Hej,

Har ni tips på något rubbingmedel som går att använda på metallic lack? Googlat lite men hittar inte för just metallic.

Annan fråga, vart tvättar ni era bilvårdstillbehör som trasor, fiberdukar, polertrissor? Gjorde det i tvättmaskinen men aldrig mer igen.. luktade avfettning i dagar.
 
sunnis
I stort sett ska ju vilket som helst fungera.

De produkterna jag brukar använda är Menzerna rubbing och polish. De har några olika grova, vilken som funkar för just din bil hänger lite ihop med vilken trissa man har, typ av maskin och hur lacken är och man får pröva sig fram.

Angående rengöring så gör jag rent polertrissor i ljummet vatten plus några droppar yes.

Övriga tillbehör (Tvätthandske/fiberdukar) åker i tvättmaskinen. Fiberdukarna har ju max allround rengöring på sin höjd och tvätthandsken vrider jag ur innan.
 
sunnis sunnis skrev:
I stort sett ska ju vilket som helst fungera.

De produkterna jag brukar använda är Menzerna rubbing och polish. De har några olika grova, vilken som funkar för just din bil hänger lite ihop med vilken trissa man har, typ av maskin och hur lacken är och man får pröva sig fram.

Angående rengöring så gör jag rent polertrissor i ljummet vatten plus några droppar yes.

Övriga tillbehör (Tvätthandske/fiberdukar) åker i tvättmaskinen. Fiberdukarna har ju max allround rengöring på sin höjd och tvätthandsken vrider jag ur innan.
Tack för tipset! Det är vanliga sonax trissor med hårdhet medium. Maskinen är en billig cocraft från Clas Ohlson med oscillerande rörelser. Får väl börja lite lätt med ”lätt” rubbing och prova mig fram som du säger :)
 
Beroende på vilket bilmärke det är så kommer du kunna åstadkomma lite olika resultat med den maskinen och dom padsen.
Men lite blankare blir det.
 
Det finns inget medel som är specifikt gjort för metallic eller solid lack så välj ett bra medel och bra trissor.

Pingens Arcticclean, menzerna, Scholl, BBV(Bollnäs bilvårds egna serie) m.fl.

Från både Pingens och Bollnäs bilvård har du superbra support om du skulle behöva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.