Har en äldre mur som går längst med min och grannens tomt. Hur tar jag reda på vem som har ansvaret för skötsel av den?
Byggår på min fastighet är 1909
 
Kolla upp var gränsen går. Står den på gränsen får det nog ses som ett gemensamt ansvar.
 
  • Gilla
Micro
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Kolla upp var gränsen går. Står den på gränsen får det nog ses som ett gemensamt ansvar.
Tack för svar! Det är lantmäteriet som jag får vända mej till då.
 
Murar brukar väl tillhöra den som har den högsta tomten. Men det är kanske inte aktuellt i detta fallet.
 
A A.G skrev:
Murar brukar väl tillhöra den som har den högsta tomten. Men det är kanske inte aktuellt i detta fallet.
Nej, det finns ingen sådan regel.
 
  • Gilla
yonna och 1 till
  • Laddar…
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns ingen sådan regel.
Aha, då är jag felunderrättad.
Tack!!
 
D Daniel 109 skrev:
Nej, det finns ingen sådan regel.
Fast indirekt så får man väl ändå säga att det gör det? Om man vill höja eller sänka sin tomt så ska ju alla erforderliga åtgärder finnas på sin sida tomtgränsen, vilket kan vara mur eller släntning. Det är helt riktigt att så inte alltid är fallet, men oftast sker en höjning/sänkning i efterhand.
Jag trodde absolut att det var så det låg till. Eller stämmer inte detta?
 
Dvillan
Behöver väl inte nödvändigtvis vara den som har muren på sin sida av tomtgränsen som ”äger” muren?

Om Kalle har den högre nivån och muren står på Lisas lägre sida av tomtgränsen.
Efter ett par år och muren börjar ge vika, och inget gemensamt avtal finns, vems ansvar är det att åtgärda muren?
Det är Kalles massor/jordtryck som orsakat skadan på muren som står på Lisas sida?
 
Det är den fastighetsägare som gör en förändring av marknivån som i grunden är ansvarig för hur höjdskillnaden ska hanteras. Sedan kan det givetvis vara så att båda fastighetsägarna är med och bekostar byggandet av muren.

Ett tips är att begära ut nybyggnadskartorna från kommunarkivet / kommunens bygglovsavdelning. Där ska det finnas uppgifter över bland annat hur marknivåerna ser ut innan tomten bebyggs, på så sätt kan man se vem som har ändrat marknivån.

Men det bästa är som sagt att gå in till grannen och prata om det hela, ska man ändå renovera muren kanske man kan göra en annan typ av mur i framtiden.
 
Jag är inte så säker på att höjder finns med från 1909.
 
Är det ens en motfylld mur det är frågan om, kan ju även vara en fristående?
 
Har själv gammal (1800talet) mur längs hela tomten. Markeringsrören står mitt i stenmuren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.