Hej
Har läst på en del men får inte ihop det riktigt. Bifogar bild på den tänkta utbyggnaden av trädäcket och behöver råd om dimensioner.

Jag vill använda de mått på placering av plintar och skruvreglar/golvreglar med cc700 enligt bild. Går det?

Själva trallen kommer vara 34x145 och jag vill ha den i den riktningen som är enligt bilden. (gult)

Infästning mot garagevägg antar jag fransk skruv eller liknande.

Vilken dimension på bärlinor (rött i bilden) ska jag ha?
Vilken dimension på golvreglar ska jag ha (orange i bilden)?
Var är bästa stället att skarva golvreglar då det är 5,7m långt?

Så som jag ritat upp det hela, är det ett bra upplägg? Finns det andra och smartare/ bättre alternativ?

Tack på förhand
 
  • Ritning överlagd på foto av trädgård som visar planerad utbyggnad av trädäck med måttangivelser och färgade golvreglar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Under mitt bygge klagade jag på att däcket svajade för mycket. Man gjorde om det med cc600 istället. Framför allt om däcket är stort.
 
J
Hmm, ser lite dåligt, men det ser väl ut som att allting måste ligga i ett plan, dvs golvreglar som ligger mellan bärlinor? Eller har du plats med bärlinor under reglar och så trall på det?

Det ser väl även ut att vara stenläggning idag? Isf behöver du inte plintar och jobbet är betydligt enklare
 
J Jotsat skrev:
Hmm, ser lite dåligt, men det ser väl ut som att allting måste ligga i ett plan, dvs golvreglar som ligger mellan bärlinor? Eller har du plats med bärlinor under reglar och så trall på det?

Det ser väl även ut att vara stenläggning idag? Isf behöver du inte plintar och jobbet är betydligt enklare
Jo det stämmer, den nya sektionen ska vara i nivå med befintlig altan. På befintlig altan är det 45x95 bärregel som sitter mot huskropp och 45x170 som skruvregel. Jag tänkte om det gick bra med dom måtten som jag skrivit med avseende på plintavstånd och avstånd mellan bärreglar och ha samma dimensioner på dessa som befintlig eller om det är för klent.

Nya delen är precis i linje med stenläggningen och den kommer ändå tas bort.

Egentligen bortser jag från höjdmåttet nu, jag tänker att jag vill gräva ner så få plintar som möjligt, därav måtten.
 
J
Får jag utmana planen att ta bort plattorna? De utgör ett utmärkt underlag till altan och ger flera fördelar. Dels behöver du inte gräva ett spadtag, dels kan reglarna få betydligt fler stöd vilket gör att du kan gå ner i dimension och dessutom få ett mer stabilt däck. Om du ändå vill ta bort plattorna av någon anledning skulle jag ändå använda plattor som underlag. Spännvidderna blir väldigt mycket kortare och det minimerar arbetsinsats.

Flyttar du in plintarna 25cm från ytterkant får en spännvid på bärlinorna på 2,3m, då räcker 145 eller hellre 170mm.
Kan du få in en till bärlina blir spännvidden 1,5m och det räcker med 145 eller hellre 170mm som spikregel. Dvs du kan bygga allt i 45x170mm så blir det bra.

Cc 700mm för 34mm trall är inga problem.


Skärmbild av en spännviddstabell i ett Excel-dokument för dimensionering av golvbjälkar och reglar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
Om man börjar uppifrån så klarar 34x145 trall ett c/c avstånd mellan golvbjälkarna på 70 cm utan problem. Golvbjälkarna kan göras av 45x145 C 24 när största spännvidden är 2 meter. I båda fallen är det ambitionen att begränsa svikten som är dimensionerande. När man kommer till det nedersta lagret, bärlinorna, måste man titta på fler parametrar än spännvidd och nedböjning. Enkelt uttryckt ju fler stödpunkter desto bättre. Med en maxlängd på 2,8 meter och tre stöd krävs minst 45x145, med fyra stöd kan du gå ner till 45x120. Utnyttja de befintliga plattorna, det gör allt mycket enklare.

Skarvningen av golvbjälkarna (mellanskiktet) ska helst göras vid momentlösa punkter, vars läge inte är helt enkelt att beräkna. Ca 2/3 av sträckan från en bjälkände till första stödet kan vara en sådan punkt. Gör man en ordentlig skarv (1 meter långt skarvstycke) brukar det gå bra.
 
  • Gilla
EasyCash
  • Laddar…
J justusandersson skrev:
Om man börjar uppifrån så klarar 34x145 trall ett c/c avstånd mellan golvbjälkarna på 70 cm utan problem. Golvbjälkarna kan göras av 45x145 C 24 när största spännvidden är 2 meter. I båda fallen är det ambitionen att begränsa svikten som är dimensionerande. När man kommer till det nedersta lagret, bärlinorna, måste man titta på fler parametrar än spännvidd och nedböjning. Enkelt uttryckt ju fler stödpunkter desto bättre. Med en maxlängd på 2,8 meter och tre stöd krävs minst 45x145, med fyra stöd kan du gå ner till 45x120. Utnyttja de befintliga plattorna, det gör allt mycket enklare.

Skarvningen av golvbjälkarna (mellanskiktet) ska helst göras vid momentlösa punkter, vars läge inte är helt enkelt att beräkna. Ca 2/3 av sträckan från en bjälkände till första stödet kan vara en sådan punkt. Gör man en ordentlig skarv (1 meter långt skarvstycke) brukar det gå bra.

Tack för svaret!
J Jotsat skrev:
Får jag utmana planen att ta bort plattorna? De utgör ett utmärkt underlag till altan och ger flera fördelar. Dels behöver du inte gräva ett spadtag, dels kan reglarna få betydligt fler stöd vilket gör att du kan gå ner i dimension och dessutom få ett mer stabilt däck. Om du ändå vill ta bort plattorna av någon anledning skulle jag ändå använda plattor som underlag. Spännvidderna blir väldigt mycket kortare och det minimerar arbetsinsats.

Flyttar du in plintarna 25cm från ytterkant får en spännvid på bärlinorna på 2,3m, då räcker 145 eller hellre 170mm.
Kan du få in en till bärlina blir spännvidden 1,5m och det räcker med 145 eller hellre 170mm som spikregel. Dvs du kan bygga allt i 45x170mm så blir det bra.

Cc 700mm för 34mm trall är inga problem.


[bild]

Tack för svaret! Jag är lite otålig av mig så stenarna är puts väck redan. Skulle störa mig oerhört på vetskapen om att det finns en stenbelagd gång under trallen. Har gjort ett tillägg i hur jag förmodligen kommer göra. 3 plinthål och två extra stödpunkter med stenplattor. Rött i bild. Ändrar detta förutsättningarna?

Vilket cc mått på infästning i huset ska användas? Lila i bild.

Det känns som att det då borde hålla för minst en elefant. Skapar bättre förutsättningar att i framtiden utöka trallytan ev mer.


Fick en idé om stenarna som blev "över". Produktiv dag idag.
 
  • Bild av utgrävd trädgård med plannering för altanbygge, markeringar i olika färger och mått angivna.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Uppriven stenlagd gång med staplar av brunaktiga stenplattor och byggmaterial på en gräsmatta.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J justusandersson skrev:
Om man börjar uppifrån så klarar 34x145 trall ett c/c avstånd mellan golvbjälkarna på 70 cm utan problem. Golvbjälkarna kan göras av 45x145 C 24 när största spännvidden är 2 meter. I båda fallen är det ambitionen att begränsa svikten som är dimensionerande. När man kommer till det nedersta lagret, bärlinorna, måste man titta på fler parametrar än spännvidd och nedböjning. Enkelt uttryckt ju fler stödpunkter desto bättre. Med en maxlängd på 2,8 meter och tre stöd krävs minst 45x145, med fyra stöd kan du gå ner till 45x120. Utnyttja de befintliga plattorna, det gör allt mycket enklare.

Skarvningen av golvbjälkarna (mellanskiktet) ska helst göras vid momentlösa punkter, vars läge inte är helt enkelt att beräkna. Ca 2/3 av sträckan från en bjälkände till första stödet kan vara en sådan punkt. Gör man en ordentlig skarv (1 meter långt skarvstycke) brukar det gå bra.
J justusandersson skrev:
Om man börjar uppifrån så klarar 34x145 trall ett c/c avstånd mellan golvbjälkarna på 70 cm utan problem. Golvbjälkarna kan göras av 45x145 C 24 när största spännvidden är 2 meter. I båda fallen är det ambitionen att begränsa svikten som är dimensionerande. När man kommer till det nedersta lagret, bärlinorna, måste man titta på fler parametrar än spännvidd och nedböjning. Enkelt uttryckt ju fler stödpunkter desto bättre. Med en maxlängd på 2,8 meter och tre stöd krävs minst 45x145, med fyra stöd kan du gå ner till 45x120. Utnyttja de befintliga plattorna, det gör allt mycket enklare.

Skarvningen av golvbjälkarna (mellanskiktet) ska helst göras vid momentlösa punkter, vars läge inte är helt enkelt att beräkna. Ca 2/3 av sträckan från en bjälkände till första stödet kan vara en sådan punkt. Gör man en ordentlig skarv (1 meter långt skarvstycke) brukar det gå bra.
Skickar med en färsk bild på där befintlig altan möter stenläggningen. Räknar man uppifrån (34mm trall) och utgår från att golvbjälkarna blir 120 mm med cc700 så har jag 20 mm kvar till plattorna i yttersta raden. Det bör ju vara tillräckligt med fall så man nyttjar yttersta raden som stöd för yttersta golvbjälken.

Då borde väl det räcka att bärlinorna inte går ut hela vägen utan är kanske 240 långa men har stödpunkter vid 210 utåt från huskroppen (detta pga cc700 golvreglar från yttersta raden sett.)

Vilken dimension på bärregel och avstånd mellan dessa ska jag välja med ovanstående förutsättningar??

Nuvarande altan verkar vara ordentligt underdimensionerad om man kollar spännviddstabell.
 
  • Mätning av höjd där en befintlig träaltan möter en stenlagd rad med måttbandet synligt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Altan som möter stenläggning med handskrivna mått och frågetecken angående konstruktionens dimensionering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Här är en länk till så gjorde jag. Inlägg #193
https://www.byggahus.se/forum/threads/29-ar-saknar-erfarenhet-och-ska-renovera-hus.275213/page-13

Mitt trädäck står helt fritt från huset, uppbyggt med 8-16 kross avjämnat, paddat, överblivna cementplattor, distansklossar, 45x145 både 4 bärlinor och golvbjälklag c-c 600 ett antal kortlingar så det var stabilt.
Genom att lägga en fris på 2 trall runt behövdes inga skarvning av trallen som var 5,40 m
Se länk ovan.
Här är fler länkar, jag passade på att fälla in ett bubbelbad samtidigt 17900:-
https://www.byggahus.se/forum/threads/28x145-trall-vad-tycker-ni-om-det.312700/#post-2928555
 
Redigerat:
L Leif i Skåne skrev:
Här är en länk till så gjorde jag. Inlägg #193
[länk]

Mitt trädäck står helt fritt från huset, uppbyggt med 8-16 kross avjämnat, paddat, överblivna cementplattor, distansklossar, 45x145 både 4 bärlinor och golvbjälklag c-c 600 ett antal kortlingar så det var stabilt.
Genom att lägga en fris på 2 trall runt behövdes inga skarvning av trallen som var 5,40 m
Se länk ovan.
Här är fler länkar, jag passade på att fälla in ett bubbelbad samtidigt 17900:-
[länk]
Vad har du för avstånd mellan plattorna? Tack för svaret!
 
E EasyCash skrev:
Då borde väl det räcka att bärlinorna inte går ut hela vägen utan är kanske 240 långa men har stödpunkter vid 210 utåt från huskroppen (detta pga cc700 golvreglar från yttersta raden sett.)
Jag hänger tyvärr inte med i detta resonemang. Om du ska ha 5 golvbjälkar med c/c 700 mm måste ju bärlinorna rimligen vara minst 2,8 m långa?
 
E EasyCash skrev:
Vad har du för avstånd mellan plattorna? Tack för svaret!
Det är inte så noga, jämt fördelat 120-150 cm c-c jag hade c:a 20-30 cm överhäng på golvbjälkarna.
I princip placerade jag gamla cement plattor 300x300 mm nära väggen och bärlinan i centrum på plattan.
Ja tror det syns på någon bild.
Grundläggning av trädäck med synliga golvbjälkar, cementplattor vid väggen och bärlinor, nära en husfasad.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


På bilden saknas kortling som stödjer bärlinor och golvbjälkar så dom inte faller omkull.
 
Redigerat:
Nu är jag kanske inte någon trädäcksexpert men med tanke på hur "lågt" däcket du tänkt bygga är ifrån marken så ser jag inte syftet med plintar?

Det är synd att du redan rivit upp stensättningen, annars hade du lätt bara kunnat utgå ifrån den och byggt upp trädäcket.

Jag har själv 2 st trädäck som ligger på 35x35 plattor, båda är byggda med 45x95 och det finns inte ens en tendens till svikt. Plintar använder man i min bok när man ska ha höjd på grejerna, tex ha ben på altanen. Då behövs bra infästning och något som kan ta punktlasten bra. Men i ditt fall så hade du i praktiken kunnat "fläta" upp det utan bekymmer.
 
Hej forummedlemmar

Behöver era råd tips och trix. Har börjat lägga trallen, eftersträvar samma storlek på mellanrum, dock har målet varit att få alla brädor kant i kant. Jag vill inte ha en diskussion om man ska lägga kant i kant eller inte.

Problemet som uppstått är att i min ambition att få det rakt och snyggt så har jag fått bända vissa brädor tillrätta med kofot. Nu har hela skiten eskalerat exponentiellt och det börjar se ut som på bilden samtidigt som det börjar bli mer och mer bananliknande brädor. Lägger jag ut all trall utan att skruva ihop den så varierar den såklart i form och bredd. Inte en bräda är den andra lik och skevar lite hit och dit.

Hur går man vidare?
 
  • Halvlagd trätrall med ojämna mellanrum och verktyg synliga på en altan under konstruktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Jag är ingen expert tyvärr. Men man brukar för det första ha glipor eftersom det underlättar vattenavrinning och enklare att få bort smutsen... Sen brukar man mäta upp fasta avstånd, säg kanske 5 trallbrädors bredd och markera ut detta mot dina skruvreglar. Sen kan du fästa upp dessa "var femte bräda" och anpassa de fyra däremellan till hålet som är. Enklast är att använda ett gäng med kilar för att anpassa så att springorna blir snygga de fyra brädorna sinsemellan. Nu när du har gjort som du gjort så behöver du magiska brädor som har helt raka linjer... Det är som sagt inga träd som växer så :rofl:
Ett till fel är.att du har den sista skruvraden väldigt nära kanten på trallen... Lätt att det spricker där :/

Jag hade nog skruvat upp allt och börjat om med en bättre utgånsplan... :sweat:
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.