Åsa Lund
Har det gjorts stambyte i huset?
 
Men vad betyder pinnen som hänger ner som är gul och rödrandig straxt efter tvärväggen och innan nedhängande röret?
 
  • Gilla
nissenhj
  • Laddar…
Åsa Lund Åsa Lund skrev:
Har det gjorts stambyte i huset?
Ser ut som att röret hör till sprinklersystemet.
 
Staffans2000
E elmont skrev:
Och självklart har man själv inget ansvar utan det är alltid någon annans fel, är det skyltat 110 väg och man halkar av i kurvan så är det naturligtvis den som skyltat som har gjort fel.
Nej.
Högsta tillåtna hastighet 110km/h. Hastigheten skall dock anpassas efter rådande omständigheter.
Du har helt enkelt fel!
 
  • Gilla
tio_Pepe
  • Laddar…
Staffans2000 Staffan2000 skrev:
Högsta tillåtna hastighet 110km/h. Hastigheten skall dock anpassas efter rådande omständigheter.
Nej, hen har rätt.

"Märket anger förbud mot trafik med fordon över en viss höjd om den fria höjden är lägre än 4,5 meter."

Märket anger att fordon högre än så är förbjudna i garaget. Det betyder inte att det är fritt fram att köra kors och tvärs med lägre bilar där inne.
 
  • Gilla
nissenhj och 2 till
  • Laddar…
C
M Manfreds skrev:
Den ”fria höjden” kan ju inte tolkas som annat än just fri höjd, dvs fritt upp till den angivna höjden. Varför skulle man någonsin vilja skylta förbud för fordon av en viss höjd men som ändå inte kan köra fritt? Fri höjd måste ju sättas efter den lägsta punkten.
Nä, "om den fria höjden är lägre en 4,5 meter" är en bisats som anger när skylten används. Det säger ingenting om skyltens innebörd.

Men det är klart det på sätt och vis är felskyltat, eller snarare kanske felbyggt, men nu var ju frågan om skylten formellt sett har en sådan innebörd att garageägaren kan hållas juridiskt ansvarig för att den fria höjden inte motsvarar vad som anges på skylten.
 
  • Gilla
Nyfniken
  • Laddar…
Erik_Hansson skrev:
DEt ser ju ut som att röret är tillkommet i efterhand. Det gulsvarta bakom är säkert 2M-höjden.
Exakt!

Jag återkommer med bilder. Har mätt och det gulsvartmarkerade som skymtar på videon är på precis 2m höjd.

Det verkar som från början kontrollerades allt ok men i efterhand har röret kommit till som inte håller 2m frihöjd.
 
Redigerat:
Sedan är frågan vilken typ av skylt det är,
Gul och svart varningsskylt med texten "FRI HÖJD x,x m" och två svarta trianglar. Vägskylt som indikerar höjdbegränsning på 3,5 meter.

Är det skillnad i ansvar beroende på vilken skyllt det är?
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Sedan är frågan vilken typ av skylt det är,
[bild] [bild]

Är det skillnad i ansvar beroende på vilken skyllt det är?
Den vid ingången på "2 meter" är som den till höger. Längre fram finns en "1.9 meter" som den till vänster.
 
Workingclasshero Workingclasshero skrev:
Men vad betyder pinnen som hänger ner som är gul och rödrandig straxt efter tvärväggen och innan nedhängande röret?
Det är ett rep som man drar i för att få "grönt" i den rampen som jag går ner för i början av videoklippet.
 
  • Gilla
Workingclasshero
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Det är ett rep som man drar i för att få "grönt" i den rampen som jag går ner för i början av videoklippet.
Var orolig att det var en sidomarkering.
Det känns som du har rätt, jag håller tummarna.
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
C ClaesMalmö skrev:
Den vid ingången på "2 meter" är som den till höger. Längre fram finns en "1.9 meter" som den till vänster.
Jag gör en pudel. Jag hade helt missförståt skyltningen. Jag ändrar mig från "solklart ditt fel" till att skuldfrågan är höljd i dunkel.
 
  • Gilla
ClaesMalmö
  • Laddar…
Nyfniken Nyfniken skrev:
Jag gör en pudel. Jag hade helt missförståt skyltningen. Jag ändrar mig från "solklart ditt fel" till att skuldfrågan är höljd i dunkel.
Tack. :)
 
När man kommer in körande döljs det gulsvartmarkerade bakom röret.
 
  • Parkering i garage med synliga rör och en gulsvart avspärrning delvis dold bakom röret.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Närmar mig, syns fortfarande inte.
 
  • Ett garage med vita pelare och ett antal bilar i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.