Är det någon som har erfarenhet av högtrycksspolning av avlopp i era fastigheter?

Har själv en gammal kåk där jag tror att det kunde göra susen, jag vill inte tro att gjutjärn ger sig så fort. Huset är bygg ca -40.

VG
 
Är det någon som har erfarenhet av högtrycksspolning av avlopp i era fastigheter?

Har själv en gammal kåk där jag tror att det kunde göra susen, jag vill inte tro att gjutjärn ger sig så fort. Huset är bygg ca -40.

VG
I mitt jobb anlitar jag ganska ofta entreprenörer som spolar avloppsstammar.
Jag anser att det är det ända rätta för att råda bot på skrovliga gjutjärnsrör där det ofta stoppar.
Vissa entreprenörer håller sig även med specialdysor som med hjälp av ett oerhört vattentrycktryck (högre än normal högtrycksspolning) svarvar rent rören på insidan. Vid denna behandling ansvarar inte entreprenören för om rören håller ihop. Men om dom gör det finns ingen rost kvar och ytan är slät förutom porerna efter rostangreppen.(dokumenteras med kamerarobot inne i röret)
Har hört att man kan relina gamla rör med ett nytt ytskikt på insidan, men detta har jag ingen egen erfarenhet av.
 
Jag har gjort det på plaströr 70 talsrör.Det blev stopp på nyårsafton så jag lånade en högtryckstvätt med en slang med en munstycke som grävde sej fram och spolade rören bakomsej. Vad jag minns blev det inte stopp fler gånger! .Skall till sommaren testa på gjutjärnstammen i mitt nya hus.
k.m
 
Robert Keskitalo skrev:
Har hört att man kan relina gamla rör med ett nytt ytskikt på insidan, men detta har jag ingen egen erfarenhet av.
Det är mest aktuellt i tex. hyreshus, eftersom kostnaden att evakuera hyresgäster under ett stambyte kan dra iväg rejält.
 
ta ute en firma, kostnad ca 2 loppor
 
Jag får göra det någon gång per år då det blir stopp. Kör med högtryckstvätt + 15m rensslang. Funkar utmärkt tar ca 45 min. Skulle nog behöva byta rören underplattan men så länge det funkar så.
 
köpte själv en "iller" eller vad slangen heter på 7m till högtrycken... värd varenda krona för våra gamla avlopp, tanten som bodde här innan hade plasthårnålar som ligger i rören :p

blir härliga stopp av dem då de fastnar i en böj av gjutjärn kan jag säga...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.