J
Troligtvis överledning till jord i värmeslingan, har du inte tummen mitt i handen när det gäller EL, öppna och koppla ut slingan och mät mot jord om du kan har instrument ( det kan vara bra men när den värmer kan det bli fel ) annars med urkopplad slinga och driftsättning och inte JFB löser, klart fel i slingan, finns som reserdel eller byte av element
 
  • Gilla
Revoman
  • Laddar…
J jesper33 skrev:
Troligtvis överledning till jord i värmeslingan, har du inte tummen mitt i handen när det gäller EL, öppna och koppla ut slingan och mät mot jord om du kan har instrument ( det kan vara bra men när den värmer kan det bli fel ) annars med urkopplad slinga och driftsättning och inte JFB löser, klart fel i slingan, finns som reserdel eller byte av element

Tack. Ska provmäta upp det när jag kommer till stugan. Käresta ringde o klaga då jfb löste när dom drog igång värmen så jag fick felsöka via telefon och uteslutningsmetoden.
 
MEN, du kan även ha jordfelet på något annat ställe men det visar sig inte förrän du belastar elementet, jordfel kan vara lite luriga.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
E elmont skrev:
MEN, du kan även ha jordfelet på något annat ställe men det visar sig inte förrän du belastar elementet, jordfel kan vara lite luriga.
Hur går det till när det är ett 400V element?
 
  • Gilla
Bo.Siltberg
  • Laddar…
Om dom faserna belastas ojämnt kan det flyta ström genom nollan ligger då nolla och jord ihop någon stans i anläggningen kan (en del av) strömmen gå fel väg. Det brukar uppdagas när faserna är mycket ojämnt belastade.
 
@elmont Jag är helt med på att om det finns överledning mellan nolla och jord så kommer en del av den ström som borde gått genom nollan i stället ta vägen genom jord varvid jordfelsbrytaren löser. Men hur kan en belastning mellan faser skapa en ström i nollan?
 
Har nu knäppt av elementet och felet är borta. Borde då inte felet ligga i elementet ?
 
I ett allmänt fall kan det finnas jordfel i en elanläggning som resulterar i att jordfelsbrytaren löser vid belastning av en annan grupp än den där jordfelet ligger. Jag skulle säga att den situationen inte kan uppkomma om det är ett 400V element som du har och att du därmed kan räkna med att det är elementet det är fel på. Men elmont säger emot och han brukar ha koll.
 
  • Gilla
Mikael_L och 1 till
  • Laddar…
5
Tesen är ju ganska enkel att testa, dra igång ett annat 400v element...helst då samma faser eller stäng av några enfaslaster på tredje fasen
(Dvs skapa samma obalans)
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
5 50procent skrev:
Tesen är ju ganska enkel att testa, dra igång ett annat 400v element...helst då samma faser eller stäng av några enfaslaster på tredje fasen
Har ju ett annat element på samma grupp. Funkar klockrent
 
5
R Revoman skrev:
Har ju ett annat element på samma grupp. Funkar klockrent
Är nog ganska så säker med att det är elementet som är boven, helt perfekt balanserad anläggning tror jag inte att du har vilket borde ha fått din JFB att lösa fler gånger. Men jag säger som Avemo, "Elmont brukar ha koll" :)
 
Och han säger INTE att det är ett fel någon annanstans i anläggningen men påpekar att det KAN vara det. Jordfel kan som sagt vara lite luriga.
 
  • Gilla
Uffe A och 1 till
  • Laddar…

Bästa svaret

Mikael_L
Ja en last mellan två faser "lyfter" inte nollans potential, så rent teoretiskt ska felet finnas i radiatorn.

Men rent praktiskt så är det ju så att det finns andra enfaslaster i anläggningen, och när en fas-fas-last ansluts så kan ju strömmen i någon annan fas minska (då den i viss mån kommer genom 400V lasten) och så kan det ändå påverka nollan.

Men jag tycker nog att man främst ska misstänka radiatorn själv.
 
  • Gilla
Revoman och 1 till
  • Laddar…
Det finns många anledningar att ett element har läckströmmar till jord. Det kan t.ex. vara kondens i det. Står det i ett fuktigt utrymme? I så fall kan det vara värt att låta det torka ordentligt innan man slår på det (eller koppla in det utan jordning en stund så att kondensen försvinner, men det bör man förstås göra med försiktighet).
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.