Hej!
Vi håller på att bygga ut föräldrarnas sommarstuga och jag blir helt ärligt orolig för att taket ska rasa in. Bygglovet är klart, så det kanske talar för att någon arkitekt har godkänt lösningen?

Kan någon svara på om följande är rätt och riktigt:
Sommarstuga i trä ca 100 år gammal. Utbyggnad sker just nu på ca 20 kvadrat och i samband med detta reses ett nytt tak ovanpå det gamla.
Takstolarna är reglade mot det gamla taket i nocken. Min stora oro är att det gamla taket inte ska hålla den vikten och rasa in.
Jag lägger upp 2 bilder som visar hur det ser ut. Ska jag andas ut eller är min oro befogad?
:rolleyes:
Ny träkonstruktion för takstolar reglade mot gammalt trähusens taknock i en sommarstugabyggnation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Inredning av sommarstuga under konstruktion med synliga takstolar och isoleringsmaterial.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det är svårt att säga något annat med ledning av dina bilder än att det ser rätt prydligt ut. Om jag förstår saken rätt så har huset dels fått en tillbyggnad med ett pulpettak som ser ut som en förlängning i samma vinkel av det gamla taket, dels har det gamla taket fått ett nytt undertak av råspont. På första bilden ser man hur några av tillbyggnadens takbjälkar vilar på en ny pelar-balk konstruktion. För att kunna säga om den senare är tillräckligt stabil behövs uppgifter om längdmått och bjälkdimensioner. Det allra bästa är en sektionsritning över det nya utseendet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.