Tips på enklaste billigaste sättet? Hälla bensin på? Har bär buskar 80cm ifrån så inte jätte bra kanske?
Det handlar om kanske 60 st 5cm uppstickande rötter / gren stammar max tjocklek som en rejäl tumme.
 
  • Trädgårdsmark med flera 5 cm höga uppstickande rötter och bakgrund av barrbuskar och gräs.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Bensin?!
Varför använda bensin till det?
Det är väl bara att gräva bort dem.
Är de inte större tar det nog inte så lång tid.
 
  • Gilla
jonko och 1 till
  • Laddar…
Kommer inte påtal att gräva. Hade det varit aktuellt så hade jag väl redan gjort det. Får nog skapa tråd i trädgårdsforumet istället ;P
 
Klart du ska gräva (y) det är en ganska naturlig sak att göra om man har trädgård. Hyr en minigrävare (y)
 
  • Gilla
Tokslut och 1 till
  • Laddar…
Claes Sörmland
Gräva är det enda alternativet som ger omedelbar effekt.

Att släpa en gräsklippare fram och tillbaka över slänten regelbundet under ett par tre säsonger är ett annat alternativ.

Låter du buskarna växa upp så går det också att döda dem med en glyfosatprodukt (Roundup Koncentrat är vanligast i handeln till ett rimligt pris, späs enligt instruktion). Det kräver stor bladmassa, god tillväxt på buskarna och en varm och vindstilla sommardag utan regn. En besprutning på alla blad så dör de efter några veckor och kommer inte tillbaka. Sen får du klippa bort riset igen och enstaka liten buske kan visa liv om någon del av rotsystemet överlevde.
 
Klipp med en kraftigare sekatör i markhöjd eller gräv.
Samma svar kommer du att få i ett trädgårdsforum.

Vet inte hur du tänker med bensin, men det tar inte bort några pinnar eller rötter. Om du menade att hälla på bensin och tända på, so funkar ju inte det, om du inte gräver först.
 
harry73
Hälla bensin på marken är nog inte det bästa förslaget.
Gräva lite, fästa spännband rund rötterna och använd en lång balk som hävstång och försök dra loss rötterna.
Om du nu tycker att det är för mycket jobb med att bara gräva
 
Istället för Roundup Koncentrat så slår du i Ecoplug (innehåller Roundup).
Såga av ett par grenar per buske så långt ner som möjligt (för att få tillräcklig tjocklek), borra o slå i Ecoplug.
Gjort det själv på en häck jag ville bil av med och fungerar klockrent. Inte ett enda rotskott kommit upp efter 3 år!
De största stubbarna sitter ännu fast, men de mindre har multnat sönder och plockats bort.
 
Borrade hål i kärn roten på 3 st stammar och drog i koncentrerad roundup, inväntar resultat, funkar det har jag ca 20 min jobb att ta död på alla.
 
  • Gilla
optimum och 1 till
  • Laddar…
Jag hade en buske som jag ville bli av med som va ful som stryk. Jag tog ett kraftigt rep och knöt om stammen sedan andra änden runt dragkroken på bilen. Sedan rullade jag lite försiktigt så den långsamt och säkert rycktes ur marken med rötter och allt. De kom lite jord på stensättningen bredvid men de va inga problem att fixa till på fem röda. :)
 
  • Gilla
Magnus E K
  • Laddar…
Enkelt och billigt som nästan har med bensin att göra är ju att lägga på grillkol och tända på. Lite jobb blir det ju att ev gräva dike runt om så det håller sig på plats och även stå beredd med vattenslang. Annars tror jag att detta försvinner av av klippa ner hårt några gånger per säsong å är det borta sedan.
 
harry73
Just nu får man ta det väldigt lugnt med eld.
 
  • Gilla
Korvgubbe och 1 till
  • Laddar…
snuttjulle snuttjulle skrev:
Enkelt och billigt som nästan har med bensin att göra är ju att lägga på grillkol och tända på. Lite jobb blir det ju att ev gräva dike runt om så det håller sig på plats och även stå beredd med vattenslang. Annars tror jag att detta försvinner av av klippa ner hårt några gånger per säsong å är det borta sedan.
Men då känns det som att man lika gärna kan gräva bort det.:thinking:
Om man nu inte har en väldig lust till att elda såklart.;)
 
Claes Sörmland
Zenon Zenon skrev:
Borrade hål i kärn roten på 3 st stammar och drog i koncentrerad roundup, inväntar resultat, funkar det har jag ca 20 min jobb att ta död på alla.
Det funkar.
 
optimum
Zenon Zenon skrev:
Borrade hål i kärn roten på 3 st stammar och drog i koncentrerad roundup, inväntar resultat, funkar det har jag ca 20 min jobb att ta död på alla.
Japp.
Precis samma medel som i Ecoplugg som man tar livet av rötterna på stubbar.

Har slutat köpa Ecoplugg och borrar hål i stubbar och fyller på med koncentrerad Roundup. Funkar kanonbra.
Billigare och man slipper skräpa ned med plastpluggar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.