Hej,
Under förra året köpte jag mitt första hus som var väldigt nedgånget. Precis allt har renoverats invändigt och i år börjar det utvändiga.

Har hela tiden gått o trott att jag behövt byta alla pannor (betong) och papp+läkt då de sett så jäkla tråkiga ut. Mossa och skräp, säkert inte rengjort på 40 år.
Men tog med mig högtrycken upp och fick bort allt och pannorna är visst i väldigt fint skick. Lyft på några ställen och pappen är fin under, inte särskilt torr eller porös på något vis. Som lekman ser jag inga fel.

Kollat igenom vinden efter tecken på läckage och hittar ett ställe som är missfärgat precis intill skorstenen. Har varit på med kniven och det är inte murket eller ens märkbart på något vis.
I besiktningspappren nämndes en mörk fläck på vinden men inget som tydde på att det var nytt eller pågående läckage.

Jag förstår förstås att papp har en livslängd, men nu verkar det inte vara bråttom att byta och tänker att jag istället bara kan måla pannorna och få hit en plåtslagare som fixar plåt. Vad säger ni?
 
  • Interiörbild av en vind med synliga träbjälkar och en mörk fläck nära skorstenen som nämndes i en renoveringsdiskussion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Fel vid anslutningen skorsten- tak, rinner utmed skorstenen och in, då blir virket missfärgat men kan vara bra, ser så ut på bild
 
J jesper33 skrev:
Fel vid anslutningen skorsten- tak, rinner utmed skorstenen och in, då blir virket missfärgat men kan vara bra, ser så ut på bild
Låter rimligt. Något plåtslagarn får titta närmre på antar jag?
 
J
För att få det bra så brukar en plåtis fälla in omfattningen i en fog, så det bästa är att fråga en plåtis hur det ska vara
 
  • Gilla
bsn
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
För att få det bra så brukar en plåtis fälla in omfattningen i en fog, så det bästa är att fråga en plåtis hur det ska vara
Strålande, tack för input. Då ser det ut som att byte av papp får vänta några år.
 
Ska du måla betongpannorna? Varför? Om pappen är 60 år gammal är den typ dubbelt så gammal som sin tekniska livslängd. Det är definitivt dags att byta. Pannorna kan du ju behålla.

Att tänka på också är att utifrån kommande vatten är det få om någon försäkring som täcker. Kan bli dyrt om det börjar läcka.
 
jonmo jonmo skrev:
Ska du måla betongpannorna? Varför? Om pappen är 60 år gammal är den typ dubbelt så gammal som sin tekniska livslängd. Det är definitivt dags att byta. Pannorna kan du ju behålla.

Att tänka på också är att utifrån kommande vatten är det få om någon försäkring som täcker. Kan bli dyrt om det börjar läcka.
Japp, de ska målas. Pannor som en gång i tiden var röda är nu bleka och en del har tappat färg helt.
Pappen är gammal men varför byta om det inte finns något fel med den? Förstås tänkt tanken att plocka ner alla pannor, byta papp och läkt - men vilket jobb och för vad? För att pappen nått sin rekommenderade livslängd?
Byter du diskmaskin efter några år bara för att garantin tagit slut? :D

Förstår resonemanget gällande försäkring men vi är uppe på vinden både nu och då så en läcka lär vi uppmärksamma i tidigt skede
 
Det som är grejen är ju att du ska ju ändå ha ned allt, då kan du ju lika gärna fixa pappen och strunta i taket närmaste 30-50 åren.
Byter du inte pappen kanske du måste göra om allt om 5-10 år.
 
S johd01 skrev:
Det som är grejen är ju att du ska ju ändå ha ned allt, då kan du ju lika gärna fixa pappen och strunta i taket närmaste 30-50 åren.
Byter du inte pappen kanske du måste göra om allt om 5-10 år.
Njae, pannorna målas på plats... Att jag någon gång, kanske om 1-20 år behöver byta papp det är jag medveten om, men det tar jag då. Finns det inget behov att göra det nu så gör jag det hellre senare när behovet finns! Nu handlar det om en uppfräschning då taket är dassigt.
 
Jag hade nog hoppat målning, vill ju minnas att de inte var så himla billigt, ska du ändå på att byta om några år så hade jag nöjt mig med en tvätt och att plåtslagaren fixat nått vid skorstenen.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
B bsn skrev:
Njae, pannorna målas på plats... Att jag någon gång, kanske om 1-20 år behöver byta papp det är jag medveten om, men det tar jag då. Finns det inget behov att göra det nu så gör jag det hellre senare när behovet finns! Nu handlar det om en uppfräschning då taket är dassigt.
Är pappen verkligen 60 år gammal är det nog närmare 1 år än 20... Nu har jag ingen hands-on erfarenhet, men 60 år låter länge på betongpannor .... Lägg pengarna du lägger på att måla, på att byta rubbet istället, om nu utseendet är viktigt...
 
P Pumba skrev:
Jag hade nog hoppat målning, vill ju minnas att de inte var så himla billigt, ska du ändå på att byta om några år så hade jag nöjt mig med en tvätt och att plåtslagaren fixat nått vid skorstenen.
Blivit rekommenderad en takstensolja och mitt pris blir strax under 3000kr. Penslas dit själv så inga kostnader utöver det. Då tänker jag att det spelar ingen större roll om det ska tas ner inom några år och det kanske behövs målas om eller även bytas helt.

Rent visuellt blir det en skillnad som natt och dag
 
  • Gilla
Kustvägen
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Är pappen verkligen 60 år gammal är det nog närmare 1 år än 20... Nu har jag ingen hands-on erfarenhet, men 60 år låter länge på betongpannor .... Lägg pengarna du lägger på att måla, på att byta rubbet istället, om nu utseendet är viktigt...
Tack för input. Jag har bara lite svårt att motivera ett byte (och arbetet!) om det inte är något fel på nuvarande.
 
B bsn skrev:
Tack för input. Jag har bara lite svårt att motivera ett byte (och arbetet!) om det inte är något fel på nuvarande.
Tja, det är väl kanske olika från till person till person, jag själv skulle sova bättre med vetskapen att taket är bra, än med vetskapen att grannarna får titta på ett "snyggt" målat tak...
 
  • Gilla
Kromo och 1 till
  • Laddar…
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Tja, det är väl kanske olika från till person till person, jag själv skulle sova bättre med vetskapen att taket är bra, än med vetskapen att grannarna får titta på ett "snyggt" målat tak...
Där har du klart en poäng. Får klura lite på hur vi gör!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.