Hej!
Någon som vet var jag kan köpa ett sånt här dörrlås?
(Inte från Aliexpress el likn.)
Tack för svar.
Skalman
Mässingsfärgat dörrlås med nyckelhål och vred.
 
Tack!
:)
 
  • Gilla
hapazard
  • Laddar…
Kan berätta att Hornbach, Bauhaus, Biltema, K-rauta har den inte. Det lutar åt att skcika från England innan Brexit.
Undersökt att skicka från USA å det var buskrångligt.
 
Det är en modell som används i framförallt USA.
Jag tror inte dom säljs i Sverige då det inte stämmer med de uttag som finns i svenska dörrar för lås.
I Sverige har vi även utrymningskrav och tillgänglighetskrav som dessa lås och runda handtag inte kan uppfylla.
Säkerheten i låsen är obefintliga och kan aldrig uppfylla svenska normer och klassningar.

Det fanns byggare som monterade denna typen av lås i hus de byggde på 60-70-talet framförallt i södra sverige men då bör låsen bytas ut till något avsett för svenska marknaden.

Varför vill ni ha denna typen av lås som egentligen inte har en endaste positiv egenskap?
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Tja, nu var det inte frågan varför utan var man kan hitta en. Tacksam för tips om det.

Men varför? För det första för att vi har en sån. Man borrar bara ett 20mm hål istället för att ta ut för en hel låskista i dörrbladet. Det går precis lika bra att vrida knoppen som ett vanligt handtag å låsa inifrån, så det där med den säkerheten har nog "Överbeskyddarverket" hittat på.
Säkerhet mot tjuvar, det går alldles utmärkt att borra upp vanliga lås lika lätt å fint om man vill in å bryta med kofot likaså. Haken på nyare lås skyddar heller inte för man tar med hela den plattan. Det finns nått som heter batteridriven vinkelslip har jag hört. Åsså finns det "verktyg" som fixar det hela med. Nu äre nya regler för det här med bilder/film på internet annars hade jag lagt upp en film hur man med ett bladmått dyrkar upp det "säkraste" fina Assa låset. Men strunt samma. ;)

Är det någon som vet var jag kan få tag på låset så är jag tacksam för tips.
 
  • Gilla
Cancerman_777 och 2 till
  • Laddar…
C
S Skalman skrev:
(Inte från Aliexpress el likn.)
Duger eBay? Finns i så fall en uppsjö av varianter att köpa där.
Mycket osannolikt att du skulle hitta ett sådant på hyllan i en svensk butik.
 
Vet en hitflyttad jänkare som med bestämdhet hävdade att material som innehåller bearbetad mässing och därmed lite bly, är hopplöst att importera in som privatperson till EU. Råkade själv ut för detta när jag skulle beställa lite Gilmour-grejer till trädgårdsbevattningen.
Verkar vara samma grej med gjutjärn, typ Lodge.
 
hapazard har ju redan gett det enkla svaret. Att köpa från amazon.co.uk är inga som helst problem. Ganska billiga är dom ju också! :D
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.