Hej,
Håller på att bygga altan som ska ha liggande staketribbor som fästes på stolpar 95x95 och ovanför hade vi tänkt oss något pergola liknande runt om ytterkanterna. Problemet är bara att vi inte får lov att fästa något alls i fasaden så nu undrar vi hur man ska få detta stabilt nog. Kan inte själva komma på någon estetiskt snygg lösning men det viktigaste är väl kanske allt säkerhetsmässigt att det kommer att fungera. Annars bör vi nog tänka om helt.
 
  • Nybyggd altan med liggande staketribbor och rektangulära stolpar som tittar ut genom fönster.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J
Stiffler3 Stiffler3 skrev:
Hej,
Håller på att bygga altan som ska ha liggande staketribbor som fästes på stolpar 95x95 och ovanför hade vi tänkt oss något pergola liknande runt om ytterkanterna. Problemet är bara att vi inte får lov att fästa något alls i fasaden så nu undrar vi hur man ska få detta stabilt nog. Kan inte själva komma på någon estetiskt snygg lösning men det viktigaste är väl kanske allt säkerhetsmässigt att det kommer att fungera. Annars bör vi nog tänka om helt.
Hur hög är altanen och vad står den på? Plintar? Är ingen snickare, men om det är plintar, ordentligt med krysstöd under och det endast är pergola (inte tätt tak som samlar snö och vind) har jag svårt att se hur det kan bli instabilt.
 
J Jotsat skrev:
Hur hög är altanen och vad står den på? Plintar? Är ingen snickare, men om det är plintar, ordentligt med krysstöd under och det endast är pergola (inte tätt tak som samlar snö och vind) har jag svårt att se hur det kan bli instabilt.
Själva altanen är 45 cm ovan marken. Plintar är nergrävda, bjälkar, reglar etc enligt konstens alla regler. Själva trädäcket är inte instabilt på något sätt, enbart staketet. Det kanske är så enkelt att det är höjden som gör att när man ruckar på staketet/planket vinglar det fram och tillbaka. I hörnet är det stabilt, går inte att röra det alls, men blir instabilt ju längre från hörnet man kommer. I och med att vi inte får fästa det i fasaden undrar vi om det går att åtgärda på något annat sätt eller om det är så det ska bli? Kanske får vi leva med att det går att rucka på det. Konstruktionen i sig kommer ju liksom inte välta eller liknande men kände som att vi missat något.
 
Jag har putsad fasad och krävde därför att ramkonstruktionerna på bägge husets långsidor med trädäck inte fick fästas i husväggen. På södersidan dessutom flera segeldukstak som kräver stabilitet. Jag har inte haft några problem med att ramkonstruktionen är fäst på plintar.
 
yonna yonna skrev:
Jag har putsad fasad och krävde därför att ramkonstruktionerna på bägge husets långsidor med trädäck inte fick fästas i husväggen. På södersidan dessutom flera segeldukstak som kräver stabilitet. Jag har inte haft några problem med att ramkonstruktionen är fäst på plintar.
Har du också staket med överliggare? Hur högt är det?
 
Ca tre meter högt. Överliggare som bildar fyrkanter varje 2,5 m ca. I de övre rutorna har kryssats med stålvajrar. Det är snyggt!
 
yonna yonna skrev:
Ca tre meter högt. Överliggare som bildar fyrkanter varje 2,5 m ca. I de övre rutorna har kryssats med stålvajrar. Det är snyggt!
Hade gärna sett en bild pm du har möjlighet!
 
Inte så bra bild - ca 1/4 av söderdäcket.
 
  • Beskuren del av trädgården med en toppiary buske i form av en tvåvåningsfigur, trädäck i bakgrunden.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
Stiffler3
  • Laddar…
Du behöver få stöd för de fria ändarna av väggarna om du vill ha dem stabilare. Det bör du kunna lösa med takkonstruktionen. Annars kan du sätta ett stag för att stabilisera. Typ en plint en meter ut och ett stag nära toppen på väggen ned till plinten.

Hörnet är stabilt just för att det har stöd i båda ledder (dels staketet som ger sk skivverkan om det är ordentligt skruvat, dels mötande vägg). Tänk att du ska få till liknande stabilitet i de andra hörnen!
 
Ett diagonalstag längst ut i dom fria ändarna som går ca 1-2m in på altanen. Du monterar dom 1cm från fasad så snubblar du inte på dom. En smidesfirma slänger ihop något sådan åt dig för några hundringar, komplett med spännskruvar.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.