Det har suttit ett antal gamla telejack i väggen som jag plockat bort.
Nu är det eltejp på kabeländarna. Inte speciellt snyggt.. Oanvända kablar med eltejp i öppet eluttag bredvid gammalt telejack på vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Kan jag klippa av kabeln utan att det är någon framtida brandrisk?
Kan jag måla över den avklippta biten?
 
Har du hittat det första jacket", dvs det första efter att telefonkabeln kommer in i huset/lägenheten?
Börja med att koppla loss där, och riv sedan ut allt annat.
Jag förutsätter att du inte har något abonnemang med fast telefoni.
(Men nästa boende kanske vill ha telefon)

Och välkommen till Bygg Hus-forumet, Grammofon :)
 
H
Du kan inte köpa ett nytt telefonjack och koppla in det snyggt/rätt?

Om du vill tabort telefonjacket skulle jag tabort kabeln helt.
 
  • Gilla
Smarin och 1 till
  • Laddar…
Ett uppsagt och nerstängt teleabonnemang har ingen linjespänning på kablarna.
Går telekablarna i rör kan du kanske behålla kablarna för att i framtiden använda dom som dragtråd för att ev. dra in nätverkskabel.
Alt. använda kablarna för larm eller annan svagströmssignalering.
 
  • Gilla
Menmark och 2 till
  • Laddar…
Mikael_L
Jag skulle behållit första jacket inkopplat och rensat rubbet "efter första jacket". Om själva jacket är fult eller ivägen etc skulle jag även ta bort detta och tejpa eller isolera de inkommande kablarna på något vis.

Kablar i väggar skulle jag fundera över att lämna till att användas som dragtråd om man plötsligt vill t.ex. dra datakabel där. Samma med inkommande ledning, den skulle jag absolut lämna fram tills att någon annan användning av röret in är på tal.
 
Redigerat:
  • Gilla
Benny Lindholm och 2 till
  • Laddar…
Fast telefoni/internet på kopparkabel = 1900-tal

ADSL är en övergångsteknik innan fiber och 5G täcker hela landet, sen kommer inte en människa att använda de här gamla trådarna.

EDIT: Jag får koppla bort min egen nostalgi här... ;) jobbade på Televerket/Telia 1985 till 2000.
 
Redigerat:
  • Gilla
Händige Hans och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Men det är ju inte speciellt jobbigt att inte dra ut dom ur röret, de ledningarna som kommer in i huset.
Av flera skäl, dels kommer man inte alltid åt "andra änden" där, sen kan det kanske vara guld värt att kunna använda den ledningen som dragtråd när man drar in fiber i någon framtid samma väg som telen kom in.
 
  • Gilla
SNf
  • Laddar…
Villa eller bostadsrätt? I vissa bostadsrättsföreningar "äger" föreningen telenätet fram till första uttag i lägenheten.
 
Klipp av inkommande telefonkabel utanför huset, för att slippa risken att kabeln leder in åska.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
@sa3afc tråden är 2,5 år gammal, TS har inte varit inloggad på forumet sedan den dagen frågan & svaren skrevs.
 
  • Gilla
13th Marine och 1 till
  • Laddar…
Demmpa Demmpa skrev:
@sa3afc ... TS har inte varit inloggad på forumet sedan den dagen frågan & svaren skrevs.
TS skulle alltså låtit bli att klippa förbindelsen. Se nu hur det gick! :D
 
  • Gilla
  • Haha
PatrikAd och 32 till
  • Laddar…
lopec
När nu den gamla tråden är väckt, bör man anmäla till telia att/om man dragit alla kablar och demonterat uttag..?
 
Vi försökte få in ADSL i vårt hus och det visade sig vara brott på kabeln in, enligt uppgift från telekille då lagar telia inte dessa utan har man inget fast abonnemang så får man inget då. Så jag tror inte att telia bryr sig.
 
  • Gilla
lopec
  • Laddar…
lopec lopec skrev:
När nu den gamla tråden är väckt, bör man anmäla till telia att/om man dragit alla kablar och demonterat uttag..?
Nej, allt efter 1:a jack är kundens egendom. Sen brys sig inte Telia om uttagen då man på många ställen avvecklar kopparnätet.
Kollegan ringde till skanova då han ville ta ner luftledningen (som inte användes) när han skulle fälla träd. Det enda svaret han fick då var att rulla ihop den vi närmsta stolpe så var det ok.
 
  • Gilla
Mikael_L
  • Laddar…
Joacimz Joacimz skrev:
Nej, allt efter 1:a jack är kundens egendom. Sen brys sig inte Telia om uttagen då man på många ställen avvecklar kopparnätet.
Kollegan ringde till skanova då han ville ta ner luftledningen (som inte användes) när han skulle fälla träd. Det enda svaret han fick då var att rulla ihop den vi närmsta stolpe så var det ok.
Grannens snickare klippte sonika av den i stolpen .. nu blev staten av med två spänn antar jag.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.