Hej!
Någon som har tips på hur man gör för att man inte ska få en glipa mellan OSB och stålregel, se foto?
Jag har kunnat kolla och justera på första sidan men nu när jag ska isolera och ta nästa sida så kommer jag ej se hur det ser ut där inne..:thinking:

Jag har även testat med gipsskruv jag har som en har spets för tjockare plåt men blir ingen skillnad, blir glipa iaf.
Det jag gör är att man får skruva upp och ner den 2-3gg. vilket tar tid och känns onödigt, fungerar kanske att borra men det tar längre tid mot att skruva den upp och ner 2-3gg.

Använder följande:
OSB-SKIVA, 11x2390x897mm, Klass 3, Contifinish, ARTNR: 10092, från Byggmax LÄNK
Stålregel Db+ Norgips R70 2385Mm, Artikelnummer: 500910601, från K-Rauta LÄNK
Spånskruv 3,8X28 250St, G16Jk Stålregel, från K-Rauta, från K-Rauta LÄNK
 
  • Glipa mellan OSB-skiva och stålregel med synlig skruv och ojämn anslutning.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Om du fortsätter skruva när huvudet är mot OSB, vad händer då?
För mig så rivs gängorna sönder i OSB och det fortsätter dra i regeln.

Protte
 
Jag h ar testat men skruven bara åker in, testade dock detta på gipsskvorna och där gick det som du sa "prototypen" "gängpaj" så skivan åker in, vilket är "bra". Men med OSB fick vi förborra, en massa extrajobb, nästa gång blir det nog träreglar..:rolleyes:
 
Det jag gjorde när jag skruvade osb på plåtreglar här hemma var att jag skruvade ur skruven å skruvade in den igen.
 
  • Gilla
Tobic
  • Laddar…
sunnis
Måste vara delgängade skruv när man skruvar osb eller plyfa. Gängorna ska ta slut efter skruven gått igenom skivan så att den klämmer ihop förbandet. Risken är stor att man får en vågig väg annars. Samma problem får man på träregel också.
 
Rickard.
Du kan prova vingskruv för stålregel, helt j*vla underbar för att skruva träskivor på stål.
Använder enbart det i jobbet då på vissa jobb ska vi montera rätt mycket plywood på lite grövre stålprofiler. Enklare och snabbare =billigare i slutändan.

Vingarna gör ett större hål i skivan och sedan går av när den går genom stålet så att skivan trycks mot stålet 100% av gångerna.
 
Redigerat:
Är det fortfarande vingskruv som är the shit för OSB på plåtregel? Har en liten yta där det är plåtreglar och osb och har just insett att grabber-skruven jag köpt inte fungerar alls. Den drar inte tillräckligt hårt i plåten för att försänka skruven i OSB skivan, istället går den bara runt i plåten och sitter sedan inte fast alls.

Ska jag fortsätta med denna skriv kommer jag få förborra och försänka varje skruv manuellt för OSB skivorna.
 
...och då kan jag meddela att Grabbers vectorskruv fungerade perfekt. Inget nötande för att komma igenom plåten och perfekt försänkning i skivan.
 
  • Gilla
RoTe och 2 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.