J JohanLun skrev:
Självklart, men det är värt att nämna att många föredrar det platsbyggda original köket och det sannolikt är av väsentligt mycket högre kvalitet. Ibland kan man få upp ögonen för något som man först tycker är fullt och slitet när man ser hur fint andra fått det när de renoverat...
Fast vi vet ju inte hur det ser ut eller vilket skick det är i?
@Byggloiuse kan du inte posta lite bilder på köket?
 
Hej!

Vi satte in Ikea kök för tre och ett halvt år sedan, även vitvaror därifrån som vi genomgående valde det dyraste alternativet. Endast fläkten är från annan tillverkare och det är den jag inte är nöjd med. Diskmaskinen har diskuterats här, visst torkfunktionen är inte perfekt men inte så dålig som det skrivs här. Det funkar absolut. Ugn, micro, häll och kyl frys har jag inget att anmärka på.

Vi bytte även golv samtidigt. Tog in hantverkare för el, vatten och en kompis som har firma kaklade. Vi betalade totalt ca 80 000 för det. 7 stommar nere och 5 uppe plus ett högskåp. Draglådor med extra innerlådor och allt vad det är...

Det var inte särskilt svårt, skenorna förenklar. Har du en kompis med lite handlag så fixar du det galant! ☺️
 
L lkn02001 skrev:
Hej!

Vi satte in Ikea kök för tre och ett halvt år sedan, även vitvaror därifrån som vi genomgående valde det dyraste alternativet. Endast fläkten är från annan tillverkare och det är den jag inte är nöjd med. Diskmaskinen har diskuterats här, visst torkfunktionen är inte perfekt men inte så dålig som det skrivs här. Det funkar absolut. Ugn, micro, häll och kyl frys har jag inget att anmärka på.

Vi bytte även golv samtidigt. Tog in hantverkare för el, vatten och en kompis som har firma kaklade. Vi betalade totalt ca 80 000 för det. 7 stommar nere och 5 uppe plus ett högskåp. Draglådor med extra innerlådor och allt vad det är...

Det var inte särskilt svårt, skenorna förenklar. Har du en kompis med lite handlag så fixar du det galant! ☺️
Vad kostade 80000? Hantverkarna eller rubbet?
 
Vad jag läst mig till så verkar det vara/varit problem med IKEAs blandare.

Tänk på att om du skall byta till induktion eller ta in fler vitvaror kan det behövas elarbeten. Vilket kan dra iväg en del i pris om du vill hålla en tight budget.
 
F Flaggstång skrev:
Vad kostade 80000? Hantverkarna eller rubbet?

Totalkostnaden
 
L lkn02001 skrev:
Totalkostnaden
Så för 80 000kr så fick ni, ny kyl, frys, diskmaskin, blandare alla skåp, bänkiva, nytt golv och allt jobb gjort?
Dvs drog elen inklusive material?

Då kom du ganska billigt undan.
 
A Andy78 skrev:
Så för 80 000kr så fick ni, ny kyl, frys, diskmaskin, blandare alla skåp, bänkiva, nytt golv och allt jobb gjort?
Dvs drog elen inklusive material?

Då kom du ganska billigt undan.
Absolut!
 
T TowaTei skrev:
Oj, nu såg jag att det handlar om att ersätta ett 50-talskök. Ja inget nytt kök lär ju vara lika högkvalitativt som det befintliga, jag tycker personligen att det är synd att ersätta ett sådant kök med modernt smäckigare kök, men det viktiga här är ju faktiskt att TS själv trivs i sitt kök. Trivs inte TS i det nuvarande (även om det renoveras) så står det henne fritt att ersätta det med ett nytt, det är ju hon som ska bo där. Däremot hoppas jag att TS isåfall säljer det gamla köket! :)
Håller med i sak men detta är inte ett fint kvalitetskök tyvärr så finns inget att hämta genom att renovera det tyvärr, annars hade jag givetvis övervägt den möjligheten :)
 
A Andy78 skrev:
Fast vi vet ju inte hur det ser ut eller vilket skick det är i?
@Byggloiuse kan du inte posta lite bilder på köket?
Det är varken fint eller funkionellt och ser värre ut IRL. Här är bilder från mäklaren, har ej flyttat in än! http://historiskahem.se/vara-hem/?propertyid=OBJ18440_1693395903
 
  • Gilla
Johannes Carlsson
  • Laddar…
BirgitS
Bodde i ett grannhus på 80-talet och köket var ju dåligt redan då, byggt i slutet av andra världskriget då det skulle vara väldigt billigt och det var ont om vissa material. Skjutluckorna var jättebesvärliga att flytta på och man klämde fingrarna i snabelhandtagen rätt som det var, samt omöjligt att vara två stycken i köket samtidigt. Vi rev ut det och slog ihop det med det trånga matrummet så det blev ett rymligt kök med matplats i stället.
 
  • Gilla
ByggLouise och 1 till
  • Laddar…
jag hade bytt ut bänkskåpen men behållit överskåpen. de snedställda klassiska funkisskåpen är bra mycket bättre i ett trångt kök än moderna med gångjärnsluckor. underskåpen däremot förlorar man inte mycket genom att byta.

vad tänker du köra för stil på det nya? och layout? det är minst sagt ruggigt litet.
 
Snailman Snailman skrev:
Beror ju på, monterade tex avloppet till en diskho och två tvättställskommoder själv, men dubbelhon till diskbänken monterade en rörmokare, när han ändå monterade värmepumpen. Häromdagen konstaterade jag att han glömt att ansluta slangstumpen från bräddavloppet till stora hon, så bräddavloppet har lett ner vatten i skåpet och vanliga avloppet har haft ett öppet hål rakt åt sidan.

Tror att det var en ganska kunnig rörmokare, så även om man lejer så kan det vara en bra ide att kolla noga på vad de gjort ändå (det gjorde inte jag)

Har monterat köket själv och det är ikea:s med en hel del lådor som är mjukstängande.
Ja, alla hantverkare är inte perfektionister direkt. Men de har ett ekonomiskt ansvar. Försäkrimgsbolagen vill gärna se att vvs- och elarbeten utförs av proffs. Det är det jaga hade i tanken.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Jag totalrenoverade mitt kök för några månader sedan. Tak, väggar och golv.

Köpte all inredning på IKEA. Resten på Bauhaus. Behöll vitvaror då de bara var dryga året gamla.

Landade på runt 40 000 men då gjorde jag jobbet själv med hjälp av gratis kompisar.

Köket är större än ditt, men ändå litet. Ca 5 x 2,5 meter.

Valde bort överskåp på ena sidan för att få det lite luftigare.

Säger som flera andra - Om möjligt, behåll överskåpen. Oslagbart i ett litet kök.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.