B
Tänkte att jag startar en samlingstråd för allt som vi klurar på.
Vi är nyblivna villaägare. Flyttar in i våran 1.5 plans villa från 76 i juni.
Tänkte här berätta om planer funderingar och be om råd och feedback då de finns många här som är fler gånger mer kunniga än vad vi är. Så ja lilla ego tråden kan man väl den ;) men egentligen inte då jag hyser stor beundran för de som är mer kynnkun och fått en massa gjort i sina projekt :)

Vi håller nu på och packar och har kommit fram till att vi trots hyresrätt ändå har hyffsat med verktyg. Vi har 5 st 20liters backar med blandat i verktygsväg. Men men inte så mycket elverktyg. Har bara en borrmaskin en skruvdragare och en slipmaskin. Samt gräsklippare som väntar på oss i huset.
Inga större byggprojekt just nu. Sonen ska bygga en trappa till förrådet under sommarlovet men något mer dyker säkert upp :) Vad mer kan behövas i verktygs väg?

Vi har även bokat in en säkerhets besiktning så vi kan få råd om hur vi ska säkra dörrar fönster mm ssmt mot brand.
Nu har vi bara några skjutreglar och haspar från andra projekt på nuvarande uteplats. samt att vi har brandvarnare både separata och i larmet och brandsläckare och brandfilt till varje våning.
Lite färg penslar mm från lägenhets projekt har vi med.
Det och en massa frågor och funderingar kring allt i husväg är vad vi har nu :)
 
Det första ni ska köpa är en riktig kap&gersåg! Kommer ni aldrig ångra! Med bord! I särklass mest använda verktyget hos mig iallafall!
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Tja, det är ju svårt att veta vad som kan behövas, innan man ens boat in sig...

Men generellt, köpa billigt är att köpa dyrt, så satsa på bra verktyg, det lönar sig i längden..
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
B
Just de.
Regelfinnare? Kan det vara bra att ha? Vilken? Tavlor och hyllor ska ju sättas upp och vi kommer nog vara tvungna och fixa tillluft ventiler ochså. Vill inte paja varken el eller vatten eller få för mycket motstånd där så en sån kan nog behövas.

Vad gäller ventiler så testar vi nog först att ta bort lite av tätningen på något enstaka fönster. Och sen när vi råkar ha något grövre överblivet matreal över så fixar vi ventiler när vi prov borrat i vad vi nu har över.
Heter det hålborr?

När jag såg grannen grejja på sin uteplats igår så kom jag fram till att rejäla spadar spett och yxa kan behövas med. Något mer? Det växer buskar för nära fasaden som jag vill gräva upp och sen fylla hålet med grus av något slag. Helst göra detta utan minigrävare. Så det kommer nog ta ett tag
 
B
Tänkte göra en lista på bra info sidor personer mm
Där man kollar upp hantverkares certifiering och behörigheter mm.
Enda ställen jag kan på rak arm är
Svarta listan
Elsäkerhetsverket
Komunens konsument rådgivning
Har ni förslag på flera ställen där man kan kolla upp vad det det är för någon man funderar på att anlita?
 
B
Börjar klura på om denna tråden borde placerats inom socialt och projekt istället
 
BirgitS
B Bådablir9 skrev:
Börjar klura på om denna tråden borde placerats inom socialt och projekt istället
Du kan trycka på de tre punkterna nere till höger i ett av dina inlägg, välja Rapportera för att skicka iväg ett meddelande med en flyttönskan till en moderator.
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Hemmakatten
B Bådablir9 skrev:
Börjar klura på om denna tråden borde placerats inom socialt och projekt istället[/QUOTE
 
  • Gilla
Bådablir9
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.