F Flaggstång skrev:
Hur ser stammarna ut? Behöver du byta dessa också om de är lika gamla som köket? Om man ändå river ut köket så kanske du ska fundera på stammarnas skick också.

Det har jag faktiskt ingen aning om, inget jag tänkt på! Men tack att du väckte tanken!
 
F fäboden skrev:
jag har använt IKEAs vitvaror aldrig haft problem med dem, suverän suport när grejer missats vid leverans av köksskåpen allt toppen,
Tack :) Vissa verkar nöjda och andra inte, kanske även beror på vilka av Ikeas vitvaror man valt. Har särskilt hört missnöje gällande diskmaskinen att den är ostabil och skranglig?
 
Om du monterar ner själv allt, besparar du massor av pengar. på köpet ser du hur allt är sammansatt.
Vatten och avlopp måste du ha hantverkare till pga risk för vattenskador.
Att skruva ihop ikea är inte svårt, men om det är första gången, kan vara nog så svättigt ändå :)
Jag har inte köpt kök utan monterade ner ett som ägaren inte ville ha kvar. Det var en lokal FB annons. Jag är en pensionärad kvinna med ont i knäna och jobbade ensam, och 3 dagar tog det att ta ner och transportera hem allt. Fördel: man slipper skruva ihop allt. IKEA hjälper dock till med ihopmontering! mot betalning.
Slitsamt men roligt! Just nu står det mesta i mitt kök och väntar på att jag skulle riva ut det sista av det gamla köket.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
Hela vårt kompletta kök beställdes från ikea! Med gratis planering och inburet i huset för en dryg 2000:- kan ibland störa mig på små bagateller men till priset så tror jag inte många kan konkurrera. Har aldrig byggt ett kök innan men som någon skrev längre upp i tråden så klarar man sig nästan med hammare och skruvdragare!
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
ByggLouise ByggLouise skrev:
Hej,

Jag ska renovera mitt kök och allting kommer behövas bytas ut, stomme, luckor och vitvaror mao en totalrenovering. Jag vill komma undan billigt men få ett snyggt funktionellt kök. Är inte teknisk alls så behöver hantverkare till allt. Ikea har ju prisvänliga kök men har hört att pga de är omonterade luckor, att med montering blir lika dyrt som ett ”finare” kök när hantverkare gör det? Om Ikea ändå är det ekonomiska valet, är deras vitvaror en god idé? Och vart hittar jag billiga duktiga hantverkare? Är det rimligt att klara sig under 120k för allt?
PS bor i Stockholm!
Alla tips uppskattas!

Mvh
Louise

Ikeas kök är riktigt bra. Slängde in ett i vårt förra hus och kan ju säga att det håller samma klass som ett premium kök.

Nu har vi byggt nytt och där valde vi Vedum. Men måste ändå säga att det är det jag ångrar mest av allt i hela bygget. Att det skulle kosta samma pga montering är inte hela sanningen.

Vårt kök innan emot detta nya är rätt likvärdigt med lika många stommar, köksö osv.

Skillnaden. Ikea kök med komposit stenskiva = 73000kr, exkl montering. Exkl vitvaror.

Vedum stommar och luckor och marmor komposit skiva = 186000kr, exkl montering och vitvaror.

Så det är en rätt så väsentlig skillnad i pris. Vedum köket har alltså kostat oss 250 000kr + inkl vitvaror och montering. Ikea köket kostade ca 120 000kr komplett med vitvaror och montering. Tog ca 12h att montera ihop alla 218 kollin som kom levererade och inburet.

Och då vill jag hävda att kvalitets mässigt va Ikea bättre för där dunkade precis allt direkt. Nu har vi fått byta en massa saker på garanti som pusch enheter, lådor som inte går in pga av fel i beslag osv osv. Nu är allt löst men jag kommer aldrig mer betala för ett märke när jag ska byta kök någon mer gång.

Lycka till.
 
  • Gilla
Riemann och 1 till
  • Laddar…
M memike skrev:
Ikeas kök är riktigt bra. Slängde in ett i vårt förra hus och kan ju säga att det håller samma klass som ett premium kök.

Nu har vi byggt nytt och där valde vi Vedum. Men måste ändå säga att det är det jag ångrar mest av allt i hela bygget. Att det skulle kosta samma pga montering är inte hela sanningen.

Vårt kök innan emot detta nya är rätt likvärdigt med lika många stommar, köksö osv.

Skillnaden. Ikea kök med komposit stenskiva = 73000kr, exkl montering. Exkl vitvaror.

Vedum stommar och luckor och marmor komposit skiva = 186000kr, exkl montering och vitvaror.

Så det är en rätt så väsentlig skillnad i pris. Vedum köket har alltså kostat oss 250 000kr + inkl vitvaror och montering. Ikea köket kostade ca 120 000kr komplett med vitvaror och montering. Tog ca 12h att montera ihop alla 218 kollin som kom levererade och inburet.

Och då vill jag hävda att kvalitets mässigt va Ikea bättre för där dunkade precis allt direkt. Nu har vi fått byta en massa saker på garanti som pusch enheter, lådor som inte går in pga av fel i beslag osv osv. Nu är allt löst men jag kommer aldrig mer betala för ett märke när jag ska byta kök någon mer gång.

Lycka till.
Super tack för prisuppgiften också! Hade du även Ikeas vitvaror i förra köket och isf hur upplevde du dom? Glad påsk!
 
Som någon skrev ovan, den typen av existerande kök du beskrev tror jag har ett värde. Ut med det på blocket för 5000:-, köparen monterar själv ner det. Så sparar du 5-15lkr (nedmontering kostar, med hamtverkare).

Vi har IKEAs kyl/frys, ugn och micro.
Kyl/frys funkar utmärkt efter 13år, där hade jag valt IKEA igen. Ugnen hade vi en del strul med, den byttes två gånger på garanti. Iofs superbra service. Numera hävdar hustrun att den "börjar bli dålig". Jag har inte märkt något problem, men hustrun använder den mer än mig, så det stämmer säkert.
Hade kanske valt IKEA ugn igen.
Micron fungerar bra, men kör en högljudd fläkt länge efter att man slutat använda den, även om man bara använt den kort tid. Jag hade aldrig köpt en IKEA micro igen.
Stommar och luckor spelar väl ingen roll, köp IKEA, eftersom de är billiga.

/ Fredrik
 
  • Gilla
pwb
  • Laddar…
BirgitS
ByggLouise ByggLouise skrev:
Har särskilt hört missnöje gällande diskmaskinen att den är ostabil och skranglig?
Sånt beror väl mer på vilken modell det gäller än att den just kom från Ikea, dels har Ikea flera modeller och dels byts de ut med några års mellanrum.
 
Fairlane
Diskmaskinen drogs igång på kvällen. På morgonen efter så ser det ut så här:

Diskmaskinsinteriör med spolglans och stora vattendroppar på diskstället och porslinet efter en torkcykel.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Dvs stora vattendroppar överallt. Då är den med spolglans och ett program för extra tork. Maskinen är Ikea skinande.

Hade aldrig så i maskinen från Bosch. Ikeas dyrare maskin skulle vara från Bosch? Den har nog inte detta problem.
 
  • Gilla
ByggLouise
  • Laddar…
M memike skrev:
Ikeas kök är riktigt bra. Slängde in ett i vårt förra hus och kan ju säga att det håller samma klass som ett premium kök.

Nu har vi byggt nytt och där valde vi Vedum. Men måste ändå säga att det är det jag ångrar mest av allt i hela bygget. Att det skulle kosta samma pga montering är inte hela sanningen.
Nu är väl kanske inte Vedum att klassa som premiumkök, och det mervärde de erbjuder handlar om design och flexibilitet (vad gäller skåpdimensioner, till exempel). Kvalitetsmässigt ligger de nog i regel ungefär som Ikea.

Min egen erfarenhet av just Vedum begränsar sig dock till att jag besökt en av deras butiker ett antal gånger, och då förfasats över luckor som hänger på sned etc. Å andra sidan använder väl Vedum samma leverantörer som alla andra när det gäller beslag etc, så kvaliteten borde vara ungefär samma.

Om jag skulle köpa ett kök till ett vettigt pris och Ikeas skåpdimensioner passar så skulle jag köpa deras stommar och lådor etc och, om budgeten tillåter, köpa luckor på annat håll (om man som jag tycker att det finns snyggare alternativ, dvs).
 
Fairlane Fairlane skrev:
Diskmaskinen drogs igång på kvällen. På morgonen efter så ser det ut så här:

[bild]

Dvs stora vattendroppar överallt. Då är den med spolglans och ett program för extra tork. Maskinen är Ikea skinande.

Hade aldrig så i maskinen från Bosch. Ikeas dyrare maskin skulle vara från Bosch? Den har nog inte detta problem.
Ja det där känns ju sådär i ett nytt kök, men köper man deras dyrare modeller som du föreslog kanske de fungerar som man önskar?!
 
Fairlane
Det gör det säkert. Å andra sidan för den pengen kan du köpa en maskin från annat håll också.
 
ByggLouise ByggLouise skrev:
Ja det där känns ju sådär i ett nytt kök, men köper man deras dyrare modeller som du föreslog kanske de fungerar som man önskar?!
Nu har jag ingen direkt erfarenhet själv över Ikeas vitvaror. Men något som jag har reflekterat över när jag har spanat på Ikeas köksavdelning är att många vitvaror är trasiga av vanligt kläm och känn från kunder. Jag vet inte hur hållbara de är egentligen.
 
Fairlane Fairlane skrev:
Diskmaskinen drogs igång på kvällen. På morgonen efter så ser det ut så här:

[bild]

Dvs stora vattendroppar överallt. Då är den med spolglans och ett program för extra tork. Maskinen är Ikea skinande.

Hade aldrig så i maskinen från Bosch. Ikeas dyrare maskin skulle vara från Bosch? Den har nog inte detta problem.
Det ser ut som att det sitter något i ett av hålen på spolarmen.
 
Fairlane
A Andy78 skrev:
Det ser ut som att det sitter något i ett av hålen på spolarmen.
Det stämmer, men det är det usla resultatet av torkning sonör problemet. Disken blir ren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.