Jag håller på och renoverar mitt hus och har ett litet kontor på undervåningen som jag vill ha bort (tanken är att få två mer rejäla rum på den våningen). Men jag är osäker på om de väggarna på något sätt kan vara bärande? Jag antar att den grönt markerade väggen på ritningen (se bild 1) är den som spelar roll och är väl en hjärtevägg? Det är de två rödmarkerade i den svarta inrutningen jag vill ta ned - kan man bara genom ritning se om det är okej? (Det går dessutom en balk tvärs över taket i det stora vardagsrummet intill, om det spelar någon roll...) Bifogar även en bild från sidan, där jag markerat den tidigare gröna väggen som jag antar är hjärtevägg. Tacksam för all hjälp!

Handritad planritning av ett hus med markerade väggar för potentiell rivning i diskussionstråd om renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Handritad byggritning med mått och anteckningar, visar husets sidovy och planlösning med markering av en vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Den gröna inringade väggen, som är ersatt av en balk, är en hjärtvägg. Hjärtvägg är bärande, om man tar bort en sådan vägg så måste man ersätta den med en balk som klara av all belastning ovanifrån.

Dina två rödmarkerade väggar bör inte vara bärande.
Vad för material är väggarna bygga av?
Hur tjocka är väggarna?
 
  • Gilla
warmlander
  • Laddar…
Ett angränsande rums väggar är byggt på ca 2 cm tjocka träbrädor (och så var det i ett annat rum där väggarna revs, så jag gissar på det).
 
Så, skulle jag tro att det även är där.
 
  • Otydlig bild på inre hörn med plywood och en vertikal träregel i ett pågående byggprojekt.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.