Har en ny installation med frånluftsrör på krypvinden. Ventilationsfirman sa att dessa ska isoleras (verkar vettigt, jag vill ju ha så mycket värme kvar som möjlig när luften passerar värmeåtervinningen). De rekommenderade en isoleringsfirma som de brukar jobba med. Jag funderar dock på att göra jobbet själv.

Vad är det för för/nackdelar på en nätad värmematta respektive en folierad lamellmatta?
Exempelvis
https://www.rockwool.se/produkter/vvs/lamellmatta-med-armerad-alu-folie/
och
https://www.rockwool.se/produkter/vvs/alu-varmematta/

Då det är varma rör på kallvind finns inget krav på kondensisolering.

//Christian
 

Bästa svaret

Om du ska köra lamellmatta, ska den najjas och helst tejpas (för att få isoleringen så tät som möjligt) och för syns skull.
Ska du lägga nätmattta, måste du ha en klammertång och tillhörande klammer för att göra det seriöst.

Så om du vill slippa köpa det, kan du köra med lamellmattan. Där behöver du en gammal brödkniv eller liknande, och en sax. Sen kan du montera upp det.

Hur mycket rör är det som ska isoleras? Kanske kan vara värt att titta på va det kostar att anlita en riktig isoleringsfirma?

Ett tips är att inte köpa Rockwools produkter, inte heller Austroflex. Dom mattorna är riktigt kassa.
Kör på Isovers lamellmatta, och Parocs nätmattor om du kan få tag på dom.

Vet inte hur många gånger man stått och svurit över hur dåliga dom mattorna är..
 
Vanlig byggmatta funkar också.
Lägg på minst 10cm isolering
 
Ventilationsrör och isolering på vind med träkonstruktion i bakgrunden.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med spirorör inbäddade i isolering och nätmatta redo för ytterligare stenull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med spirorör insvepta i nätmatta på befintlig isolering, träbjälkar och stenull.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vind med taksparrar och spridd isolering på trägolv, förberedd för nätmatta och isoleringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
E eggertsen skrev:
Har en ny installation med frånluftsrör på krypvinden. Ventilationsfirman sa att dessa ska isoleras (verkar vettigt, jag vill ju ha så mycket värme kvar som möjlig när luften passerar värmeåtervinningen). De rekommenderade en isoleringsfirma som de brukar jobba med. Jag funderar dock på att göra jobbet själv.

Vad är det för för/nackdelar på en nätad värmematta respektive en folierad lamellmatta?
Exempelvis
[länk]
och
[länk]

Då det är varma rör på kallvind finns inget krav på kondensisolering.

//Christian
Nätmatta enkel att jobba med, har du befintligt isolering mot taket idag så lägger du spirorören direkt mot befintlig isolering (förankra dom ex stålband) lägg nätmattan över och forma mattan mot rören så mycket det går sen lägg på ett nytt lager stenull över
 
T Tolundb skrev:
[bild] [bild] [bild] [bild]

Nätmatta enkel att jobba med, har du befintligt isolering mot taket idag så lägger du spirorören direkt mot befintlig isolering (förankra dom ex stålband) lägg nätmattan över och forma mattan mot rören så mycket det går sen lägg på ett nytt lager stenull över
Snyggt. I mitt fall fick en isoleringsfirma komma och göra jobbet. Da satte nätmatta.
 
  • Gilla
Tolundb
  • Laddar…
E eggertsen skrev:
Snyggt. I mitt fall fick en isoleringsfirma komma och göra jobbet. Da satte nätmatta.
E eggertsen skrev:
Snyggt. I mitt fall fick en isoleringsfirma komma och göra jobbet. Da satte nätmatta.
Blev nyfiken varför tillsatte du nya frånluftsrör? Utbyggnad av något antar jag?
 
Nytt system. Hade bara självdrag tidigare. Nu frånluft med återvinning.
 
E eggertsen skrev:
Nytt system. Hade bara självdrag tidigare. Nu frånluft med återvinning.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.