hsd hsd skrev:
Fberanslutningen är billigare än adsl och när kopparen är klippt blir det än dyrare med mobilt bredband
Beror på hur du gör kalkylen för installation av fiber och tiden du skriver av den på.
 
A AndersS skrev:
Ska man vara lite petig så ska du göra en avskrivningsplan för vad det kostade att få in fiber och lägga på den som månadskostnad tillsammans med tjänsten över fiber vid jämförelse, men nu är jag som sagt mycket petig ;)
Precis vad vi gjorde. De första tre åren kostade vår fiber 599 kronor i månaden, inklusive 10/100 bredband från Universal. Fibern kostade alltså 21654 att dra in och sen ingick det bredband 10/100 i 3 år "gratis". Eftersom vi gick från ADSL så visst blev det lite dyrare, men efter de tre åren var ju fibern betald, och jag bytte upp till 100/100 (och bytte till Bahnhof).

Så för vår del har fibern varit en utomordentligt bra investering.
 
A AndersS skrev:
Ska man vara lite petig så ska du göra en avskrivningsplan för vad det kostade att få in fiber och lägga på den som månadskostnad tillsammans med tjänsten över fiber vid jämförelse, men nu är jag som sagt mycket petig ;)
Mja, denna sorts avskrivning endast om det handlar om jämförbar tjänst, vilket det inte handlade om.

Med fiber kan jag plötslig backa upp 0.5TB till molnbackup samt streama 4k video (cca 60MBit).

Med ADSL (som kostade 79:- mer i månaden) kunde jag få 2Mbit upload och 12Mbit download. Allt över 1080p var bara att glömma. Dessutom var första 6 månader gratis (värt 2200:- i "ADSL"-valuta).
Så för 12000:- fick jag 10x mer neroch 50x mer upp som kostar 79:- mindre per månad och är dessutom framtidssäker. Hur fiber påverkar husets värde är det svårt att sia om men vi kan åtminstone enas om att det är positivt.

T.o.m. teknikfientliga grannar kröp till korset och efteranslöt till dubbla kostnaden när tillfället dök upp...
 
  • Gilla
jocke31 och 1 till
  • Laddar…
Jag ville bara utmana lite och hur man räknar blir ju helt individuellt beroende hur man nyttjar funktioner
 
Idag är som sagt var bredband vid fiber oftast billigare än ADSL, och ADSL är ju inte det minsta framtidssäkert.

Visst, mobilt bredband kan vara ett alternativ, men det är oftast ännu dyrare än ADSL. Förr gick det ju heller inte att hitta mobilt bredband utan trafiktak. För enpersonshushåll kanske mobilt bredband kan fungera, men är man flera i hushållet är det inte lika säkert.

För vår del så har vi ju även kunnat köra med snålare datapaket till mobilen genom att använda WiFi när vi är hemma, tar man med det i kalkylen blir det ännu "bättre".

Men visst innebär fiber initialt en hög kostnad. Det är dock som sagt var ganska enkelt att skriva av på några år.
 
A AndersS skrev:
Nja, det finns fortfarande konkurrens inom mobilt bredband.
Beror ju på var du bor. Där jag jobbade förut fanns bara fiber eller mobilt bredband från 3 att välja på. Ingen annan mobiloperatör har tillräckligt bra mottagning.
 
hsd
Det är lite lustigt om man jämför med Tyskland, en granne är därifrån och han häpnade när jag berättade om anslutningskostnaden då de har fri anslutning- den enda kostnaden var tjänsten vilket visade sig vara billigare där också
 
Har de fri anslutning till fiber för villor? Det kostar ju trots allt att gräva ner fiber, räknar de som gräver ner fiber med att de ska få igen pengarna på 15 år eller?

Att de eventuellt har det i lägenheter är inte så konstigt, där är ju kostnaden att dra fiber till varje lägenhet en droppe i havet av kostnaden att dra in fiber till kåken.
 
BirgitS
hsd hsd skrev:
Det är lite lustigt om man jämför med Tyskland, en granne är därifrån och han häpnade när jag berättade om anslutningskostnaden då de har fri anslutning- den enda kostnaden var tjänsten vilket visade sig vara billigare där också
Tyskland är mycket tätbefolkat jämfört med Sverige så det är väl inte så underligt att det är billigare att dra nät per hus där. Det är ju bara att jämföra vad det kostar att ansluta sig till fiber i lägenhet jämfört med hus. I vår förening betalade vi 2000 kr/lägenhet för anslutning och installation fram till ett nätverksuttag i hallen år för 6-7 år sen och sen kostar det 70 kr/månad för internet (först 100/100 och numera 200/200 Mbit/s) och IP-telefonins abonnemang för de lägenheter som är intresserade.
 
Anna_H Anna_H skrev:
Beror ju på var du bor. Där jag jobbade förut fanns bara fiber eller mobilt bredband från 3 att välja på. Ingen annan mobiloperatör har tillräckligt bra mottagning.
Så kan det vara, men det påverkar inte konkurrens på mobilt då den inte har någon geografisk knytning utan du betalar samma pris oberoende av plats. Men som du noterar har du inte full valfrihet bland operatörer.
Och så länge vi har xx antal mobila operatörer så kommer de finnas någon form av konkurrens och jag tror inte att deras prissättning påverkas när kopparnätet avvecklas och med det xDSL, snarare att de försöker prissätta utifrån fiber så att man kan motivera kunder att välja mobilt istället.
 
Problemet för leverantörerna av mobilt bredband är att den kapacitet de försöker sälja är begränsad. Varje basstation har en maximal kapacitet, det går inte att sätta basstationerna hur tätt som helst så det gör att inom ett avgränsat geografiskt område så kan ta inte ha hur många kunder som helst (för då får de kunderna försämrad kapacitet på grund av "trängseln").

Det har ju varit ställen där 3G har kapacitetsproblem, undrar om det inte var i den här tråden som nån skrev om hur det blir i deras hemområde på sommaren när alla sommargäster och fritidsbåtar kommer med familjer där både föräldrar och ungar har mobiler eller surfplattor och ska ut på Nätet.

Fiber har ingen praktiskt begränsning för hur tätt man kan lägga dem. Jag har en bekant som drog in fiber, men då det var företagsfiber till hans firma så fick de en kabel med 12 fibrer eller nåt sånt. Då bor de ändå på landet, kabeln ligger nerplöjd under en åker.
 
  • Gilla
jocke31
  • Laddar…
Men varför vänta..??? Fiber är väl viktigare än Vattenledningen!...nästan, är första frågan som ställs vid husförsäljning..
 
El, VA och även fiber ses som standard av väldigt många när man kommer till tätorter.
 
  • Gilla
Jobri och 2 till
  • Laddar…
S
H Husqvarna220Ac skrev:
Men varför vänta..??? Fiber är väl viktigare än Vattenledningen!...nästan, är första frågan som ställs vid husförsäljning..
Inte viktigare kanske men lika viktigt helt klart :) hus utan möjlighet till fiber går fetbort och är värda noll enligt mig och många med mig. Går helt enkelt inte att bo i hus utan fiber.
 
  • Gilla
  • Haha
Anonymiserad 138107 och 2 till
  • Laddar…
S SueCia skrev:
Inte viktigare kanske men lika viktigt helt klart :) hus utan möjlighet till fiber går fetbort och är värda noll enligt mig och många med mig. Går helt enkelt inte att bo i hus utan fiber.
Dig lär jag aldrig få till granne
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.