Hej har en brunn på tomten som jag vill ta bort, är ca 5 meter djup med cementeringar 1meter från huset.. Problemet jag har är att den är full med vatten, och har provat tömma den men kom åter efter ca 2 dygn. Cementeringarna är förtjutna så att vattnet sipprar ut mot huset . Min fråga är hur tar jag bort brunnen , går det spränga bort cementeringarna från utsidan med snigeldynamit. Kan det bli nått annat problem med vattnet om man tar bort brunnen.
Kan inget om brunnar .:worried:
 
Fyll igen den.
 
J
Den brunnen skulle jag inte ta bort eller fylla igen, då får du ännu mer vatten mot huset, det som är bäst är att sätta en pump i den, då kommer den att fungera som en dräneringsbrunn och mindre vatten kommer mot huset, se bara till att få bort det vattnet så långt som möjligt från huset, gärna ut i ett avlopp eller på annat sätt få det lååångt bort
 
Då cementeringarna inte ligger som dom ska, så sipprar det vatten redan mot huset. Och tänkte då vi ändå måste dränera om den sidan brunnen är på att ta bort brunnen helt.
 
J
Har ni så mycket vatten i marken så kan det bli problem att transportera bort det om det inte är bra nerförsbacke bort från huset.
Många ggr så måste en del ha en brunn för att samla dränvatten och pumpa bort det, så fundera lite på vad som finns i marken,
inte säkert att det går att dränera med enbart dränslang i botten på utsidan utan det måste till något mer
 
Det blir inte mer vatten i marken för att det finns en brunn.
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
Enligt grannarna är det mest sten i marken, och om man ska ha en dränkbarpump blir slangen Jävligt lång om den ska ner i närmaste djupa dike. Vad händer om cementeringarna flyttar sig ännu mera, och det rasar in jord å skit i brunnen? Tar inte dränkbara pumpen skada av sånt?
 
F fredmari skrev:
Då cementeringarna inte ligger som dom ska, så sipprar det vatten redan mot huset. Och tänkte då vi ändå måste dränera om den sidan brunnen är på att ta bort brunnen helt.
Vattnet kommer inte från brunnen, vattnet kommer från marken. Vad menar du med att det sipprar ut ur brunnen?
 
Cementeringarna är inte täta mot varandra utan det är glipor / sprickor .
 
F fredmari skrev:
Hej har en brunn på tomten som jag vill ta bort, är ca 5 meter djup med cementeringar 1meter från huset.. Problemet jag har är att den är full med vatten
Vi hade något liknande vid vårt första hus.
Brunn 1,5 m från huset, väldigt liten tomt, 234 kvm.
Men brunnen var nog bara 3 m djup, och vattnet stod 0,5 m ned.
Så fick vi kommunalt vatten och avlopp.
Grävde ur krypgrunden under huset, tog bort översta brunnsringen och fyllde upp brunnen med lite jord.
Och som kronan på verket planterade vi ett Opal-plommonträd mitt i den gamla brunnen.
Jösses vad det växte och bar frukt :love:
(Vi kunde ansluta lite dränering vid husväggen till det kommunala dagvattenavloppet också)
 
D Daniel 109 skrev:
Det blir inte mer vatten i marken för att det finns en brunn.
Precis. Det är grundvatten och det kommer att vara precis lika mycket oavsett om brunnen finns där eller inte.
Hur långt från marken är vattenytan? Är det källare på huset?
 
  • Gilla
harry73 och 1 till
  • Laddar…
F fredmari skrev:
Cementeringarna är inte täta mot varandra utan det är glipor / sprickor .
Men hur drar du slutsatsen att vattnet sipprar UT ur dessa glipor? Vattnet kommer ju inte från brunnen, utan från marken IN i brunnen.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.