Jag vill bygga en takpool på mitt hus i tropikerna. Huset har ett bottenplan till hälften under gatuplanet för svala sovrum, så botten plattan är nedgrävd en dryg meter. Entréplan blir därför en meter ovan gatuplan och ovanpå entréplan har vi en terrass runt en pool, är det tänkt.

Poolens dimensioner är 4*6 meter, 1.5 meter djup.

Poolen behöver därför en stark, armerad, bottenplatta som antingen antingen vilar på husets väggar (i armerad betong) eller på betongpålar.

Huset med bärande väggar runt poolen är 6.6 * 10 meter.

1. Hur tjock måste poolens bottenplatta vara?
2. Två lager armeringsnät?
3. Bygga poolens bottenplatta så att den vilar på husets bärande ytterväggar eller på pålar?
 
Det låter som en intressant utmaning! Jag tycker att du måste börja med att klara ut husets stomme innan du funderar över armeringsmängder. Om du ritar längd- och tvärsektioner genom huset så måste du bestämma dig för hur planet under poolen ska se ut. En 4x6x1,5 m pool fylld med vatten väger 36 ton plus betongvikten. Den kräver antagligen sitt eget stomsystem (pelare plus balkar). Har du kollat vad marken tål?
 
Jag är ju FÖR att göra saker själv, men i detta fall, hur ska du kunna ha familjen i ett utrymme under denna pool om du vet att konstruktionen är dimensionerad av amatörer på ett forum?

Ring en konstruktör. Faktiskt.
 
  • Gilla
Krille4 och 4 till
  • Laddar…
Nu vet jag inte vilken byggstandard de har i tropikerna, men i sverige räknar man normalt med en rörlig last (personer och inredning) på 200 Kg per kvadratmeter, du kommer belasta en kvadratmeter med runt 1500 Kg vatten + stomme vilket ytterväggar samt bottenplattan inte är dimensionerad till. Sedan har du även dynamiska krafter då vatten rör sig när man t.ex hoppar i poolen vilket ger belastning i sidled.
Skulle gissa på att poolen behöver en konstruktion som tar upp hela vikten samt de övriga belastningar som kan uppstå.
Hur högt över markhöjd kommer poolens botten vara ?
 
MathiasS MathiasS skrev:
Jag är ju FÖR att göra saker själv, men i detta fall, hur ska du kunna ha familjen i ett utrymme under denna pool om du vet att konstruktionen är dimensionerad av amatörer på ett forum?

Ring en konstruktör. Faktiskt.
Håller absolut med om detta. Svårigheten med detta forum är att veta vilka som är amatörer eller inte, så man bör ta majoriteten av råden med en nypa salt och se resterande som mer vägledande och inte fakta.

För en konstruktör(som jag själv) är problemställningen med poolen inget som helst problem att lösa. Så ta kontakt med en konstruktör så har du iaf en försäkring att luta dig emot.
 
  • Gilla
justusandersson och 1 till
  • Laddar…
Well, har man hängt här ett tag så vet man vilka som har koll, både koll som amatörer och genom sitt yrke. Det är egentligen inte det som är problemet. Gjorde jag samma sak skullle jag ändp inte gå på din information här utan jag skulle vilja träffa dig och lämna över all info som behövs + köpa tjänsten formellt och få en komplett leverans av ritningar. Inte bara ett inlägg på ett forum.

Det finna också en risk att man får svar på sina tre frågor här utan att inse att det finns fem frågor till att ställa för att få en komplett konstruktion.

Det funkar i 99 fall av 100 att lösa det här, men inte i detta fall.
 
O orfr skrev:
Jag vill bygga en takpool på mitt hus i tropikerna. Huset har ett bottenplan till hälften under gatuplanet för svala sovrum, så botten plattan är nedgrävd en dryg meter. Entréplan blir därför en meter ovan gatuplan och ovanpå entréplan har vi en terrass runt en pool, är det tänkt.

Poolens dimensioner är 4*6 meter, 1.5 meter djup.

Poolen behöver därför en stark, armerad, bottenplatta som antingen antingen vilar på husets väggar (i armerad betong) eller på betongpålar.

Huset med bärande väggar runt poolen är 6.6 * 10 meter.

1. Hur tjock måste poolens bottenplatta vara?
2. Två lager armeringsnät?
3. Bygga poolens bottenplatta så att den vilar på husets bärande ytterväggar eller på pålar?
Ett alternativ till betong-pool är en glasfiberpool som vilar på ett stålbjälklag av I-balkar - något mindre pool än jag hade tänkt mig, men tillräckligt stor (https://poolworld.ph/product/cleopatra-plunge-pool/). Dimensionen är 4.5 m x 2.3 M x 1.3 m, dvs belastningen per 5-meters balk blir ca 3.5 ton.
Glasfiberpool och teknisk ritning på stålbjälklag för installation av poolen med måttangivelser.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Spontant så känns detta som ett bättre alternativ då stålbjälklaget blir lättare än en betongkonstruktion, men hur dimensionerar man I-balkar...?
Kanske räcker det med fyra 5,0 m långa I-balkar? De grövre I-balkarna bör väl även vila på en balk som sprider trycket över ytterväggarna.
Materialkostnaden för poolen blir ca 125.000:-, beroende på hur kraftiga stålbalkar som behövs.
 
Har haft lite olika pooler och storlekar. Vi landade på 6,5x3,5 med drygt 30 M3. Kan du bygga så stort så rekommenderar jag det verkligen.

Nackdelen med glasfiber (om du tänker långsiktigt) i sådana lägen är att det är svårare att byta ut när baljan är uttjänt eller om du får problem. Skulle rekommendera någon slags linerpool.

Många som satsar på pool på taket och har begränsat utrymme väljer ett swim-spa. Fördelen är att de kan lyftas på plats med kran färdiga. Nackdelen är priset.

Anlita proffs som har gjort något liknande förut och kan visa referenser. Poolprojekt blir i princip alltid dyrare än man har tänkt sig från början.

Lycka till!
 
F fredl skrev:
Har haft lite olika pooler och storlekar. Vi landade på 6,5x3,5 med drygt 30 M3. Kan du bygga så stort så rekommenderar jag det verkligen.

Nackdelen med glasfiber (om du tänker långsiktigt) i sådana lägen är att det är svårare att byta ut när baljan är uttjänt eller om du får problem. Skulle rekommendera någon slags linerpool.

Många som satsar på pool på taket och har begränsat utrymme väljer ett swim-spa. Fördelen är att de kan lyftas på plats med kran färdiga. Nackdelen är priset.

Anlita proffs som har gjort något liknande förut och kan visa referenser. Poolprojekt blir i princip alltid dyrare än man har tänkt sig från början.

Lycka till!
Glasfiber känns ändå som ett huvudalternativ med hänsyn till husets storlek. En stålram runt poolen borde räcka, beroende på poolformens tjocklek. Kan en glasfiberform verkligen tänjas ut? Jag trodde glasfiber inte var särskilt plastiskt. Sedan blir nog alla lösningar dyrare än man tänkt sig om man inte har ett kontrakt motsvarande "f.o.b." - "f.a.b." - slutbeloppet betalas ut enligt principen "free after bath" :) Tanken är att anlita min frus kusin som är utbildad byggnadsingenjör och vet hur man hanterar kontrakt där utan att bli lurad :). Nedgrävd pool är inte aktuellt.
 
Jag skrev inte uttänjd utan uttjänt. Alla pooler har en begränsad livslängd, olika material och tekniker håller olika länge.

Lycka till med projektet.
 
Sorry, jag läste fel. Glasfiber som material är ju ganska stabilt, även om uv-strålningen är påtaglig så det lär ju inte spricka. Tanken är f ö att ha ett antal solpaneler ovanför poolen så att man kan bli mer eller mindre självförsörjande på stabil el samtidigt som uv-strålningen minskar, särskilt när solen står i zenit..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.