Jag skrev " - tror jag"

Jag har ej räknat av den enkla anledningen att det inte finns något att räkna på,
inte ens årlig energiförbrukning eller valt ventilationssystem
men jag förutsätter att huset isoleras optimalt och har en ventilation som skapar bra inneklimat

Anledningen till att jag i detta specifika tror att det blir
pellets och därefter "ingenting" står att finna i strängskaparens andra inlägg, och varför lämpar sig inte för publicering
och i rankingen därefter tänkte jag inte så noga
men utan detta specifika skäl så byter pellets och ved plats

men om nu garaget också skall värmas så byter de två sämsta alternativen troligen plats

jag tror också att det är lönsamt att isolera huset mera, utan att överhuvudtaget veta vilken isolertjocklek som föreslagits!! och det grundar jag på hur prefabhusen generellt har utvecklats (hittar ej länken nu)

och jag tar gärna del av och böjer mig för de kalkyler som ändrar på rankingen i kr/kWh
 
håller med MattiasS att det är mycket annat som styr

eg ville jag också komma åt detta genom att först ta ett husskal utan uppvärmning och ventilation
isolera det optimalt
få fram energibehovet för att kunna dimensionera
och därefter välja upp/ventsystem

och vid valet så kommer då givetvis egna förutsättningar och önskemål in


....och så kom Rita, och bensinen stiger
detta gör att man kanske skall trycka ännu hårdare på isoleringen och ofrivillig ventilatio
 
MC - intressant, inte ofta man ser det alternativet på detta forum
vilken utrustning?
 
Hej alla som angagerat sig.

Tack för idéer, tips, synpunkter och åsikter. Intressant läsning.


Jag får nog dock försöka förtydliga mig lite så att jag inte skapar fler missföstånd och tangentfighter.....

Till att börja med vill jag rätta till ett missförstånd och påpeka att jag inte är nån pellets fantast.  Har ju inte bestämt än vad jag ska ha för system ju......
Jag skrev bara att jag vet att pellets fungerar kanon beroende på ens förutsättningar. Vet att det är många som konverterar fr t.ex ved/olja och är riktigt nöjda.

Eftersom jag är en lat jävel så är ved eldning inget alternativ för mig även om jag skulle ha tillgång till ved gratis.
Om man ändå ska bränna något så anser jag att pellets verkar bra i mina ögon. M.C:s flis system lät oxå väldigt intressant. Jag tror dock ändå inte att något av dessa system kommer att bli installerat i vårt eventuella hus /garage beroende på att det kräver extra utrymme + att jag är lite orolig för pellets priset i framtiden. Notera ! Inget är bestämt än !!

Som jag försökte förklara när jag startade tråden så kommer nog mitt val att ligga mellan bergvärme, ytjordvärme eller frånluftsvärme.

Bergvärme känns lite ovisst eftersom jag inte vet hur djupt ner berget ligger. (Tomt området är en gammal äng) Är det någon som vet vilken instans som kan hålla på info ang. hur marken ser ut under gräset på vissa områden ??

Ytjordvärme är nog möjligt förutom att jag är lite skeptisk mot att begränsa tomten allt för mycket.

Ren frånluft med elpatron är jag orolig för att det blir för klent.

Sen har vi ju IVT:s kombipump. (495 Twin) Liten markkälla + frånluft. Är det någon som har erfarenhet av den med liknande typ av hus/garage kombination.

Ang. isolering och husets effektförluster så har jag skämmigt nog inte så bra koll på det.
Vet bara att det sätts 200 mm i ytterväggarna och 400mm taket. Golvet blir nog 300 mm. (Ska kolla upp det.)  Tycker att detta borde räcka men det går ju teoretiskt att alltid lägga på mer. I detta fall blir det nog tyvär inga större isolerings förändringar eftersom det är ett prefab hus vi pratar om.

Att bygga ett eget ventilations (antar att det är det som kallas FTX) system kan vara intressant. Frågan är bara om det går att använda Hjältevadshus orginal rördragning för annars blir det bekymmersamt.
Vet heller inte hur deras tilluftsventiler ser ut filtermässigt. Det är i.o.f.s inget tätbebyggt område men en å annan bil lär åka förbi på den 5 m breda lokal vägen 10m fr huset.

Någon skrev att FTX möjligen var energisnålare än separat frånluftsmodul anslutet till markvämepump...... Men återvinner man värme från luften med ett FTX system ???

Som ni märker är jag väldigt novis inom dette ämne. Hoppas därfär på en fortsättning på tråden och att man lär sig med tiden.....  :p
 
Ett FTX agrigat har en mekansik trumma som snuttar, denna trumma värms av din frånluft & sen värmer truman upp till luften.
trumman sitter alltså till hälften i frånluftskanalen & andra hälften är i tillluftskanalen.
 
2an skrev:
Pellets med pannan o bulkförrådet i garaget.. 8)

Janfire nh med automatisk spaksotning kostar 45000:- i norrbotten.. ;)
Då behöver du bara tömma aska max 1 gång/år.. 8)
Jag vet att ni inte vill ha tjafs, en det jag alltid blir trött på är att man jämför en komplett värmeanläggning (bergvärme) med en halv värmeanläggning (pellets / ved) man måsta ju ha skorsten & peletsföråd, nån skruv & i vissa fall ingår inte brännaren i pannan. det är nästan samma pris oavsett vilken värmesystem man väljer.
 
Kalkylhjälp för nybyggare http://www.nibe.se/vvs/produkter/guider/bygganytt/kalkyl1.asp

Här kan du se och göra en egen bedömning mellan markvärmealternativet och frånluftalternativet. Jag själv skulle välja frånluft om huset inte är över 230m² boyta och investera de pengar du "sparar" på att inte välja det dyrare alternativen. Investerar du klokt kanske du har pengar till ett framtida byte. Dubblera livslängden för värmeanläggningen.......hur tänkte jag nu ;D
Mvh Rogge
 
rogge_vvs_pl skrev:
Kalkylhjälp för nybyggare [länk]

Här kan du se och göra en egen bedömning mellan markvärmealternativet och frånluftalternativet. Jag själv skulle välja frånluft om huset inte är över 230m² boyta och investera de pengar du "sparar" på att inte välja det dyrare alternativen. Investerar du klokt kanske du har pengar till ett framtida byte. Dubblera livslängden för värmeanläggningen.......hur tänkte jag nu  ;D
Mvh Rogge
27000 Kwh /år minus 9750 kwh med en ev. markvärmepump tycker jag verkar rätt mycket på 240 kvm. Undrar vilken temp man räknar på inomhus och om man räknar på södra eller norra delen av landet ??

Har för mig att H- hus pratar om en total på ca 15000 kwh ikl hushålls el på ett hus på 170 kvm med en NIbe 360P. I södra sverige. Försäljningstrick ???
 
Matti skrev:
27000 Kwh /år minus 9750 kwh med en ev. markvärmepump tycker jag verkar rätt mycket på 240 kvm. Undrar vilken temp man räknar på inomhus och om man räknar på södra eller norra delen av landet ??

Har för mig att H- hus pratar om en total på ca 15000 kwh ikl hushålls el på ett hus på 170 kvm med en NIbe 360P. I södra sverige.  Försäljningstrick  ???

husförsäljarn har räknat på 15 000kWh / år för ett 170n2 hus & nibe anger 17 000kWh för samma hus, så mycke skiljer det ju inte, tän på att man i södra sverige klararsig med mindra tillskotts el, så dom 2 kW som frånluftsvärmepumpen kan de räcker lite längre.
 
Jag tror nibes kalkyl på 240m2 huset stämmer rätt bra mot ditt hus, tänk på att di får mera ytterväggar på 2 hus än om man hade et hus på 240m2
 
I ett nybygge finns 2 alternativ.Bra isolering och frånluft VP(Comfortzone) med braskamin.Eller bra isolering och pelletspanna (Janfire No Hands).
 
Vi kommer köra med en stor vedpanna (troligtvis Calmar v65 med en 3,2 kbm och en 500 med VVB), mycket isolering och en värmeväxlare (SystemAir).

Förhoppningsvis blir det inte så mycket eldande....

Totalytan på huset är 260 kvm

/Andreas
 
CarMan skrev:
Jag vet att ni inte vill ha tjafs, en det jag alltid blir trött på är att man jämför en komplett värmeanläggning (bergvärme) med en halv värmeanläggning (pellets / ved) man måsta ju ha skorsten & peletsföråd, nån skruv & i vissa fall ingår inte brännaren i pannan. det är nästan samma pris oavsett vilken värmesystem man väljer.
Då man får 15000:- i bidrag till ett bioeldat system så täcker det förråd o skosten.. 8)
 
Börja med att kräva en specificering av vad huset kommer att förbruka i energi med den isolering du får och med det luftflöde du behöver.
Låt dem då räkna med att rent frånluftssystem och speca luftomsättningen och totala volymen du suger ut och hur mycket energi den luften innehåller (räknat på konventionellt sätt, inte från 0 Kelvin).
Att diskutera utan att veta grundfakta är meningslöst.

Frånluftsvärmepump är en byggnormsgrej, om du INTE uppfyller ngt energisparkrav, minns inte vilket, så får du "uppfylla" det genom att instalera en FVP. Den har alltså inget med uppvärmning att göra.

Det finns färdiga pelletsförråd att placera utomhus.

Om man planerar huset för att kunna pelletselda i framtiden är man inte så låst. Det betyder två saker:
planlösning och TFX.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.