Hej! Jag har ett hemmabyggt växthus som stått ett tag utan dörr. Jag tänkte nu försöka fästa upp dörren som är ganska tung eftersom det består av 1cm plexiglas. Jag har funderat på att fixa någon form av skena(skjutdörr) eller att hitta passande gångjärn. Någon med en bra idé?
 
  • Hemmabyggt växthus utan dörr med 1cm tjockt plexiglas, bredvid tegelvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L
Hejsan, jag har för mig att det finns risk att plexi spricker vid för mycket spänning. I så fall bör man nog bygga en träram som man fäster in plexin i, samt en ram till sidorna som jag gissar också är plexi. Därefter går det ju utmärkt att skruva gångjärn i ramen.
 
  • Gilla
billyby
  • Laddar…
Tack för svar! Tänker du att man limmar på en träram eller hur tänker du att man fäster trät på plexin?
 
B billyby skrev:
Tack för svar! Tänker du att man limmar på en träram eller hur tänker du att man fäster trät på plexin?
Limma borde gå bra. Annars kan du kanske borra och bulta fast en träram? Se till att ha en ny och vass borr, samt kör sakta och kyl med 5-56 eller något så går det bra.

Jag använde acrylglas till mina takluckor och gjorde på detta sätt. Bultade fast en stålram av plattjärn runt kanterna.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.