Har en gammal grävd trädgårds-bevattningsbrunn som är ca 8m djup. Skulle behöva ha den något djupare för att den inte ska sina om sommaren.

Har hört med flera företag som sysslar med brunnar. Men de flesta svarar inte på mail eller ringer upp när jag talar in meddelande. Senaste budet jag fick var att det inte är lönt att försöka renovera en gammal brunn, utan bättre att borra en ny. "Men det kostar mycket pengar, säkert 70000" så det var tydligt att inte han heller ville ta sig ann uppdraget.

Så någon som vet vad man kan göra? Finns det något realistiskt jag kan göra själv?

Tack!
 
8 meter är djupt när det är en grävd brunn. Vad har du för pump i den i dag? Gränsen för en sugande pump ligger på 8-10m. Har du däremot en ejektor eller djupvattenpump går det bättre.

Jag skulle vara tveksam till att gräva den djupare, beroende på hur den ser ut är risken relativt stor att den rasar. Är den stensatt idag eller är den gjord utav brunnsringar?
 
  • Gilla
Appendix
  • Laddar…
N NoOne2k skrev:
8 meter är djupt när det är en grävd brunn. Vad har du för pump i den i dag? Gränsen för en sugande pump ligger på 8-10m. Har du däremot en ejektor eller djupvattenpump går det bättre.

Jag skulle vara tveksam till att gräva den djupare, beroende på hur den ser ut är risken relativt stor att den rasar. Är den stensatt idag eller är den gjord utav brunnsringar?
Den sugande pumpen är nerhissad drygt en meter i brunnen.
Den har brunnsringar.
Det jag har hört om är att man kan spola den för att få bort avlagringar mm som fyllt den under åren.
Och slå i rörspets, men den är kanske för djup för det också?
 
  • Gilla
Erik1337
  • Laddar…
Ingen som vet?
 
J
Det går att rensa ur brunnen med en sugbil, det ska då markeras att det är driksvatten som det gäller. rena slangar, annars kommer det en med avloppsslangar. Sen läggs ny sand i botten. Det med att fördjupa den är nog att ta i och blir nog arbete över din förmåga, sen en rörspets kan gå om marken är sandig men ingen garanti
 
Tack. Sandjord är det. Men kan man använda rörspets i en så djup brun? Vad använder man för pump då?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.