Jag hade skummat ytterligare alternativt skrapat bort gammalt skum och skummat om fönstret korrekt.
Skum är diffusionstätt om det inte skärs i dvs man öppnar cellerna i skummet.
 
V verktygsgurun skrev:
Jag hade skummat ytterligare alternativt skrapat bort gammalt skum och skummat om fönstret korrekt.
Skum är diffusionstätt om det inte skärs i dvs man öppnar cellerna i skummet.
Känns som överkurs? Visst då det är diffusionstätt från utsidan med tanke på det lilla fogskum som sitter så kanske isoleringen med drev av mineralull inte blir optimal? Men bättre än ingenting borde det bli?
 
Vad är det för springor vid golvlisterna du vill foga?
Hur är grunden ventilerad och vad är det för grund?
Bara så du inte tar bort den ventilation för grunden som finns.
 
F fixarpelle skrev:
Vad är det för springor vid golvlisterna du vill foga?
Hur är grunden ventilerad och vad är det för grund?
Bara så du inte tar bort den ventilation för grunden som finns.
Glipan som blir mellan parketten och gipsen på väggen. Vill få det tätt då jag vill minimera risken för ohyra. Platta på mark.
 
Y
Det ska vara avstånd mellan parkett och vägg så parketten kan röra sig.
 
Y Yrrol skrev:
Det ska vara avstånd mellan parkett och vägg så parketten kan röra sig.
Men hur pass mycket rör den sig? Tänker om man fogar ett helt rum med tec7 som är lite elastiskt.
 
Normal rörelsefog är ca 1,5mm per löpmeter golv men ofta pratar man om minst 8-10mm i ett vanligt rum.
 
Väcker gammal tråd men, för er som ser detta via sökning på sökmotor så tänkte jag reda ut lite ur detta.
När man öppnar upp foder som enligt bilderna så är det inget fel på detta utförande, isolering(drevning) runt fönster ska ske på minst 70% av karmen yta. Där man helst lämnar en luftspalt på minimum 1 cm i ytterkant. Där trådskaparen påstår sig inte ha någon isolering är bakom fönstersmygen, alltså inte en del av själva fönstret där behövs det inte vara någon isolering för det är som sagt runt karm isoleringen gör någon nytta.

Detta är heller inte något fogskum utförande, finns i stort sett två standardiserade sätt att täta runt fönster.

Det första är
Utifrån sett, luftspalt, drev(mineralull) fogskum (om fogskum skärs måste porerna som skurits fogas med mjukfog.

Andra sättet (som är det som visas på bilden) utifrån sett, luftspalt, drev(mineralull) bottningslist(skumgummi tub) sedan mjukfog helst 1cm tjock. Och heltäckande.

Båda alternativen så sker det runt karm.
Finns idag andra tätband osv som sväller idag och andra special saker, men det kostar mer än det smakar för privatpersoner och är mest lämpligt vid helt plana ytor.

Så tycker någon det är kallt runt fönstren och det ser ut såhär. På med mer fog mot den gamla och på med mer Drev utvändigt om möjligt. Säckert ett hål någonstans eller för lite drev material.
Dreva inte bakom smygen det gör bara så det kliar på nästa människa som byter fönster.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.