Jag frågade tidigare i denna trå https://www.byggahus.se/forum/threads/fragor-om-eldragning-i-koek.340519/ om eldragning i köket. Finns en ritning i den tråden.

Jag trodde jag var klar över allt nu men det visade sig att hällen fortfarande är lite av ett mysterium.

Hällen är på en halvö. Mitt problem är var jag sätter uttaget till den. Som jag förstår det går lådorna i skåpet till botten, bara några millimeter mellan låda och rygg, och det är sidor på lådorna. Min tanke var annars att dra flexrör från väggen, göra uttag i ovandel på skåpen för att komma till stommen med häll och sätta ett uttag i den stommen.

Hur brukar man göra när häll sitter i en köksö?
Är det ur ett värmeperspektiv ok att ha flexrör precis under hällen?
Har de sålt en dum stomme till mig och jag borde ha en med mer plats bakom lådorna? Dvs en med inte fullt så djupa lådor?
 
Beror på köksleverantör. Har du varit i kontakt med dem, för de har koll på hur det ska installeras och kan ge dig beskrivning?
 
Balingslöv, men de hänvisar bara till att en elektriker löser det. Gör mig lite nervös.
Dvs det de säger är att jag skall fråga en elektriker hur de hade gjort.
 
Redigerat:
hur ser det ut i skåpen brevid / under nedersta lådan?
kan man hitta lite plats där?
går det att byta lådan under hällen till en med lägre kant där bak så det får plats med ett uttag / dosa?
 
Osäker pa vad du menar med under.
Likadana stommar med lador pa varje sida och även mot ryggen pa stommen med häll.

Ja, fragan är om man borde ha annan inredning för att rymma ett uttag. Det har säljaren dock inte sagt nagot om. Da har vi ända bytt inredning för att fran början skulle jag ha häll med inbygd fläkt och där finns en variant med grundare lador.
 
Du kan ju sätta uttaget nere i tomrummet vid golvsockeln. Du lär dock behöva längre anslutningskabel till hällen.
 
Sätta uttaget pa golvet alltsa?
 
Säger som säljaren, snacka med elektrikern.
Han kan se förutsättningarna på plats och se vad som är lämpligast.
Inget som kan ges råd om på ett forum utan att veta alla förutsättningar.
Och ta kontakt med denne innan bygget gått för långt.
 
  • Gilla
Matten och 1 till
  • Laddar…
N Nizztos skrev:
Balingslöv, men de hänvisar bara till att en elektriker löser det. Gör mig lite nervös.
Dvs det de säger är att jag skall fråga en elektriker hur de hade gjort.
Det de säger är att elinstallationen ska göras av en elektriker, och att den elektriker du anlitar vet hur man gör.
 
  • Gilla
RoBo och 1 till
  • Laddar…
N Nizztos skrev:
Balingslöv, men de hänvisar bara till att en elektriker löser det. Gör mig lite nervös.
Dvs det de säger är att jag skall fråga en elektriker hur de hade gjort.
Det är ett dåligt svar från Ballingslöv. Det är inte elektrikern som ska uppfinna hur deras kök ska elektrifieras, det ska de själva ge stöd för genom att erbjuda en plats för ett uttag. Detta förutsatt att de sålt en möbel som är avsedd att inhysa en häll. På dem igen. De har säkert en låda som inte är lika djup.

Å andra sidan kan du säkert själv finna eller göra en plats någonstans bakom, högt eller lågt eller i skåpet bredvid.
 
  • Gilla
sunqan
  • Laddar…
Är inga problem med Ballingslöv för en elektriker.
 
Vi satte in Ballingslöv-kök i somras, och jag satte då ett infällt perilexuttag till häll i ryggen på ett skåp med lådor.
Jag upplever att det är på håret att lådan inte tar i stickproppen.

Eftersom att jag antar att du kommer att ha utanpåliggande uttag istället, så skulle jag sätta uttaget i mellanrummet mellan bakre ryggen och lådan ovanför botten.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.