både nu och sedan den dagen vi säljer deras hus.
2. Man genomför affären marknadsmässigt, dvs med belopp som är ungefär vad det hade blivit vid en vanlig affär.

Finns det några smarta trick man kan ta till för att utnyttja regelverket så bra som möjligt?

Hm, hoppas att jag har lyckets beskriva situationen.

Tacksam för all hjälp!

 
Är ni verkligen övertygade om att det är en bra idé att köpa deras hus?

Personligen tycker jag att man ska avstå från att göra affärer med vänner, och i ännu större utsträckning familj. De kommer (medvetet eller omedvetet) att tycka att ni ska vara tacksamma (om ni inte köper i öppen budgivning), medan ni säkert kommer att hitta en massa fel på det här huset precis som alla andra begagnade, och då blir sura eftersom de glömt berätta (för ni kan ju knappast stämma dem...). Alternativt tar din fru deras parti medan du tänker på er ekonomi, och då sitter äktenskapet löst ;-) Hur bra affären än är kan det vara värt att avstå av andra skäl!

Om ni trots det är övertygade om att ni vill ha huset skulle jag kontakta en bank. Det finns ett antal avancerade lösningar (förskott på arv, gåvor, de fortsätter äga men ni hyr för symbolisk summa) som kan minska skatten nu eller senare, men det beror både på er ekonomi och om det finns andra syskon.

 
Jag förstår hur du tänker men vi känner inte alls igen oss i din beskrivning...

Hur som helst, kan man kanske använda arv eller gåva för att göra affären så bra som möjligt ur skattesynpunkt?

Ingen som har gjort något liknande och kan dela med sig av hur ni gjorde?
 
Tja,

Sett för familjen som helhet så lönar det sig normalt sett bäst med en så låg köpeskilling som möjligt, om allt annat är lika. Gåvor är numera skattefria, och förskott på arv är väsentligen samma sak.

Problemet är förstås att allt annat inte är lika :) Ett exempel är uppskovet med reavinst. Det man ofta glömmer bort är att det är beskattningen man fått uppskov med, inte inbetalningen av beloppet. Det innebär att om reavinstskatten höjs till 30% (som regeringen redan antytt) så finns det en klar risk att det är det nya beloppet ni får betala den dag vinsten realiseras, även om själva affären gjordes långt innan lagändringen.

Det var inte så väldigt länge sedan som reavinstskatten var 15%. Så här i efterhand hade det nog i många fall varit en bra affär att betala in den lägre skatten, men det visste man förstås inte då.

Hur som helst: Om ni verkligen vill göra det här, och optimera ekonomin, så blir ni nog tvungna att prata med dina svärföräldrar hur de vill göra med arv, etc. i framtiden, och sedan ta upp det med en rådgivare på banken!
 
Är du säker på att det är så med reavinsten? Vi har uppskov på en lägenhetsförsäljning i samband med vårt husbyygge och vad jag kommer ihåg så fick vi ett specificerat belopp som skjuts upp. Sen kan det iofs stå något finstilöt om att det kan räknas om men jag är ganska säker på att ett belopp räknades ut och finns på pränt från skattemyndigheten.

Men jag håller med om att det nog ändå är bäst att ta hjälp från ett "proffs".
 
Det specifika beloppet som anges är den totala reavinsten som ni fått uppskov med att beskatta. Hur pass stor del av detta som ska betalas i skatt bestäms när det tas upp till beskattning, så det finns ingen garanti att det blir just 20%. Det troligaste idag är väl att det höjs till 30% för att finansiera borttagandet av fastighetsskatten.

Teoretiskt är det förstås möjligt för riksdagen att besluta att orealiserade vinster från försäljningar före ett visst datum skall beskattas lägre, men det har man inte gjort de tidigare gånger man höjt reavinsten, så oavsett vad politiker antyder ska man nog inte räkna med det i framtiden heller.

Allmäna "målsättningar" om att enskilda grupper inte ska förlora har en tendens att glömmas bort när statsbudgeten måste gå ihop :)
 
En del av lösningen är att föräldrarna tar ett lån motsvarande vad en lägenhet kostar, sedan skänker de huset till er, i gåvan finns också övertagande av lånet.
 
0840, hur menar du att det är fördelaktigt att göra så?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.