Hej,

Långt inlägg men hoppas på att någon klok med kunskap kan hjälpa mig att reda ut lite här då färgerna inte alltid är logiska i 70-tals hus.


Har precis fått hem mina nya intelligenta strömbrytare för taklampor vid namn Sonoff T1.
Nollan är framdragen av elektriker till de uttag som ska bytas ut då de nya strömbrytarna kräver detta.

Bytte första knappen i vardagsrummet utan problem, men när jag skulle ge mig på nr 2 av 3 som ska bytas så stötte jag på problem. Samma problem finns även på nr 3 av 3 fast det ser lite annorlunda ut.

Knappen som ska bytas är på övervåningens hall.
Det är ett 70-tals hus och det är två stycken taklampor som ska styras. Det finns totalt två lampknappar utan dimmer som styr dessa lampor varav en ska bytas ut till den nya.


Den gamla lampknappen har enl bifogad bild tre sladdar:

* En gul kabel som går in under symbolen "P"
* En Svart kabel som går in under symbolen "pil ut"
* En brun kabel vars symbol jag inte kan tolka.
(blå som syns på bilder är nollan, den har jag koll på)


Svart under pil ut borde rimligtvis vara tändtråd?
Vad är det för symbol på den bruna om inte ett "S" ?
Vad betyder "P"?

Kan inta tolka de gamla symbolerna och färgerna, så vad är vad?


Hur ska jag tänka för att koppla dessa tre sladdar på den nya strömbrytaren för att det ska fungera? För den har endast L-IN och L-OUT (förutom ingång för nollan)

Stort tack på förhand!


Närbild av en gammal ljusknapp med tre sladdar: gul, svart och brun, samt otydliga symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla lampknappen


Närbild av en gammal strömbrytare med tre anslutna kablar: gul, svart och brun, märkta med okända symboler.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gamla lampknappen

En Sonoff T1 intelligent strömbrytare i förpackning med märkning för N, L in, och L out.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nya brytaren med endast L-In och L-out
 
Du har en trappströmbrytare.

Gula tråden på P är nog en tändtråd, svart & brun är var sin mellantråd om det är vanlig trapptändning.
 
  • Gilla
Securian
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
Du har en trappströmbrytare.

Gula tråden på P är nog en tändtråd, svart & brun är var sin mellantråd om det är vanlig trapptändning.
Demmpa Demmpa skrev:
Du har en trappströmbrytare.

Gula tråden på P är nog en tändtråd, svart & brun är var sin mellantråd om det är vanlig trapptändning.
Tack för svar.
Då känns det svårt att kringgå och med andra ord inte möjligt att koppla in en smart brytare där?

Eller kan man på något sätt "avbryta" trappkopplingen. D.v.s göra den andra lampknappen strömlös för att den jag ska byta blir ensam styrknapp för belysningen på övervåningen? Hoppas ni förstår hur jag tänker.

För rent krasst är det överflödigt med två strömbrytare i den relativt lilla hallen.

Tack !

Tack.
 
Nu kan jag inte sonoff men om dom styrs med återfjädrande strömställare så är det enkelt att koppla om så att bägge strömställarna blir parallellkopplade.
 
@Securian , antar det är löst sen länge nu, hittade du något bra sätt? Har ett liknande problem (i min mycket lilla hall :- )
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.