Polyuretan med slutna porer.

Ingen isolering på berget
 
D
Nej det va något nytt.

Enligt flera källor så ska de vara bästa att isolera på utsidan men jag ska kolla upp PIR.

Eller du menar på ”golvet” alltså på berget inne i grunden?
 
D Derbyboy skrev:
Nej det va något nytt.

Enligt flera källor så ska de vara bästa att isolera på utsidan men jag ska kolla upp PIR.

Eller du menar på ”golvet” alltså på berget inne i grunden?
Cellplast är inte difftät. Då det är en krypgrund så skulle jag i första hand isolera bjälklaget resten tycker jag är lite överkurs. Kan inte heller se att riskaka är det bästa om då du inte återfyller.

Isolering hör hemma på utsidan. Undersidan av bjälklaget är utsidan.

Lämna berggrunden bar ety bjälklaget är isolerad.

Tycker f.ö det är en toppenide att bygga över graven istället för att fylla igen.

Skippa de mesta makadamen fyll på så att dränröret ligger kvar. Limma fast isoleringen samt fäst isoleringen även mekaniskt.

Markskiva i stenull är oxå funkis. Gillar möss/insekter eps/xps?
 
Redigerat:
D
Ju mindre makadam desto mer fibercementskiva.....

Ingen isolering, varken cellplast eller isodrän vill sitta i solen oskyddat!?

Sen kan man ju fråga sig hur mycket sol som kikar in under trädäcket
 
Sätt dit markskiva i stenull tål garanterat solen. Sälj fibercementskivorna till mig ;-)
 
D
Bättre än fibercementskiva?
 
Misstänker att solens åverkan är minimal på båda produkterna. Dessutom ligger trädäcket ivägen för solen
 
D
Kikade lite på ”markskiva stenull” och om jag inte förstår allt fel så ersätter den isodrän/pordrän i min konstruktion MEN jag måste fortfarande ha något vindtätt utanför skivan!?
 
Tror inte att vinden är en nämnvärd faktor under däcket. Du har dessutom en oisolerad kant där däcket fäster i grunden.

Därför tror jag att du kan både ha och mista isoleringen på utsidan om du har isolerat bjälklaget ordentligt.
 
D
En oisolerad kant på 12 cm. Det är inte mycket. Frågan är ju vad jag ska sätta på de övriga 50-150 cm av grundmuren.

Alltså fibercementskivans sitter där för att bibehålla isolervärdet på isodränen samt att skydda den mot uv.
 
D
Helst skulle jag ju vilja ha något som kan sitta hela vägen från fasaden till den gjutna klacken.

Alltså en isolerande skiva som kan sitta fritt och som jag km fylla makadam emot.

Det vore perfekt
 
Frågan är vad du skall isolera. Om ditt bjälklag är isolerat så kommer inte krypgrunden att värmas upp. Då är det enligt mig rätt onödigt att isolera muren från utsidan. Detta gäller oaktat om du har isolerat berget inne i grunden eller inte.
 
D
Mm men jag kommer inte spruta plast på bjälklaget underifrån. Finns för mycket som talar emot. Inte minst känslan....
 
Är bjälklaget oisolerat?
 
D
Ej då det sitter ungefär 25 cm isolering i golvbjälklaget.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.