Staffans2000
Det är väl bara en liten bit?
 
D Derbyboy skrev:
L-E, inte riktigt frågan.....

Jag har sågat rännor i berget för avledning av vattnet till en pumpgrop....

Frågan var om man kan sätta pordrän/isodrän mot sockelfärgen....
Sant såg frågeställningen nu. My bad

Låt sockelfärgen sitta kvar...
 
D
såhär har jag tänkt mig dräneringen......

Illustration av en husdränering med markerade lager av makadam, markduk, isolering och dräneringsrör.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
D Derbyboy skrev:
såhär har jag tänkt mig dräneringen......

[bild]
Tycks som det inte kommer att fyllas igen utan bara byggas över. Då skulle jag limma dit vanlig eps isolering och eventuellt skydda den med en knoppmatta eller ngt annat lämpligt material (fibercement är väl bra men kostar ju lite och om det ändå inte syns). Vidare skulle jag bara återfyllas med så mycket makadam att dräneringsröret hålls på plats.
 
D
precis! Det kommer inte fyllas igen utan jag kommer bara skotta upp makadam mot grundmuren.


Jag har redan fibercementskivor. De blev över från när trossbotten lagades.

Knoppmatta (jag antar att du menat tex platonmatta) används för att förhindra fukt mot att ta sig in till grundmuren. Isodränskivan gör redan det jobbet.

EPS är bara isolerande. Med isodrän får jag både dränerande och isolerande men bara sålänge det är "under jord". Ovan jord förhindrar jag att det blåser igenom isodränskivan med fibercementskivan.

Jag skulle visserligen kunna välja EPS ovan jord men då måste skivan UV-skyddas genom tex puts. Känns onödigt eftersom den delen "ovan jord" inte kommer synas. Jag tycker dessutom att verkar bra mycket smidigare att jobba med samma skiva hela vägen.
 
D Derbyboy skrev:
såhär har jag tänkt mig dräneringen......

[bild]
Det ser bra ut.
Är det någon, som har annan input?
 
Ok tyckte det såg ut dom du inte skulle behöva återfylla ngt då du skulle bygga över med trall.
 
Redigerat:
En allmän fundering. Tänker du använda dräneringen för att leda bort även ytvattnet?

Jag tänkte eftersom det vanliga är ett system för dränering och sedan en hårdgjord yta med lutning ut från huset som tar hand om ytvatten från regn eller snösmältning. Finns det inte en risk att det fryser i rören med stopp som följd om du gör som du valt att göra?

Är det en torpargrund du isolerar? Det känns som att vissa av råden utgår från att du har källare. Jag tänker att det är viktigare att det tätt utifrån än att få till en uttorkning kanske.

Jag är ingen expert på området ska tilläggas.
 
D
Jag vill få till en varm torr krypgrund!

Tidigare har krypgrunden varit genomblöt året om pga av att ytvatten trängt in genom den aktuella långsidan av huset. Huset är murat på berg och därefter har jord/dansmasken fyllts runt om huset.

Rännorna i berget är till för att leda bort ytvatten till en pumpgrop.

Jag vill återfylla en del med makadam. Dels för art hålla rör på plats men även för att isolera längst ner på grundmuren.
 
D
Ja det kommer kunna frysa i dräneringsrören men ser inte det som något problem. Vattnet står ju då stilla, dvs letar sig inte in grunden.
 
Tänkte du isolera berget under bjälklaget? Annars lär det bli svårt att få till en varm grund (varmgrund). Är dessutom lite oklart för mig vad arbetet syftar till. Vill du spara energi och eller få varmare golv är väl det bästa/enklaste att isolera bjälklaget.

Utan att ha hela bilden tycker jag det verkar vara begränsad nytta med att isolera grundmuren (ja jag antog nog att det var källare med i bilden) jmf med isolera bjälklaget.
 
Redigerat:
D
Ja absolut, planen är att lägga in en krypgrundsmatta eller liknande.

Dessutom kommer jag (om det krävs) köra en byggfläkt på låg effekt de kritiska månaderna.
 
Utan att veta exakt hur det ser ut känns det inte som att det fyller någon egentlig funktion att lägga ned rör, makadam och markduk. Om det nu finns en ränna som leder bort vattnet till en pumpgrop dvs.

Jag hade nog också gått på vanlig cellplast (xps) istället för Iso-/Pordrän som nämnts tidigare. Med motfyllning hade jag nog kört med por/Isodrän som du tänkt.
 
Har du funderat att spraya insidan av grunden inklusive bjälklaget med PIR och strunta i att isolera på utsidan av grundmuren. Blir förvisso en oisolerad kant med den metoden.
 
D
L L-E skrev:
Har du funderat att spraya insidan av grunden inklusive bjälklaget med PIR?
PIR?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.