Janus82 Janus82 skrev:
Tyvärr så har du ingen rätt att ta ut någon avgift för det. Konsumentköplagen gör företag skadeståndsskyldiga enbart för sådana kostnader som du verkligen har haft.

Jag antar åtminstone att paketet inte är så skrymmande att du behöver hyra in externs lageryta för at få plats med det utan att det faktiskt ryms på ett rimligt sätt i ditt hem? Då blir det inga pengar till dig.
Posten har väl så pass rimliga öppettider att du inte behöver ta ledigt från jobbet för att lämna in paketet? Då blir det inga pengar till dig.
Ligger postens paketinlämning långt bort så kan du få ersättning för den bensin du förbrukar på resan men det gäller att du inte har skäl att åka dit utan paketet. Om paketinlämningen ligger i en matbutik så kan du ju passa på att köpa en liter mjölk samtidigt och i så fall blir det inga pengar till dig.
"Rätt" att ta ut en avgift, eller "skyldighet" att köra paketet? Jag tror vi kan konstatera att TS inte har någondera.
Men, hen kan ju helt enkelt presentera tre alternativ för företaget;
1: Jag behåller prylen.
2: Ni kommer och hämtar den.
3: Jag kör den till ett utlämningsställe, mot en milkostnad och lagerhållningsavgift.
Varsågod att välj!
 
K
Det här är ju ingen stor sak egentligen, men jag blir lätt en surgubbe när jag förväntas rätta till andras misstag utan så lite som en ursäkt.

Hade jag låtit bli att hämta ut paketet hade jag behövt betala en avgift på närmare 400:- för deras omkostnader.

Skriver jag vilken produkt det handlar om blir kanske inlägget sökbart på Google vilket känns onödigt. En helt ointressant vara är det.
 
Det är intressant att fundera över om man MÅSTE returnera det som blivit fel.

Om butiken har koll borde det regleras i försäljningsvillkoren man accepterar vid beställning. Det är rimligen inte reglerat i KKL.

...och ni som inte kan hantera en teoretisk diskussion kring detta utan att påtala att det är trams att inte köra tillbaka paketet, kan väl kliva av denna tråd nu.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
MathiasS MathiasS skrev:
Det är intressant att fundera över om man MÅSTE returnera det som blivit fel.

Om butiken har koll borde det regleras i försäljningsvillkoren man accepterar vid beställning. Det är rimligen inte reglerat i KKL.

...och ni som inte kan hantera en teoretisk diskussion kring detta utan att påtala att det är trams att inte köra tillbaka paketet, kan väl kliva av denna tråd nu.
Fast det borde ju vara svårt att avtala något kring något man inte beställt?

"-Jorå så att, det står i avtalet, att om vi skickar något till dig av misstag, så är det ditt ansvar att skicka tillbaka det...
- Ok, men nu beställde jag ett paket gem, och ni har skickat två ton tonfisk, som står på min uppfart...
- Bara att köra till närmaste utlämningsställe."
 
  • Gilla
Nötegårdsgubben och 1 till
  • Laddar…
K
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Fast det borde ju vara svårt att avtala något kring något man inte beställt?

"-Jorå så att, det står i avtalet, att om vi skickar något till dig av misstag, så är det ditt ansvar att skicka tillbaka det...
- Ok, men nu beställde jag ett paket gem, och ni har skickat två ton tonfisk, som står på min uppfart...
- Bara att köra till närmaste utlämningsställe."
Har du också handlat av www.lennartsgemochtonfisk.se ?!
 
  • Haha
  • Gilla
lärjungen och 8 till
  • Laddar…
Ptjaa. Det kan ju vara värt ett försök att få en liten slant för jobbet. Om inte annat för att det kan vara kul att testa gränser. Så som några har sagt så kanske inte KKL är tillämpbar som jag tänkte tidigare och då är frågan i vilket lagrum man hamnar?
 
S
Har varit med om sådana här saker några gånger. Första gången var jag snäll och kontaktade företaget och helt plötsligt fick jag en massa förpliktelser! Lärdomen av detta var att jag håller käften och behåller allt, tills det att någon kontaktar mig (har aldrig hänt)
 
  • Gilla
Noseone
  • Laddar…
harry73
Jag trodde först att TS fick två paket och ville returnera en med hänvisning till sin ångerrätt. Och visst kan man göra det men det känns lite magstark.
Det TS gjorde däremot är så klart att vara en föredömligt konsument, och får han tillbaka en retursedel kan han såklart fortfarande välja att lata paketet stå hemma. Skulle företaget höra av sig igen, är det bara att säga att han inte haft tid än att lämna paketet hos inlämningsställe, men att de gärna får skicka förbi en budbil istället.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Det är inte tillåtet.
 
harry73
Och har du lantbrevbärare och ska paketet skickas med posten, kan man bara ge paketet till brevbärare, eller lämna i din brevlåda.
 
harry73
D Daniel 109 skrev:
Det är inte tillåtet.
Vad är inte tillåtet? använda sig av ångerrätten?
Få en retursedel hemma och inte ha tid att lämna den hos inlämningsställe?
eller syftade du inte på mitt inlägg?
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
Vi postade visst samtidigt. Jag svarade Postfiskalen.
 
  • Gilla
harry73
  • Laddar…
harry73
D Daniel 109 skrev:
Vi postade visst samtidigt. Jag svarade Postfiskalen.
Då undrar jag fortfarande vad som inte är tillåtet.
Får man inte hålla tyst tills företaget kontaktar dig självmant?
eller får företaget inte komma med en massa förpliktelser?
 
S
D Daniel 109 skrev:
Vi postade visst samtidigt. Jag svarade Postfiskalen.
Vem fan är Postfiskalen? Tillåtet och tillåtet. Om man hör av sig till ett företag och upplyser dem att man fått dubbelt upp, åtar man sig ett flertal förpliktelser samtidigt, vilket jag ogillar. Skulle innehållet vara trasigt kan man bli betalningsansvarig, även fast man inte bett om att få ett till paket. Det blir även ens skyldighet att lämna tillbaka paketet och man får då ansvara för den biten också. Att man kan få ersättning för detta lär aldrig hända. Sannolikheten är även stor att det kommer en extra faktura, som sedan ska krediteras när returpaketet kommer åter (räkna med att det blir problem här och det blir påminnelser och inkassokrav och grejer)

Slutsatsen förblir densamma som här ovan. Att man håller käften och att inte väcka en björn som sover.
 
Order delad på flera försändelser är vanligt, sist jag beställde Ledlist 5 st var ordern delad på 1+4 med några veckors skillnad i ankomst.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.