T twoody skrev:
Hur lång tid tog renoveringen av lägenheten?
som fortfarande inte är helt klar.
Jag var smått ironisk
 
C C.Lundin skrev:
Det är ytterst ovanligt att ytterväggarna är i betong.
Hur tänker du då? Det är väl väldigt vanligt med sandwichväggar?
 
B bossespecial skrev:
Hur tänker du då? Det är väl väldigt vanligt med sandwichväggar?
Sant, men där flyttar man också nollpunkten om man får för sig att fälla in en radiator i väggkonstruktionen
 
B bossespecial skrev:
Hur tänker du då? Det är väl väldigt vanligt med sandwichväggar?
Nja, det skulle jag inte påstå att det är.
Jag har endast varit med på ett bygge där man hade betongytterväggar, och då var det solidväggar. Har faktiskt aldrig upplevt sandwichväggar i "verkligheten".
 
  • Gilla
Rolle314
  • Laddar…
S Saipala skrev:
Sant, men där flyttar man också nollpunkten om man får för sig att fälla in en radiator i väggkonstruktionen
Nu var det inte det jag syftade på med inlägget utan det var mer en kommentar på att det var högst ovanligt med ytterväggskonstruktioner i betong. Vad menar du med nollpunkten förresten?
 
N Noseone skrev:
Man kan täcka, täcka av. Då blir det snöfritt under. Betongelement som kommer, men inte används direkt, kan placeras under väderskydd etc.
Grejen är att det inte ställs några krav på förbättringar eller utveckling. Alla som jobbar på bygget skiter i resultatet och går in i lunchboden och svär lite över det kalla vädret och den usla ledningen för företaget. Kanske dras något skämt om "kärringen därhemma" osv.

Helt enkelt outbildade människor som inte kan bättre.
Jaså du jobbar på bygge eftersom du vet hur det går till.
För det är väl inget ogrundat påstående du kastar ur dig?
 
  • Gilla
Stensson11 och 1 till
  • Laddar…
C C.Lundin skrev:
Nja, det skulle jag inte påstå att det är.
Jag har endast varit med på ett bygge där man hade betongytterväggar, och då var det solidväggar. Har faktiskt aldrig upplevt sandwichväggar i "verkligheten".
Då kan man undra varför vi gör fasadelementsritningar i var och vartannat projekt. Så att säga att det är högst ovanligt anser jag inte stämmer. Förstår inte riktigt vad du menar med solidväggar i betong heller. Nu är ju denna diskussion dock väldigt OT..
 
  • Gilla
twoody
  • Laddar…
Tycker faktiskt inte alls det är ovanligt med betong i ytterväggar.
 
B bossespecial skrev:
Då kan man undra varför vi gör fasadelementsritningar i var och vartannat projekt. Så att säga att det är högst ovanligt anser jag inte stämmer. Förstår inte riktigt vad du menar med solidväggar i betong heller. Nu är ju denna diskussion dock väldigt OT..
Det kan ju absolut vara så att det slumpat sig så att jag nästan aldrig hamnat på ett bygge med sådana väggar.
Jag vet att äldre kollegor pratar om sandwichväggar i bruk förr, men har som sagt aldrig upplevt det själv.
Solidväggar är helgjutna väggar i prefab som monteras med ett par dubb i valvet och svetsas med järn i skarvarna.
 
C C.Lundin skrev:
Det kan ju absolut vara så att det slumpat sig så att jag nästan aldrig hamnat på ett bygge med sådana väggar.
Jag vet att äldre kollegor pratar om sandwichväggar i bruk förr, men har som sagt aldrig upplevt det själv.
Solidväggar är helgjutna väggar i prefab som monteras med ett par dubb i valvet och svetsas med järn i skarvarna.
Det kan vara så att du inte är familjär med begreppen. En ”traditionell” sandwichvägg är en innerskiva(bärande) av betong+isolering+ytterskiva av betong. Sen har man också halvprefab, lite som du beskriver, där man bara har den solida bärande skivan och monterar isolering o fasad på plats.
 
B bossespecial skrev:
Det kan vara så att du inte är familjär med begreppen. En ”traditionell” sandwichvägg är en innerskiva(bärande) av betong+isolering+ytterskiva av betong. Sen har man också halvprefab, lite som du beskriver, där man bara har den solida bärande skivan och monterar isolering o fasad på plats.
Så är det inte, har monterat prefab i många år och även varit inblandad i tillverkningen från och till.

Edit: Solidväggar brukar vara tjockare än skalväggar, som oftast är 200mm. Men som du säkert förstod så är allt gjutet från fabrik.
 
Redigerat:
  • Gilla
Saipala
  • Laddar…
Kan vara så att det heter daggpunkt i konstruktörsspråk, den punkt i yttervägg där det faktiskt är noll eller minusgrader vid en given temperatur
 
F filip01 skrev:
Nu skall ju inte säga att detta är något mästarhantverk, men här i HSBs bygge har de väl ändå ansträngt sig liiite mer.
Bättre men inte bra. För grov roller har använts, för mycket färg som satt sig i hörnet, rätt kletigt där väggfärg möter foder, inte spacklat över spikskallarna osv.

Vi gerade även innerhörnen på våra moderna snickerier i garderoberna. Varför inte går ju lika snabbt
 
  • Ojämn målning i hörn med synlig överflödig färg och ospacklade spikskallar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
AndersMalmgren AndersMalmgren skrev:
Bättre men inte bra. För grov roller har använts, för mycket färg som satt sig i hörnet, rätt kletigt där väggfärg möter foder, inte spacklat över spikskallarna osv.

Vi gerade även innerhörnen på våra moderna snickerier i garderoberna. Varför inte går ju lika snabbt
Ja sådant här resultat går ej få bättre med sockel ej struken på plats, för bästa resultat så målar man alltid på plats.
 
T twoody skrev:
Ja sådant här resultat går ej få bättre med sockel ej struken på plats, för bästa resultat så målar man alltid på plats.
Precis, sista strykning efter spackel och slipning av monteringshål.

Men även solen har sina fläckar, vit väggfärg på fodret, ajabaja Nymålad vit vägg och fotlist med färgfläck på fodret.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.