C
1337 1337 skrev:
Hur ska man ställa sig till det då? 15 bar skillnad är väl inte så mycket, men 115 bar känns generellt lågt? Det är ju betydligt lägre än 160 bar i tidigare nämnda modeller som dessutom också skickar igenom mer vatten.
Beror ju helt och hållet på vad du förväntar dig att kunna använda den till och vilka förutsättningar du har.
Har du inte ett 16A-uttag och tillräckligt flöde på inkommande vatten är ju inte den större modellen ett alternativ helt enkelt.
 
sunnis
1337 1337 skrev:
Toppen, tack för länkarna!

Hur ska man ställa sig till det då? 15 bar skillnad är väl inte så mycket, men 115 bar känns generellt lågt? Det är ju betydligt lägre än 160 bar i tidigare nämnda modeller som dessutom också skickar igenom mer vatten.

Beror ju helt på vid vilket vattenflöde också. Lättare att kolla motoreffekten, lägre motoreffekt ju lägre tryck/flöde. Samma motoreffekt och samma typ av pump så kommer de prestera ganska likvärdigt.

Motsvarande är inte kränzle 1152 utan snarare 2160 skulle jag tro, kanske hamnar lite mitt emellan.

Är själv lite inne på ny högtryck, men det får bli en trefas antingen stihl 282 eller kränzle 2175. Rent generellt funkar 3-fas maskiner mycket bättre. Lätt att skjuta säkringar med de kraftigaste enfasmaskinerna.
 
Har ni missat att Kränzle precis släppt ut två intressanta modeller?

Klart bättre på pappret på alla punkter.

X-Line A15 TST (10A, 130/150 bar, 8 l/min, 1400 varv/min, 31 kg)
X-Line A17 TST (13A, 150/170 bar, 9 l/min, 2800 varv/min, 31 kg)

Köper man via eBay blir det dessutom riktigt billigt.

Ska själv köpa någon av dem, har bara inte bestämt vilken. Har 16A hemma men om man är ute någon annanstans och där det finns bara 10A så kommer man att svära.
 
  • Gilla
SC Aero och 2 till
  • Laddar…
Kan rekommendera Stihl RE130, inte riktigt lika kraftig men till ett nu nedsatt pris på maskinklippet.se för 2995kr är den svårslagen! Det enda jag inte riktigt gillar är spolhandtaget som är lite för långt.... i övrigt en välbyggd maskin med tanke på priset! Kärcher är leksaker i jämförelse...

Men har du pengarna över, så hade jag ändå valt en Kränzle!
 
Var själv i samma vånda och numera är jag fattig men nöjd kränzleägare. Jag blir glad varje gång jag ser den. Husqvarna är en brandad produkt.
 
Älskar min kränzle, 1152. Tung som f-n men ruggigt driftsäker. Inne på fjärde året utan problem.
 
End End skrev:
Har ni missat att Kränzle precis släppt ut två intressanta modeller?

Klart bättre på pappret på alla punkter.

X-Line A15 TST (10A, 130/150 bar, 8 l/min, 1400 varv/min, 31 kg)
X-Line A17 TST (13A, 150/170 bar, 9 l/min, 2800 varv/min, 31 kg)

Köper man via eBay blir det dessutom riktigt billigt.

Ska själv köpa någon av dem, har bara inte bestämt vilken. Har 16A hemma men om man är ute någon annanstans och där det finns bara 10A så kommer man att svära.
Detta hade jag helt missat! Har varit helt inne på Kränzle men då HD7 eller HD10 just för att jag gillar hur servicevänliga de är när allt är helt öppet. Med de här nya så känns det ju lite som det bästa av båda världar. Lätt att serva om det behövs och ändå ett hjulchassi där allt sitter samlat.
 
  • Gilla
cdav
  • Laddar…
Inte för det är svar på frågan, men jag köpte en HVA PW360 + altantvätten härom dan. Jag hade inga direkta förhoppningar då jag haft dålig erfarenhet av högtryckstvättar förr, men kände att det var dags att ge dem en ny chans.
Nu har jag bara varit på altanen, men den blev som ny med altantvätten på! Just saying...me happy iaf! :-D
 
  • Gilla
crazytok
  • Laddar…
Vill tacka för allas input. Den nya tvätten har anlänt! :D Det blev en Kränzle 1152, den ostrypta (hoppas jag).
Ny Kränzle 1152 högtryckstvätt på trottoar med sladdar och munstycken.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Blir dock fundersam. Det pratades om 10A och 16A. På denna står det 12A. Är det nominell ström och den har högre startström? Har även sett spec på olika sidor som sagt 10, 11, 12, 13, 14 och 16A. :rofl: Hoppas detta är 16A modellen då.:thinking:
Etikett på en Kränzle 1152 TST högtryckstvätt visar tekniska data som spänning och ström på 12A.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Är det inte snabbkoppling på dessa? Lansen skruvas ihop på den jag köpt.
 
  • Gilla
martin43 och 1 till
  • Laddar…
1337 1337 skrev:
Vill tacka för allas input. Den nya tvätten har anlänt! :D Det blev en Kränzle 1152, den ostrypta (hoppas jag).
[bild]
Blir dock fundersam. Det pratades om 10A och 16A. På denna står det 12A. Är det nominell ström och den har högre startström? Har även sett spec på olika sidor som sagt 10, 11, 12, 13, 14 och 16A. :rofl: Hoppas detta är 16A modellen då.:thinking:
[bild]
Är det inte snabbkoppling på dessa? Lansen skruvas ihop på den jag köpt.
Skruva som gäller..lite bökigt men inte så ofta man byter..
 
Jag går i högtryckstvättsköptankar, och har begränsat alternativen till en Kränzle av något slag. Hade tidigare tänkt en 1050 TS alt. 1050 TST.

Fick då syn på denna: https://www.reinigungsberater.de/hochdruckreiniger_kraenzle_k_1050_p,p-8349501.html

Det ska inte stickas under stol med att den är billigare än TS- och TST-modellerna, men finns det någon annan väsentlig skillnad (förutom det uppenbara att den inte har några hjul)? Tittar man på tekniska data verkar enda skillnaden vara att TST-versionen har en längre slang än vad de två andra har, men övriga data är som jag ser det samma. TST-versionens slang kan också rullas upp, vilket den inte kan på TS-versionen.

Missar jag något uppenbart eller är beror prisskillnaden på att den inte har hjul?
 
Någon som vet om det går att justera om strömförbrukningen på något sätt? Eller är det fix från fabrik?

Anledningen att jag undrar är att jag har 10A säkring i garaget i dagsläget, men kommer öka i framtiden vid renovering.
 
Vrid ned trycket en aning bara så kommer den att dra mindre ström.
 
Jag läser och läser och läser men blir inte klokare för det. Inser att jag behöver köpa en högtryckstvätt och förstår inte riktigt skillnaden mellan alla Kränzle modeller. Mycket beror nog på att jag inte förstår vad jag behöver vad gäller vattenmängd och tryck etc. Vill kunna spola av bilen, tvätta altan, få bort lite lös gammal färg från några fasader (jag kommer aldrig orka skrapa dem för hand - och jag är inte så rädd om fasaden att jag inte vågar köra högtryck på den), och annat som man kan tänkas behöva göra när man bor i villa.
Har ingen 16A säkring i garaget nu (men det skulle jag kunna uppgradera till även om det är lite bökigt).
Tittar på och som sagt förstår inte riktigt vilken av dessa jag skulle må bäst av att köpa:
1 - https://bilvardsexperten.se/butik/m...yckstvatt-kranzle-k-1050-tst-hjulburen-vinda/
2 - https://bilvardsexperten.se/butik/maskiner/hogtryckstvattar/enfas/hogtryckstvatt-kranzle-k-1050-p/
3 - https://bilvardsexperten.se/butik/m...yckstvatt-kranzle-hd-10-122-1-fas-2800-v-min/
4 - https://bilvardsexperten.se/butik/showall/kranzle-1152-tst/ (eller om jag skulle ta denna modell men med 16A istället)
5 - https://bilvardsexperten.se/butik/m...enfas/hogtryckstvatt-kranlzle-x-line-a17-tst/
 
C
U Upp skrev:
Inser att jag behöver köpa en högtryckstvätt och förstår inte riktigt skillnaden mellan alla Kränzle modeller. Mycket beror nog på att jag inte förstår vad jag behöver vad gäller vattenmängd och tryck etc.
Alla modellerna på din lista ligger mer eller mindre i samma prestandaklass.
K-1050 serien (1:an och 2:an) tillhör Kränzles konsumentmodeller. Antar att de inte är riktigt lika kraftigt byggda.
X-Line (5:an) är deras nya generation. Övriga tillhör den föregående generationen av små proffsmaskiner.

Låter som att du inte enbart kommer att använda tvätten stationärt (typ i anslutning till garaget). Då skulle jag definitivt satsat på en med hjul, om du inte hade tänkt sätta den på en egen kärra/bil eller något. De väger en hel del så det är inget du gärna vill hålla på att bängla runt med.

Har själv 1152 och drar runt den en hel del på tomten på icke-hårdgjorda ytor och 1152:an är inget vidare på "terrängkörning" med sin relativt höga tyngdpunkt. Tycker därför den där X-Line ser intressant ut.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.