Jag har köpt ett hus där dräneringen gjordes för några år sedan. I källarplan finns en dörr som ligger i marknivå och på båda sidor syns den dräneringsskiva som de satt mot väggen. Den är ganska utsatt och på bilderna syns att väven som ska täcka gått sönder.
Jag undrar vad jag kan göra för att åtgärda/skydda?
Har tänkt på att sätta dit stenplattor (trädgårdsplattor typ) vertikalt som skydd men jag vet inte om det är bra.

Tar tacksamt emot tips.
 
  • Dörr i marknivå med synlig dräneringsskiva vid dess kant och skadad skyddsväv som exponeras vid grusytan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Skadad dräneringsskiva vid källardörr, dräneringsväven är trasig och utsatt med grus runt omkring.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
H Hank_Ö skrev:
Jag har köpt ett hus där dräneringen gjordes för några år sedan. I källarplan finns en dörr som ligger i marknivå och på båda sidor syns den dräneringsskiva som de satt mot väggen. Den är ganska utsatt och på bilderna syns att väven som ska täcka gått sönder.
Jag undrar vad jag kan göra för att åtgärda/skydda?
Har tänkt på att sätta dit stenplattor (trädgårdsplattor typ) vertikalt som skydd men jag vet inte om det är bra.

Tar tacksamt emot tips.
Ring en plåtslagare, Han bockar ett beslag som passar ihop med ditt nuvarande beslag och går en bra bit in på fasaden så du kan återfylla och få ett enhetligt utseende.
 
NyaTorpane NyaTorpane skrev:
Ring en plåtslagare, Han bockar ett beslag som passar ihop med ditt nuvarande beslag och går en bra bit in på fasaden så du kan återfylla och få ett enhetligt utseende.
Tack för svar.
Ett jobb för ett proffs alltså.
Har du någon uppfattning om vad som är rimligt för två sådana beslag?
 
H Hank_Ö skrev:
Tack för svar.
Ett jobb för ett proffs alltså.
Har du någon uppfattning om vad som är rimligt för två sådana beslag?
Går säkert att få till på andra sätt men,
Runt en 1000lapp skulle jag säga, men jag bir på landet, i en storstad blir det nog lite dyrare,
Nu vet jag inte hur händig du är men det billigaste blir om du måttar själv och åker ner till din lokala plåtslagare så bockar han beslaget åt dig så kan du montera själv.
 
  • Gilla
Hank_Ö
  • Laddar…
Fult gjort. Om du fortsättningsvis tänkt ha den lilla sluttningen vid dörren hade jag kapat dräneringsskivan snett i den nivå du vill ha den, och bockat ned täcklisten i samma vinkel.

Betala tusenlappar till en plåtslagare verkar väldigt onödigt.
 
Jag förstår vad du menar (och jag håller med om att det inte är snyggt som det är idag, önskar att de som gjorde det hade tänkt lite längre), men jag gissar att putsen på väggen bakom nu är bortslipad så det ser kanske inte heller så snyggt ut om jag kapar bort en bit och exponerar det.
Eller vad tror du?
 
Kladda på lite ny puts (eller husfix, om du vill ha det ännu enklare) är lätt gjort, om det är ojämt under!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.