Har beställt en lk manometer.

Vad är era tips på hur göra en täthetskontroll på lk golvvärme. Har ingen pump för att komma upp i högre tryck än inkommande vattentryck.

Möjligt man kanske kan bygga upp nått eget verktyg för att få högre tryck?
 
J
Prova med vattentrycket under en vecka, kommunalt eller eget vatten, är det tätt då så är det tätt , trycket kommer att sjunka lite, men fyll på igen då
 
J jesper33 skrev:
Prova med vattentrycket under en vecka, kommunalt eller eget vatten, är det tätt då så är det tätt , trycket kommer att sjunka lite, men fyll på igen då
Okej det låter bra. Så får det bli. Tack!
 
  • Gilla
epw
  • Laddar…
Det finns instruktioner för hur det skall provtrycktes hos tillverkarnas hemsidor. Nu ör det länge sedan jag gjorde det. Men principen är att först spolar du ut all luft ur slingan, kan ta 20-30 minuter. Sedan kör man upp övertryck, kanske dubbelt mot normalt, efter någon halvtimme har trycket då sjunkit lite, slangen expanderar av trycket. Då släpper man ut kanske 25% av trycket, och efter någon halvtimme stiger trycket, slangen drar ihop sig av det minskade trycket.

Har du en läcka så kommer vatten att läcka i högre takt än ihopdragningen av slangen, så du får inte tryckhöjningen.

Allt detta förutsätter givetvis att slingan är ”ensam” inget expansionskärl få vara med i kopplingen.
 
Hyr en provtryckningspump på närmsta verktygsuthyrare typ Cramo eller liknande. Då vet du med säkerhet att du har kontrollerat det enligt tillverkarens anvisningar.
 
J
Det talas om att provtrycka med X antal bar. är nog bra iof, men ett värmesystem kommer aldrig upp i mer än max 1,5 bar, och trycker man med vattentryck ca 4,5 - 6 bar och det är tätt så kommer det inte att läcka senare heller, Detta till skillnad på tappvatten som ska tryckas med X bar över max vattentryck eller regler
 
J jesper33 skrev:
Det talas om att provtrycka med X antal bar. är nog bra iof, men ett värmesystem kommer aldrig upp i mer än max 1,5 bar, och trycker man med vattentryck ca 4,5 - 6 bar och det är tätt så kommer det inte att läcka senare heller, Detta till skillnad på tappvatten som ska tryckas med X bar över max vattentryck eller regler
Syftet med provtryckningen är att stressa slang och kopplingar så att det går att hitta små skador. Till en början kanske det inte är ett problem men då materialet åldras finns det en risk att läckage kan uppstå senare.
 
J
Det med att materialet åldras, ska var slangarna då, inte kopplingarna för då är dom felgjorda, mina GV-golv är tryckta med 4,5 bar för 25 år sedan och har inte förändrat sig till i dag och inga läckor, själva slangen kommer inte att läcka om det inte finns en skada och det ska kontrolleras innan gjutning, efter gjutning kan det det inte bli en skada, då den är skyddat av betongen
 
Jag beställde en provtryckning pump igår. Hyfsat pris på Conrad. Någon som vet var på lk system som jag hittar instruktioner på provtryckning?
 
Som jag tolkar det med presskopplingar.

3 bar 30 min. Får ej sjunka

8,6 bar 30 min därefter sänka till 4,5 bar under 90 min. Och under dessa 90 min får inte trycket sjunka.

Är jag rätt ute?
 
Krilleman Krilleman skrev:
Helt rätt!

[länk]

[bild]
Gott. Ska dra åt alla kopplingar ikväll och förhoppningsvis kommer pumpen på måndag.
 
Gjorde kontrollen idag. Läckte lite från anslutningar till cirkulationspump. Fick dra åt dom lite extra.

Sen sänktes trycket lite vid 8,6 bars tryck. Dock inget läckage.

Sen vid 4,5 bar stod den stabilt under 90 min.

Så min slutsats är att allt är i sin ordning
 
  • Gilla
Zakalwe
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.