Håller på att renovera ett rum och när jag tog bort fodret runt fönstret såg jag att det var dåligt med fogskum. Är det rätt tänk att dreva och täcka med åldersbeständig plast och sen slå på fodret igen? Eller hur hade ni gjort? Se bilder.

Kommer även att täta springorna som blir mellan golv och vägg bakom listerna vill säga. Kan jag täta springorna med vanlig latexfog?
 
  • Renoveringsarbete av fönster med borttaget foder och synliga fogskumbrister, verktyg på fönsterbrädan.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Dåligt isolerat fönsterområde där fogskum saknas mellan fönsterkarm och vägg vid en renovering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Dreva med isolering istället, är inte lika kladdigt och du får samma funktion-stillastående luft. Har dock ingen koll på hur du bör göra med fuktspärren.

Varför vill du latexfoga golvet? Är det flytande golv så lämna det flytande..det finns ju anledningar till att ha det just flytande. Om du tätar så kommer golvet inte få plats fuktiga perioder och dras ut torra perioder.
 
Hej jag hade drevat ordentligt med mineralull och tejpat med åldersbeständig tejp över. Runt golvet hade jag använt fogskum där det går och maskerat så att det inte väller ut på golvet. Smalare springor hade jag använt en lite dyrare fog typ byggfog/ms polymer och sparat latexfogen till målning. Den billigare latexfogen spricker väldigt gärna. Framförallt om det är för att förhindra luft/lukt och annat. Gjort samma sak hemma!
 
Har haft problem med sommarstugelukt/krypgrundslukt men efter installation av avfuktare och tätning av golvlister/taklister, och rensning av organiskt material och vägsalt under åldersbeständig plast så kan jag nu säga med oberoende näsor att vi äntligen andas frisk luft här hemma:strong:
 
Kommer dreva med mineralull och tänkte att jag ska täta med åldersbeständigtejp men känns som att den kommer släppa lätt? Vad säger du om att täta springorna mellan golv och vägg med Tec7? Den tar även upp rörelser.
 
optimum
Hur svårt kan det vara?


Dreva med mineralull har man gjort i många år.
Sedan finns drevband som expanderar för de som inte orkar peta in mineralullsremsor.
 
T-flex och tec7 blir kanon
 
optimum optimum skrev:
Hur svårt kan det vara?


.
Svårt är det säkert inte. Men då jag är ny på husfronten så vill man veta hur andra gjort och skulle göra.
 
Finns inga dumma frågor bara dumma svar, vi har alla varit nya nån gång!
 
  • Gilla
Raka
  • Laddar…
Sitko flex tätningstejp borde funka lika bra?
 
Märket spelar inte så stor roll i detta fallet, huvudsak är att det är testat och godkänt, du kan säkert köpa nåt från byggmax eller närmaste bygghandel
 
Det nya fönsterfodret kommer ju ändå att klämma över tejpen.
 
Bemmin Byggare Bemmin Byggare skrev:
Märket spelar inte så stor roll i detta fallet, huvudsak är att det är testat och godkänt, du kan säkert köpa nåt från byggmax eller närmaste bygghandel
Tänkte att jag ska beställa allt på samma ställe och just den här webbutiken hade den tejpen. Riktigt bra priser nu under påsk också 120kr för tec7.

Annars borde denna funka? https://www.byggmax.se/tätningstejp..._DFRK08cA5GAhH4cLPOCeErjMR1_oMdhoC8RwQAvD_BwE
 
Redigerat:
  • Gilla
Riley666
  • Laddar…
optimum
Oftast drevar man med liknande som denna drevremsa och finns på de flesta byggvaruhandlare


Rulle av gul drevremsa vanlig vid bygg- och renoveringsarbeten.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.